Hej Amino'er! Jeg har gennem længere tid, arbejdet på et online projekt, som jeg forventer at søsætte indenfor de næste par måneder. PROJEKTET: Projektet består af en online service, som samler udbydere og efterspørgere af et givent produkt/service. Egentlig lidt i stil med Amino Freelancer - dog i en helt anden branche, og et lidt andet setup. MÅLGRUPPE: Målgruppen er snæver (dog stadig stor) og veldefineret, hvorfor der er mulighed for at kontakte potentielle kunder/brugere direkte. Hertil skal det siges, at jeg har kontaktoplysninger på i omegnen af 10.000 potentielle brugere, som udgør cirka 50% af den samlede målgruppe. DILEMMA: Når projektet er færdigudviklet og testet, skal det selvfølgelig ud til brugerne, så de kan få glæde af det. Her opstår mit første dilemma; jeg har tænkt mig at lancere servicen som en gratis tjeneste (freemium), men har flere features på tegnebrættet, som vil kunne påføre så meget merværdi for brugeren, at disse kan indgå som en premium version, som kræver løbende abonnement. Der vil med andre ord være 2 forskellige brugertyper: Gratis basisprofil og Premium betalingsprofil med flere fordele. Det er der dog ikke så meget nyt i. Jeg er dog meget i tvivl om, hvordan jeg skal lancere 1. udgave af sitet. Jeg overvejer de 2 nedenstående muligheder: Stille opstart: Det store brag: Har I nogle gode inputs til, hvilken vej jeg burde gå? Det ville være fantastisk, hvis I ligeledes kunne drage paralleller til lignende cases - evt. hvilke tanker og valg I selv gjorde i opstartsfasen. Jeg håber at modtage nogle inputs fra alle jer iværksættere, og I skal være mere end velkomne til at stille opklarende spørgsmål, hvis det kan hjælpe jer på vej mod nogle gode råd og kyndig vejledning til ovenstående dilemmaer og spørgsmål. Ha' en fantastisk dag! Med venlig hilsen Jesper |
Hej KrogDK
Jeg indrømmer at jeg ikke kan svare dig i dit konkrete tilfælde, men normalt er en stille opstart en rigtig god idé, fordi det giver mulighed for at tilpasse konceptet hvis du bl.a. finder ud af at der er noget som skræmmer brugerne væk. Så hellere finde ud af det ved at 50 har set det end 5000 har set det og måske ikke kommer igen.
Martin Thorborg har lavet en rigtig god video om stille opstart vs. big bang, og selvom den er generel kan du måske få nogle gode inputs.
Du kan se videoen her: &feature=relmfu">&feature=relmfu
Oprigtigt held og lykke med dit projekt.
Mvh.
Brian / Xpress Tryk ApS