Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stille opstart VS. Det store brag

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 2. Jun 12
Indlæg ialt: 80
Fra  SponsorDB.dk Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er! Jeg har gennem længere tid, arbejdet på et online projekt, som jeg forventer at søsætte indenfor de næste par måneder.

PROJEKTET: Projektet består af en online service, som samler udbydere og efterspørgere af et givent produkt/service. Egentlig lidt i stil med Amino Freelancer - dog i en helt anden branche, og et lidt andet setup.

MÅLGRUPPE: Målgruppen er snæver (dog stadig stor) og veldefineret, hvorfor der er mulighed for at kontakte potentielle kunder/brugere direkte. Hertil skal det siges, at jeg har kontaktoplysninger på i omegnen af 10.000 potentielle brugere, som udgør cirka 50% af den samlede målgruppe.
Servicen vil være en enorm hjælp for målgruppen, hvorfor jeg forventer at de vil tage godt imod den (uden dog at være jubeloptimist). Der er altså grobund for en ganske fin konvertering, hvis det gribes rigtigt an.

DILEMMA: Når projektet er færdigudviklet og testet, skal det selvfølgelig ud til brugerne, så de kan få glæde af det. Her opstår mit første dilemma; jeg har tænkt mig at lancere servicen som en gratis tjeneste (freemium), men har flere features på tegnebrættet, som vil kunne påføre så meget merværdi for brugeren, at disse kan indgå som en premium version, som kræver løbende abonnement. Der vil med andre ord være 2 forskellige brugertyper: Gratis basisprofil og Premium betalingsprofil med flere fordele. Det er der dog ikke så meget nyt i. Jeg er dog meget i tvivl om, hvordan jeg skal lancere 1. udgave af sitet. Jeg overvejer de 2 nedenstående muligheder:

Stille opstart:
Lancere sitet udelukkende med den gratis basisprofil (uden at nævne noget om kommende ekstra features m.m.), og se hvordan brugertilstrømningen udvikler sig. Når jeg opnår en brugerskare på X-antal medlemmer, kan jeg vælge at få udviklet og implementeret de ekstra features, og efterfølgende lancere "premium-pakken" i håb/forventning om, at kunne konverterer store dele af gratis-brugerne til premium-brugere. Denne mulighed er naturligvis billigst, da udviklingen af basisprofilen af gode grunde vil være billigere end udviklingen af det totale site.

Det store brag:
Gå all-in og få udviklet og implementeret alle de ønskede features, og gå i luften med en valgmulighed for brugeren: Gratis basisprofil VS. Premium profil. Her kan jeg naturligvis opnå at have en indtjening fra dag ét, såfremt brugere vælger betalingsløsningen, men vil også risikere at have slået for stort et brød op, uden at jeg egentlig har et konkret overblik over sitets potentiale (hvilket jeg ville, hvis jeg valgte den stille opstart).

Har I nogle gode inputs til, hvilken vej jeg burde gå? Det ville være fantastisk, hvis I ligeledes kunne drage paralleller til lignende cases - evt. hvilke tanker og valg I selv gjorde i opstartsfasen.
Noget helt andet er, at jeg som skrevet tidligere i indlægget, har kontaktoplysninger (primært e-mail) på en rigtig stor del af den samlede målgruppe (marked). Hvordan udnytter jeg dette bedst muligt? Min tanke har egentlig været, at kontakte dem pr. e-mail, for at gøre dem opmærksomme på hvad de kan få ud af den lancerede service. Jeg er bekendt med, at det vil være i strid med markedsføringsloven, så er det en mulighed I vil anbefale at jeg holder mig fra, eller kan det gøres på en mere lempelig og lovlig måde?

Jeg håber at modtage nogle inputs fra alle jer iværksættere, og I skal være mere end velkomne til at stille opklarende spørgsmål, hvis det kan hjælpe jer på vej mod nogle gode råd og kyndig vejledning til ovenstående dilemmaer og spørgsmål.

Ha' en fantastisk dag!

Med venlig hilsen

Jesper

Tilmeldt 17. Feb 11
Indlæg ialt: 175
Fra  Xpress Tryk ApS Skrevet kl. 09:19

Hej KrogDK

Jeg indrømmer at jeg ikke kan svare dig i dit konkrete tilfælde, men normalt er en stille opstart en rigtig god idé, fordi det giver mulighed for at tilpasse konceptet hvis du bl.a. finder ud af at der er noget som skræmmer brugerne væk. Så hellere finde ud af det ved at 50 har set det end 5000 har set det og måske ikke kommer igen.

Martin Thorborg har lavet en rigtig god video om stille opstart vs. big bang, og selvom den er generel kan du måske få nogle gode inputs.

Du kan se videoen her: &feature=relmfu">

&feature=relmfu

Oprigtigt held og lykke med dit projekt.

Mvh.

Brian / Xpress Tryk ApS

www.xpresstryk.dk

Fra Kolding
Tilmeldt 2. Jun 12
Fra  SponsorDB.dk Skrevet kl. 09:31

Hej Brian,

Tak for din besked.

Det er præcis de samme tanker jeg gør mig mht. valget af den rigtige lanceringsmodel. Jeg har også tidligere set Thorborgs video om samme emne, og han rammer selvfølgelig rigtigt med mange af hans pointer. Jeg tager lige endnu et kig på videoen (Thorborg's drive smitter altid af Smile), mens jeg venter på at flere giver deres besyv med.

Ha' en fortsat fantastisk dag!

Med venlig hilsen

Jesper

Fra Kolding
Tilmeldt 2. Jun 12
Fra  SponsorDB.dk Skrevet kl. 14:30

Med hensyn til det Brian skriver, vil jeg bare gøre opmærksom på, at jeg også har tænkt mig at præsentere servicen overfor en begrænset mængde brugere til at starte med - netop for at komme eventuelle "børnesygdomme" til livs, få finjusteret konceptet m.m.

Mit dilemma går egentlig mere på, om det vil være smartest at starte udelukkende med basis-modellen, for senere at tilføje ekstra features (som allerede er på tegnebrættet) med henblik på en premium-model, eller om man bør springe ud i den "fulde" model fra starten, for at vise potentielle brugere de utallige brugbare features, som vil "sælge" et medlemskab bedre.

Jeg håber på nogle flere inputs  

Fra Køge
Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 64
Fra  Poda Hegn A/S Skrevet kl. 15:09

KrogDK:
Mit dilemma går egentlig mere på, om det vil være smartest at starte udelukkende med basis-modellen, for senere at tilføje ekstra features (som allerede er på tegnebrættet)
Personligt ville jeg føle mig en anelse snigløbet, hvis jeg bruger en hjemmeside gennem en periode, og pludselig på et senere tidspunkt bliver tilbudt flere/andre muligheder - mod betaling. Så hellere være vidende om forskellen/muligheden for Freemium vs Premium fra start. Men det er jo bare som jeg opfatter servicen.

Hjemmesidevedligeholdelsesafdelingen hos Poda Hegn

Fra Kolding
Tilmeldt 2. Jun 12
Fra  SponsorDB.dk Skrevet kl. 15:51

Hej Jean,

Tak for dit input.
Jeg forstår godt hvad du mener, og ville også dele dine synspunkter, hvis muligheden for gratis-profil pludselig blev frataget, og der kun var mulighed for at fortsætte med en betalings-profil. Så ville jeg i dén grad føle mig ført bag lyset.
I dette tilfælde vil den gratis basis-profil dog fortsætte, men nu med muligheden for at opgradere til en "bedre" løsning, indeholdende flere brugbare funktioner - mod betaling. Det kan jeg ikke umiddelbart se, at der skulle være noget galt i.
Dog er jeg naturligvis nødt til at tage din betragtning med i mine overvejelser, såfremt andre måtte have samme opfattelse. Er det tilfældet, vil jeg meget gerne høre fra flere, som deler opfattelse med Jean.

Jeg sidder klar til at tage imod jeres inputs med kyshånd, så hold jer endelig ikke tilbage Smile

Med venlig hilsen
Jesper 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jean Jensen:
KrogDK:
Mit dilemma går egentlig mere på, om det vil være smartest at starte udelukkende med basis-modellen, for senere at tilføje ekstra features (som allerede er på tegnebrættet)
Personligt ville jeg føle mig en anelse snigløbet, hvis jeg bruger en hjemmeside gennem en periode, og pludselig på et senere tidspunkt bliver tilbudt flere/andre muligheder - mod betaling.

Det er da komplet ulogisk, du får noget gratis, det bliver da ikke mindre værd, fordi du senere for muligheden for at købe noget mere.

Jeg tror heldigvis du repræsenterer en meget lille del, af befolkningen. som det ville være en rigtigt dårlig ide at tilpasse sin service efter.

Ang. stille opstart vs. det store brag, så lyder det som om du har en to-sidet forretningsmodel, og at servicen kun har værdi hvis både udbydere og efterspørgere er tilstede. Hvis det er rigtigt ville jeg nok starte med en stille launch, hvor jeg fik bygget en brugerbase som gav tjenesten værdi. Derefter ville jeg begynde at putte markedtingskroner og tiltag i produktet.

Fra Kolding
Tilmeldt 2. Jun 12
Fra  SponsorDB.dk Skrevet kl. 18:14

Lundsby:

Det er da komplet ulogisk, du får noget gratis, det bliver da ikke mindre værd, fordi du senere for muligheden for at købe noget mere.

Jeg tror heldigvis du repræsenterer en meget lille del, af befolkningen. som det ville være en rigtigt dårlig ide at tilpasse sin service efter.

Det var også min tanke, og jeg har ligeledes svært ved at se logikken i det. Det kunne dog være interessant at vide, om andre er af samme holdning, men som du også selv skriver, tror jeg bestemt ikke at det er en generel holdning. 

Lundsby:
Ang. stille opstart vs. det store brag, så lyder det som om du har en to-sidet forretningsmodel, og at servicen kun har værdi hvis både udbydere og efterspørgere er tilstede. Hvis det er rigtigt ville jeg nok starte med en stille launch, hvor jeg fik bygget en brugerbase som gav tjenesten værdi. Derefter ville jeg begynde at putte markedtingskroner og tiltag i produktet.

Du har helt ret i, at jeg sidder med en to-sidet forretningsmodel, hvor succesen afhænger af at begge parter er til stede. Dog vil markedsføringen være mest målrettet den ene part, da denne også selv kan være medvirkende til at pushe sitet overfor den anden part (hjælp til selvhjælp).
Umiddelbart hælder jeg selv mest til at at launche sitet i en basisversion, for senere at tilføje de ekstra features, som vil retfærdiggøre en betaling.

Tak for inputs - lad dem endelig flyde Smile 

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Indlæg ialt: 359
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 18:56

en mulighed kunne også være at beskrive premium profilen på din side, med de fordele den har og en "kommer snart" tekst.
på den måde er brugerne klar over dens eksistens fra dag et, og har nu mulighed for noget at glæde sig til :)

derefter kan du også lure af hvor populær din side bliver, og hvilken merværdi denne premium profil giver, og prissætte den derefter

Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk

Fra Kolding
Tilmeldt 2. Jun 12
Fra  SponsorDB.dk Skrevet kl. 19:56

Michael Thorborg:

en mulighed kunne også være at beskrive premium profilen på din side, med de fordele den har og en "kommer snart" tekst.
på den måde er brugerne klar over dens eksistens fra dag et, og har nu mulighed for noget at glæde sig til :)

derefter kan du også lure af hvor populær din side bliver, og hvilken merværdi denne premium profil giver, og prissætte den derefter

Slet ikke nogen tosset idé, Michael. 
Umiddelbart ender jeg nok ud i at koncentrere mig om den gratis basis profil, og vil her igennem løfte sløret for mulige fremtidige features. Ved at gøre det på den måde, vil jeg også kunne inddrage brugerne i udviklingen af de nye features. Her tænker jeg på, hvilke funktioner og værktøjer, brugerne står og mangler. 
Herved får jeg udviklet en service, som matcher brugernes behov betydeligt bedre, end hvis jeg blot kører på og får udviklet den - i mine øjne - forkromede løsning fra dag 1. Jeg har dog allerede været i tæt dialog med et udsnit af målgruppen, men det vil nok give et mere retvisende billede, hvis respondenterne er flere. Derudover vil en løbende kommunikation og idéudveksling nok munde ud i et mere gennemført og helstøbt koncept.

Jeg takker mange gange Smile 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)