EB.dk kører i øjeblikket en kampagne der hedder
Bank Din bank, mod de griske banker..
Men det nu meget simpelt,
lån ikke penge fra bankerne, så man ikke en del af "krisen".
Det bedre at låne fra familie/venner eller selv sparre penge op!,
Ja UHA, når EB kører kampagner så er det jo altid udtryk for dyb indsigt i det de skriver om, og ikke bare et ønske om at følge lidt folkestemning og sælger aviser.
Jeg er enig med dem I, at man da skal se om man kan få bedre vilkår hos andre banker, men den der hængen alle bankrådgivere ud på den usmagelige måde de gør, tager jeg 100% afstand fra.
Jeg er drøn enig med dig i, at hvis man kan spare op selv så er det en supermåde at være uafhængig af banken, og I at man bestemt kan komme til at leve på bankens nåde - hvilket ikke nødvendigvis er sjovt MEN der er også masser af virksomheder, store som små, så lever fint i samarbejde med deres bank og får lån og driver sunde virksomheder
Små nystartede virksomheder er givet de som har det sværeste arbejde med at få lån, hvis der ikke kan stilles sikkerhed. Det skyldes jo, at bankerne nedskrivninger er rekordhøje i disse år - tab på kunder der ikke kan betale deres lån. Hertil kommer en god del private, som klarer sig trods fald i boligværdi osv, MEN som ved en skilsmisse (og dem er der mange af) bryder økonomisk sammen, og giver bankerne store tab - desværre
OG til selve emnet, jo jeg tror krisen varer ved i en del år desværre - vi mangler på mange områder konkurrence evne. Vor produktion kan i høj grad laves til lavere priser i andre lande, og vi vil opleve, at megen administration, økonomi og IT inkl. kan flyttes ud til Indien osv. Læg dertil, at detailhandlen beskæftigelsesmæssigt rammes af internethandel - kasse funktioner der afløses af kunder der selv scanner varerne og kører kreditkortet igennem - Det bliver ikke let at få beskæftigelsen op lige de nærmeste år desværre.
Løsningen ligger nok på sigt I en vis omfordeling - som så igen vil koste de der har mest noget, for at undgå, at samfundet skævvrides ved en alt for stor forskel mellem folk i arbejde og folk uden for - en meget vanskelig opgave for politikerne som selvfølgeligt vil ha en klar forskel mellem det at tage et job, og ikke
Vi falder ikke i et stort sort hul, men må lægge livet lidt om, og det er der samlet set, som samfund råd til trods alt
vh