Hej i kære rare aminoer, Jeg har startet en lille webshop og efter studering af div bøger troede jeg egentlig at var klar til at bogføre :-) MEN... ;-) Er der nogen der kan hjælpe med hvordan jeg postrere følgene korrekt. (Tallene er fiktive) En kunde køber varer for kr 1000 (Inkl moms) + forsendelse kr 66 (uden moms). Hun betaler til min Paypal konto som napper kr 30 i gebyr. Så på min Paypal konto står nu kr 1036. Jeg bruger min PayPal som en slags bank konto og hiver ikke pengene til min rigtige bank. Jeg vil gerne benytte udlægsreglerne vedr momsfri forsendelse. Konti som jeg ville benytte er 1100: Varesalg, 4350: Forsendelser under udlægsordningen, 4310: Paypal gebyrer og 12330 PayPal Konto. 1100: kredit - kr 1000 Er jeg helt på forkert spor? Er der nogen der kan guide en begynder i den rigtige retning. Jeg takker rigtig mange gange :-)
|
Nu består et salg rent regnskabsteknisk oftest af to operationer: fakturering og betaling.
Fakturering
Faktureringen (regningen til kunden) bogføres således:
Det samlede beløb på 1.066,00 debiteres på kontoen for Skyldige debitorer (en aktiv-konto).
Forsendelsen uden moms på 66,00 krediteres på driftskontoen Forsendelser uden moms.
Selve varesalget uden moms på 800,00 krediteres på driftskontoen 1100: Varesalg.
Momsen af varesalget på 200,00 krediteres på passivkontoen Indgående moms som nogen gange også kaldes Salgsmoms.
Betaling
Betalingen bogføres ved kontoudtog fra kontoen - i dette tilfælde PayPal-kontoen og bogføres således:
Betaling via PayPal på det samlede beløb på 1.066,00 debiteres på aktivkotoen 12330 PayPal Konto og krediteres aktivkontoen Skyldige debitorer.
Betalingsgebyret på 66,00 uden moms krediteres på aktivkontoen 12330 PayPal Konto og debiteres på driftkontoen 4310 Paypal gebyrer.
Vær især opmærksom på, at det ikke er kontoen 4350 Forsendelser under udlægsordning, som benyttes til indtægten på forsendelse.
Årsagen til dette er, at kontonummeret indikere, at kontoen er under dine udgifter (administrationsomkostninger) og ikke en indtægtskonto, som den rettelig skal konteres under (poster indtægter i kredit).
Med venlig hilsen
Claus Agerskov, 53 10 29 04