Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der en ekspert der kan hjælpe en ny iværksætter bogføring af salgsfaktura

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Nov 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej i kære rare aminoer,

Jeg har startet en lille webshop og efter studering af div bøger troede jeg egentlig at var klar til at bogføre :-)

MEN... ;-)

Er der nogen der kan hjælpe med hvordan jeg postrere følgene korrekt.

(Tallene er fiktive)

En kunde køber varer for kr 1000 (Inkl moms) + forsendelse kr 66 (uden moms). Hun betaler til min Paypal konto som napper kr 30 i gebyr. Så på min Paypal konto står nu kr 1036.

Jeg bruger min PayPal som en slags bank konto og hiver ikke pengene til min rigtige bank. Jeg vil gerne benytte udlægsreglerne vedr momsfri forsendelse. Konti som jeg ville benytte er 1100: Varesalg, 4350: Forsendelser under udlægsordningen, 4310: Paypal gebyrer og 12330 PayPal Konto.

1100:    kredit - kr 1000 
12330:   debit - kr 800
14262 (Umoms): - debit kr 200

4350: kredit kr 66
12330 debit kr 66

4410: debit kr 30
12330: kredit kr 30

Er jeg helt på forkert spor?

Er der nogen der kan guide en begynder i den rigtige retning. Jeg takker rigtig mange gange :-)

Fra Albertslund
Tilmeldt 31. Aug 12
Indlæg ialt: 26
Fra  TidOp Skrevet kl. 16:26

Nu består et salg rent regnskabsteknisk oftest af to operationer: fakturering og betaling.

Fakturering
Faktureringen (regningen til kunden) bogføres således:

Det samlede beløb på 1.066,00 debiteres på kontoen for Skyldige debitorer (en aktiv-konto).

Forsendelsen uden moms på 66,00 krediteres på driftskontoen Forsendelser uden moms.

Selve varesalget uden moms på 800,00 krediteres på driftskontoen 1100: Varesalg.

Momsen af varesalget på 200,00 krediteres på passivkontoen Indgående moms som nogen gange også kaldes Salgsmoms.

Betaling
Betalingen bogføres ved kontoudtog fra kontoen - i dette tilfælde PayPal-kontoen og bogføres således:

Betaling via PayPal på det samlede beløb på 1.066,00 debiteres på aktivkotoen 12330 PayPal Konto og krediteres aktivkontoen Skyldige debitorer.

Betalingsgebyret på 66,00 uden moms krediteres på aktivkontoen 12330 PayPal Konto og debiteres på driftkontoen 4310 Paypal gebyrer.

Vær især opmærksom på, at det ikke er kontoen 4350 Forsendelser under udlægsordning, som benyttes til indtægten på forsendelse.

Årsagen til dette er, at kontonummeret indikere, at kontoen er under dine udgifter (administrationsomkostninger) og ikke en indtægtskonto, som den rettelig skal konteres under (poster indtægter i kredit).

Med venlig hilsen
Claus Agerskov, 53 10 29 04 

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 16:43

Der er lidt rod i tallene ovenfor men teknikken er god nok.

Jeg foreslår du får et lille regnskabs system som automatisk posterer på de rigtige konti. Det koster lidt tid at få det sat op, men så derefter kører det bare.

Alternativt så send dit regnskab "ud i byen" og få det lavet for en skilling eller to.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Tilmeldt 4. Nov 12
Skrevet kl. 16:58

Ja, jeg har selvfølgeligt byttet rundt på konti, der skulle stå:

1100 (Varesalg):    kredit - kr 800
12330(PayPal Konto):   debit - kr 1000
14262 (Salgsmoms): - kredit kr 200

4350(Forsendelser under udlægsordning): kredit kr 66
12330(Paypal Konto) debit kr 66

4410(Paypal gebyrer): debit kr 30
12330(PayPal konto): kredit kr 30

Tusind tak for jeres svar. Dog gik jeg fra forvirring til mere forvirret ;-)

1. Vil det sige at man altid skal bruge skyldige debitor, også selvom det mere eller mindre er et kontant salg ? (Paypal er en betalingsgateway) For så har jeg da misforstået mine "begynder" bøger totalt, da der jo ikke er nogen der skylder nogen noget!

2. Hvis jeg ikke bruger "4350 Forsendelser under udlægsordning" hvordan får jeg så den konto i spil, ifølge udlægsordningen skal jeg jo kunne dokumentere de transaktioner

Jeg takker meget for jeres tid her på en søndag :-)

Tilmeldt 4. Nov 12
Skrevet kl. 19:49

Efter vejledning:

1100 (Varesalg):    kredit - kr 800
12330(PayPal Konto):   debit - kr 1000
14262 (Salgsmoms): - kredit kr 200

1180 Salg af porto (udlægningsordningen): kredit kr 66
12330(Paypal Konto) debit kr 66

4410(Paypal gebyrer): debit kr 30
12330(PayPal konto): kredit kr 30

er jeg i nærheden ?

tusinde tak for hjælpen

Fra Albertslund
Tilmeldt 31. Aug 12
Indlæg ialt: 26
Fra  TidOp Skrevet kl. 02:16

Thomas101:
1. Vil det sige at man altid skal bruge skyldige debitor, også selvom det mere eller mindre er et kontant salg ?

Du har ikke misforstået noget totalt.

Det er blot lettere at afstemme med konti med kontoudtog, som er i kronologisk orden, da du med disse konti har en reference, som skal passe sammen.

Så selvom fakturering og betaling foregår samtidigt, så er det lettere at rent regnskabsmæssigt at følge de enkelte bevægelser i regnskabets konto for PayPal-kontoen, hvis disse stemmer overens med bevægelserne på kontoudtoget fra den faktiske PayPal-konto.

Med de posteringer du angiver, kan du ikke genfinde beløbet 1.066,00 fra din PayPal-konto i resten af dit regnskab. Derfor er det også sværere i en revisionssituation, da beløbet jo står på kontoudtoget, men ikke findes i dit regnskab.

Thomas101:
2. Hvis jeg ikke bruger "4350 Forsendelser under udlægsordning" hvordan får jeg så den konto i spil, ifølge udlægsordningen skal jeg jo kunne dokumentere de transaktioner

Du skal ganske rigtig bruge en konto som hedder Forsendelser under udlægsordning eller Porto under udlægsordning. Det er mere placeringen i din kontoplan, som undrer mig - da der er tale om en indtægtskonto, som normalt ligger i samme kontogruppe som resten af indtægterne herunder Varesalg. Altså den gruppe som lagt sammen giver samlet omsætning.

Læs eventuelt mere om dette i SKAT's Ved brug af udlægsregler i momsloven, er der ikke fradrag for momsen.

Hvilket system bruger du - og hvem har udarbejdet kontoplanen?

Med venlig hilsen
Claus Agerskov 53 10 29 04 

Tilmeldt 4. Nov 12
Skrevet kl. 12:28

Hej Claus, Og igen tak for din tid.

Din pointe omkring referancer til beløbende er taget til mig, lyder meget fornuftigt. Og ja tak, efter dit første svar og lidt input har jeg oprettet en konto under indtæget og en under udgifter til styring af udlægsorningen. Så nu håber jeg at jeg kører som jeg skal så min fremtidige revisor ikke får for meget arbejde ;-)

Med hensyn til system og kontoplan så afprøver jeg dynacount, som desværre starter med en skrabet kontoplan, men tilgengæld er der mange muligheder når jeg blir lidt bedre til regnskabstingene.

Mange tak og rigtig god uge

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 17:49

Prøv at lave et budget og sammenlign hver måneds resulttat mod dit budget. Det gør det meget mere interessant hvis du ellers har nogen mulighed for at styre dine indtæger/omkostninger.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)