Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til oprettelse af SMBA. Hvor finder man god og billig advokathjælp.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg vil gerne oprette et SMBA selskab (med 2 medlemmer/ejere), og er derfor igang med at udforme vedtægterne. Jeg har taget udgangspunkt i Erhvervsstyrelsens templates, men kunne godt tænke mig at få vurderet det endelige indhold af en uddannet advokat - for at sikre, at det er korrekte og fyldestgørende.

Endvidere vil jeg også gerne have, at ansøgningen går igennem uden problemer (for at begrænse registreringsprisen).

Jeg har forsøgt at anvende iværksætter-advokathjælp, men tilsyneladende er SMBA ikke en spidskompetence for alle advokater Sad

Håber, at der er nogle herinde, som eventuelt kender nogle gode advokater.

Mvh. Martin

PS: Er ikke tryg ved at anvende de mange 1000kr-online-ansøgninger, som der findes.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47192
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er masser af advokater der kan løse opgaven, skepsis ligger måske i, at SMBA har en lidt skidt klang, men korrekt stiftet og drevet er det helt fint.
Pas på, for der er mange advokater, revisorer og virksomhedsstiftere, også herinde, eller nogen der bare læser med, der lykkeligt stifter eller sælger SMBA uden at tænke på, at få en ejerkontrakt udarbejdet, herunder, hvordan i kommer ud hver i sær, hvis I vil det, og for den sags skyld sikrer sig hele vejen igennem.
Bare vær kritisk og find en god advokat, - eller revisor ville jeg mene ofte kan det samme, - men ikke nok ikke en uden jura eller revisor eksamen, så skal det nok gå godt

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:34

Det er 100 % omkring SMBAere, som Cookie skriver.

Der sjuskes meget omkring alt andet end lige vedtægten og registreringen

og det kan ses i fx Sø- og Handelsrettens statistik over selskaber de får

ind til konkursbehandling.

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 14:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie:
men ikke nok ikke en uden jura eller revisor eksamen, så skal det nok gå godt

Hvis man kan sit håndværk, kan man sit håndværk. Med eller uden eksamensbevis.

Rent formelle kompetencer i form af fine eksamensbeviser har kun værdi i det omfang forventningen om tilhørende realkompetencer indfries.

Dermed er rene realkompetencer værdifulde såvel med som uden bånd og stjerne i form af eksamensbeviser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:

Rent formelle kompetencer i form af fine eksamensbeviser har kun værdi i det omfang forventningen om tilhørende realkompetencer indfries.

Dermed er rene realkompetencer værdifulde såvel med som uden bånd og stjerne i form af eksamensbeviser.

Det er både sandt og samtidigt også ikke sandt. Der er masser af opgaver jeg igennem langt firmaliv aldrig ville ha overladt til en jurakyndig uden fuld eksamen og lang praksis, og samme med revisionsopgaver, begge dele både grundet kunden og krav om ansvarsforsikringer m.m., Det er ikke så vidt forskelligt fra de læger jeg lader operere på mig, eller projektere min bygnings bærende konstruktion - Forkast ikke helt eksamensbeviser

Omvendt- JA vist kan masser af ufaglærte ha stor viden der rækker helt til mange opgaver, bestemt også til at stifte et selskab, erkendt. 

Det jeg vel ville advare mod var mere, at der skam findes folk med god viden som gladeligt opretter SMBA med stråmand eller i princip én aktiv og som giver pokker i at lave ejeraftaler osv. Det kan der også findes blandt folk med eksamen, men de har ofte lidt mere stål i ryggen og ofte lidt mere at forsvare, i forhold til bare at være selskabsstifter og selskabssælger m.m.

Just my 5 penny

vh

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 22:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nu hører jeg til dem der beskæftiger mig med virksomhedsoprettelse uden at være advokat eller revisor, jeg er derimod jurist, og mine klienter er dækket af en professionel ansvarsforsikring.

En af de områder jeg har beskæftiget mig meget med er netop SMBA selskaber. Denne selskabsform rummer en del fordele i forhold til aktie og anpartsselskaber, idet der er en højere grad af aftale frihed i denne selskabsform.

Du kan på nettet finde en udbyder med flere forskellige firmanavne, der påstår de tilbyder stiftelse af SMBA selskaber til 1000 kr, dette er dog ikke korrekt, hvis du kigger efter på disse udbyderes hjemmesider står der at de sender dig vedtægter og anmeldelsesblanket, som du SELV skal indsende til Erhvervsstyrelsen. Dette er fordi den pågældende udbyder IKKE har adgang til at foretage online registreringer i Erhvervsstyrelsens system.

Normal procedure er, at selskabsudbyderen foretager registreringen hos Erhvervsstyrelsen.

Du skriver, at oprettelsestiden er vigtig. Du skal være opmærksom på at Erhvervsstyrelsen i øjeblikket har ca. 12 ugers sagsbehandlingstid, dertil kommer at SKAT efterfølgende typisk bruger ca. 2-4 uger på at behandle en evt. momsregistrering.

Tilmeldt 20. Feb 09
Fra  Danish Law Skrevet kl. 00:13

Cookie:

Det er både sandt og samtidigt også ikke sandt. Der er masser af opgaver jeg igennem langt firmaliv aldrig ville ha overladt til en jurakyndig uden fuld eksamen og lang praksis, og samme med revisionsopgaver, begge dele både grundet kunden og krav om ansvarsforsikringer m.m., Det er ikke så vidt forskelligt fra de læger jeg lader operere på mig, eller projektere min bygnings bærende konstruktion - Forkast ikke helt eksamensbeviser

Det er helt normalt at forbinde autoriteter med tryghed. Det er bare vigtigt, at man er opmærksom på, at den tryghed kan være en falsk tryghed.I heldige tilfælde går det godt. I uheldige tilfælde skaber autoriteter store problemer for deres autoritetstro diciple.

Vi skriver år 2012 og er så priviligerede, at vi har kendskab til tidligere generations fejltrin og kan lære af dem uden at betale fornyede lærepenge. Vi kan skue tilbage på begivenheder som Nürembergprocessen og selskabtømmersagerne i bagklogskabens ulidelige klarhed, hvis vi vil.

Fra Nürembergprocessen kender vi faren ved at stole blindt på fine jurister med fine eksamensbeviser. Manglende formelle kompentencer var ikke en kritik, man kunne rejse mod det tredje riges jurister. Men der blev rejst andre former for kritik af mere alvorlig art.

Samme lektie lærte vi i selskabstømmersagerne. Jeg ser sådan på det - groft forenklet - at mekanismen er sådan, at de fine rådgivere med de fine titler kan sige hvad som helst og gør det, fordi der er nogle, der gerne vil have, at de gør det.

Alle og enhver kan sige sig selv, at når man indstiller driften og tømmer et selskab for likvider, såoptræder man overordentligt illoyalt overfor kreditorer og gør sig skyldig i skyldnersvig.

Hvis "en jurakundig uden fuld eksamen og lang praksis" sagde noget andet, ville man med rette udlægge det som et tegn på den "jurakyndige"s ukyndighed. En person uden fuld eksamenen har ingen autoritet, som kan misbruges til at gøre sort til hvidt.

Til den slags opgaver har man brug for en autoritet med fine papirer og titler. Og det hænder, at autoriterer villigt og gerne stiller sig til rådighed for netop den slags opgaver.

Cookie:

Det jeg vel ville advare mod var mere, at der skam findes folk med god viden som gladeligt opretter SMBA med stråmand eller i princip én aktiv og som giver pokker i at lave ejeraftaler osv. Det kan der også findes blandt folk med eksamen, men de har ofte lidt mere stål i ryggen og ofte lidt mere at forsvare, i forhold til bare at være selskabsstifter og selskabssælger m.m.

Folk med eksamen har med deres eksamen een gang for alle bevist, at de har styr på deres selskabsret.

Folk uden eksamen er nødt til at bevise det hver gang.

Selskabsret ER indviklet. Nogle selskabsretlige problemstillinger er vanskelige at formidle. Her ville advokaten / revisor med eksamen i gamle dage have en retorisk  fordel, fordi han bare kunne spille autoritetskortet, mens "en jurakyndig uden fuld eksamen og lang praksis" blot måtte forsøge efter bedste ringe evne at forklare reglerne og de meget alvorlige konsekvenser af ikke at overholde dem.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:42

Det er helt normalt at forbinde autoriteter med tryghed. Det er bare vigtigt, at man er opmærksom på, at den tryghed kan være en falsk tryghed.I heldige tilfælde går det godt. I uheldige tilfælde skaber autoriteter store problemer for deres autoritetstro diciple.

Vi skriver år 2012 og er så priviligerede, at vi har kendskab til tidligere generations fejltrin og kan lære af dem uden at betale fornyede lærepenge. Vi kan skue tilbage på begivenheder som Nürembergprocessen og selskabtømmersagerne i bagklogskabens ulidelige klarhed, hvis vi vil.

Sorry - alt for kompliceret her. Nürembergprocessen - det er da en del år siden ikke - men du ville ikke kræve eksamen af ham der skulle operere din datters hjerte?? Jeg ved godt man kan være god uden eksamen, men har stået for køb af 9 virksomheder rundt i Europa, og jeg ville ALDRIG har knyttet en ikke uddannet jurist til opgaven. 

Selskabsret ER indviklet. Nogle selskabsretlige problemstillinger er vanskelige at formidle. Her ville advokaten / revisor med eksamen i gamle dage have en retorisk  fordel, fordi han bare kunne spille autoritetskortet, mens "en jurakyndig uden fuld eksamen og lang praksis" blot måtte forsøge efter bedste ringe evne at forklare reglerne og de meget alvorlige konsekvenser af ikke at overholde dem.

Det er for mig fint i mange forhold - men du får mig ikke til at sige - at bare man er jurarådgiver og fornuftig, så rækker det, aldrig i livet. Det gør det til nogen ting, men hvordan skal folk uden forstand på jura vurdere det?? Nix - eksamineret i jura eller revision + tilhørende formelle ansvar -  behøves til mange store beslutninger - Alt andet er MERE gambling (for vist kan det være gambling med en eksamineret) (og jer er ikke jurist eller revisor (men dog en hel del andetSmile)) 

Nysgerrig: Er du jurist - eller kan noget jura og "jurarådgiver" ??

vh

Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 06:51

Tak for din mange råd.

Sagen er, at jeg faktisk gerne selv vil stå for registrering m.v., men da der er så mange ting man skal angive - alene ved registrering til selskabsstyrelsen, ville jeg gerne have en person med forstand på SMBA til at læse vedtægter samt information, jeg agter at indtaste til selskabsstyrelsen, igennem.

Jeg er selv parat til at stå med det fulde ansvar for registreringen, men vil gerne ofre lidt på at få læst tingene igennem - for derved at minimere risikoen.

Mht. firmaet, så drejer det sig om konsulentarbejde, og medlem nr. 2 skal være min bedre halvdel (som aktivt skal hjælpe med regnskab).

De ting, som jeg er mest i tvivl om, er:
- Hvis man registrere begge personer som direktører, kan disse også udgøre den eneste bestyrelse?
- Er også meget i tvivl om de "koder", som skal angives på selskabsstyrelsens hjemmeside under registrering
- Udformning af vedtægten mht.: "§ 4 Deltagere samt kriterier for optagelse af nye deltagere".
  (Da det er en "foreningsform", vil det jo være rart, at tilgangen af medlemmer kan "styres".

Iøvrigt er grunden til ønsket om SMBA, at jeg helst vil undgå at binde 80K i firmaet. Og samtidigt ønsker jeg ikke at satse alt, hvad jeg ejer - bare for at prøve eventyret som selvstændig (endda kun på deltid indtil videre...). Jeg vurderer iøvrigt, at SMBA vil beskytte mig bedre, end en produktansvarsforsikring gør - hvis konsulentarbejdet for en kundes produkt skulle gå galt. Kunden har i forvejen en produktansvarsforsikring, og er også produktejeren. Mit arbejde på produktet "begrænser" sig til software.

Jeg er stadig interesseret i at høre, om nogle kan anbefale mig nogen, hvor jeg selv kan bidrage med noget af benarbejdet.

Mvh. Martin

Tilmeldt 20. Feb 09
Fra  Danish Law Skrevet kl. 11:48

Sorry - alt for kompliceret her. Nürembergprocessen - det er da en del år siden ikke

Selskabstømmersagerne ligger ikke lige så længe tilbage.

Cookie:

Det er for mig fint i mange forhold - men du får mig ikke til at sige - at bare man er jurarådgiver og fornuftig, så rækker det, aldrig i livet.

Det får du heller ikke mig til at sige. Udover fornuft og kognitive og analytiske evner som en bund, så skal der også reelle kompetencer til.

Spørgsmålet er jo så også, på hvilket niveau dit behov for rådgivning befinder sig. Hvis dit behov kan opfyldes af enhver cand.jur., så går du ikke helt galt i byen ved at efterspørge sådan en.

Cookie:

Det gør det til nogen ting, men hvordan skal folk uden forstand på jura vurdere det??

På samme måde, som du vurderer, om en "rigtig" advokat eller læge eller psykolog eller ingeniør er kyndig.

Det vurduerer du med den forstand, som du besidder qua, at du er et menneske.

Du må grundlæggende som menneske forholde dig til, om du står overfor et fornuftigt menneske, som ræsonerer på rimelig vis, forekommer dig fornuftig og formår at gøre dig tryg.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)