Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til oprettelse af SMBA. Hvor finder man god og billig advokathjælp.

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47192
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:

Det gør det til nogen ting, men hvordan skal folk uden forstand på jura vurdere det?? (spørgsmålet for at man forstår det var, hvordan alm. mennesker skal vurdere om en ikke læge er god nok til ens sygdom, eller ikke jura uddannet god nok til ens jura spørgsmål, ikke revisoruddannet - til ens revision)

På samme måde, som du vurderer, om en "rigtig" advokat eller læge eller psykolog eller ingeniør er kyndig.

Det vurduerer du med den forstand, som du besidder qua, at du er et menneske.

Du må grundlæggende som menneske forholde dig til, om du står overfor et fornuftigt menneske, som ræsonerer på rimelig vis, forekommer dig fornuftig og formår at gøre dig tryg.

Jeg tror ikke vi er så uenige. Jeg bruge gerne hjælp fra regnskabskyndige uden at de er revisorer og kan også få gode juridiske råd af ikke jura uddannede, MEN det er langt fra det samme som, at jeg ikke mener, at man til alle vigtige opgaver skal vælge en ekspert med uddannelse.

Jeg lover der er mange kvaksalvere (både læger, revisorer og andre rådgivere) der forekommer mange almindelige mennesker som nogen der ræsonnerer på rimelig vis, virker fornuftige og formår at gøre dem trygge.

Det er netop risikoen for lægmand, og det går så bare i en del fald (langt fra alle) helt galt, og det er dér uddannelse og autorisation kommer ind i billedet. En uddannet læge til brystoperationen, en revisor til revisionen, en jurist til de større juridiske spørgsmål, en bygningsingeniør til beregning af mit nye hus' bærende konstruktion og - Du har fået ideen

Jeg kan sagtens finde folk der virker fornuftige men uddannelse ofte kombineret med autorisation og tilmed oftest ansvarsforsikring, giver mig langt bedre følelse af sikkerhed for arbejdets udførelse.

Det er ikke en krig mod rådgivere uden uddannelse som du forstår, de kan være gode til mange ting, men til det store - vælger JEG (og det er jo op til hver og en) - en uddannet inden for det fag jeg har brug for, forhandler gerne pris Smile men betaler mig for sikkerhed.

vh

vh

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 12:54

Købte hos disse i april 2010 blanketter, som jeg selv udfyldte og indsendte til Styrelsen og efterfølgende ca. 3 uger efter blev godkendt.

Det er ikke en videnskab. Tror jeg betalte omkring 400 kr.

Synd at så mange af Amino brugere har tendens til at ødelægge trådstarters anmodning om hjælp, i dette tilfælde oprettelse af et S.m.b.A.

Og ikke en diskussion om eksamensbeviser, forsikringer, autoriteter og alt muligt andet gylle.

Hvis I gerne vil debattere dette ? hvad så med at starte en tråd omkring dette ?????

Ib Abildgaard

Råd & Mal, S.m.b.A.

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 12:55

MartinTJ:

- Hvis man registrere begge personer som direktører, kan disse også udgøre den eneste bestyrelse?

Bestyrelsens opgave er at holde direktionen i ørerne. Når der er en bestyrelse, hyrer og fyrer den direktionen. Derfor giver det ikke mening at sætte de samme mennesker ind i bestyrelse og direktion.

Der er ikke noget krav om, at et selskab skal have en bestyrelse. Der er et krav om, at et selskab skal have mindst eet ledelsesorgan. I praksis er det en direktion. I forhold til reglerne er det nok med een direktør.

MartinTJ:

- Udformning af vedtægten mht.: "§ 4 Deltagere samt kriterier for optagelse af nye deltagere".

Jeg kan se, at du allerede har haft fat i Erhervsstyrelsens udmærkede vejledning med tilhørende standardvedtægter.

Et sm.b.a. er ikke et kapitalselskab. Et sm.b.a er et personselskab. Derfor (groft forenklet) skal et s.m.b.a. efter Erhvervsstyrelsens praksis adskille sig væsentligt fra et kapitalselskab.

I et kapitalselskab er deltagerkredsen fast. Det er den, fordi selskabsdeltagerne er knyttet til kapitalselskabet gennem et fast antal anparter / aktier.

I et ApS er der et fast antal anparter, som anpartshaverne (kapitelejerne) som udgangspunkt frit kan sælge til hvem som helst. En ændring af kapitalens størrelse og antallet af anparter kræver en generalforsamlingsbeslutning. Det er det, der menes (af Erhvervsstyrelsen) med, at deltagerkredsen er fast.

Et s.m.b.a. må efter Erhvervsstyrelsens praksis ikke have en fast deltagerkreds. Det er et krav, at deltagerkredsen er vekslende.

I vejledningen står der en del om, hvornår Erhvervsstyrelsen synes, at deltagerkredsen er vekslende:

"(..) når optagelse af nye deltagere sker på baggrund af objektive kriterier i vedtægten, og hvor det er virksomhedens ledelse, der -på baggrund af kriterierne - godkender nye deltagere.

Kriterierne vil typisk have sammenhæng med selskabets formål og aktiviteter.

Godkendelsen må ikke være overladt til bestyrelsens/direktionens frie skøn."

Hvis man gør, som der står i citatet og i øvrigt følger vejledingen, er man på relativvt sikker grund.

Det er især vigtigt, at det ikke - som i kapitalselskaber - er generalforsamlingen, der har kompetencen til at optage nye medlemmer. Det ville efter Erhvervsstyrelsens praksis gøre deltagerkredsen fast.

MartinTJ:

(Da det er en "foreningsform", vil det jo være rart, at tilgangen af medlemmer kan "styres".

Det ønske er opfyldt ved, at selskabets ledelsesorgan skal godkende optagelsen af nye medlemmer. Erhvervsstyrelsens krav om vekslende deltagelse er opfyldt ved, at ledelsen ikke er beføjet til at optage hvem som helst.

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 13:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

Købte hos disse i april 2010 blanketter, som jeg selv udfyldte og indsendte til Styrelsen og efterfølgende ca. 3 uger efter blev godkendt.

Det er ikke en videnskab. Tror jeg betalte omkring 400 kr.

Ufordringen i forhold til registrering af s.m.b.a. har tidligere været, at praksis var subtil.

Den daværende Erhvervs- og Selskabsstyrelse udviklede i sin praksis nogle krav til s.m.b.a., som publikum ikke kunne læse sig til i Lov om Visse Erhvervsdrivende Virksomheder eller andre alment tilgængelige retskilder.

Det blev der rodet bod på omkring marts 2010 med vejledning og standardvedtægter.

Hvis Erhvervsstyrelsens officielle standardvedtægter opfylder behovet, der der mange fordele ved at bruge dem. En af dem er, at de er gratis at hente.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 17:12

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:

Ufordringen i forhold til registrering af s.m.b.a. har tidligere været, at praksis var subtil.

Den daværende Erhvervs- og Selskabsstyrelse udviklede i sin praksis nogle krav til s.m.b.a., som publikum ikke kunne læse sig til i Lov om Visse Erhvervsdrivende Virksomheder eller andre alment tilgængelige retskilder.

Det blev der rodet bod på omkring marts 2010 med vejledning og standardvedtægter.

Hvis Erhvervsstyrelsens officielle standardvedtægter opfylder behovet, der der mange fordele ved at bruge dem. En af dem er, at de er gratis at hente.

Yes

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:32

Hej Martin

Jeg opretter løbende SMBAer og har faktisk arbejdet med selskabsformen i mere end 25 år...

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)