Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskud fra ApS til ApS

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 1. Sep 10
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et ApS1 der ejes 50% af et ApS2, jeg ønsker at indskyde xx kr. i ApS1 fra ApS2, skal jeg i denne sammenhæng betale moms af beløbet når jeg modtager det i ApS1? og ligeledes i ApS2 får jeg da moms tilbage?

Hvordan laver man det rent bogføringsmæssigt? Laves det som en faktura hvorpå der står indskyd xx kr. heraf moms 25% osv?

På forhånd mange tak :)

Tilmeldt 1. Sep 10
Skrevet kl. 12:22

Der må da være en der sidder inde med svaret :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Der er ikke moms på kapitalindskud.

Er det et lån skal der laves en låneaftale.

Er det et indskud mod ejerandele fås der der aktier....

Uanset tilfældet er det balanceposter, som bliver berørt - ug uden moms!!!

Tilmeldt 1. Sep 10
Skrevet kl. 12:30

Tusind tak for det hurtige svar, og beklager jeg er lidt "dum" indenfor dette område.

Så rent praktisk så overfører jeg xx kr fra det ene selskab til det andet og laver et bilag hvorpå der står "Indskud fra firma xx kr. osv?"

Og som du siger det så er det ikke penge der skal betales moms af i firmaet hvor det bliver indskudt?

Det har ikke noget med andele at gøre, tror jeg ikke, det er simpelthen bare fordi det ene firma mangler lidt penge

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:34

Så lyder det som et lån, og jeg ville tro - mellem uafhængige parter - at der kunne være krav om rente af en eller anden art - men langt fra sikker. Du skal i alle fald lave lånedokument

Hvis det var mellem privat, ville man lave et anfordringslån, som er et lån der skal tilbagebetales "omg" på anfordring - altså uden en fastsat løbetid - og der må det gerne være rentefrit. Jeg er sikker på, hvis et af selskaberne har en revisor, kan denne sige om det er OK med rentefrit anfordringslån mellem to ApS - eller hvad renten som minimum skal være

Det lægges så i status som tilgodehavende i det ene og kortfristet gæld i det andet - og i begge fald med banken som modpost

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:35

kasso:
Så rent praktisk så overfører jeg xx kr fra det ene selskab til det andet og laver et bilag hvorpå der står "Indskud fra firma xx kr. osv?"

JEPS!!Yes - evt skriv lån fra firma xx

Ved siden af laver du et på et a4 papir en låneaftale om at firma x har lånt firma y  z kr. til xy i rente. Find evt en  skabelon på nettet.

Du skal lave en låneaftale af hensyn til SKAT. Et aps kan ikke bare "låne" penge til et andet uden at det sker på markedsvilkår.

/Henrik

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:36

kasso:

Det har ikke noget med andele at gøre, tror jeg ikke, det er simpelthen bare fordi det ene firma mangler lidt penge

I så fald er der tale om et lån.

Pas i øvrigt på med dette indskud! Hvis du ejer 50% af et selskab, og kun du indskyder kapital til selskabet, så øger du din risiko i selskabet, og du bør overveje, hvordan denne risiko skal honoreres.

Måske burde du overveje at have ejerandele for den ekstra risiko du påtager dig, ved at indskyde ekstra kapital til selskabet. Alternativt skal kapitalen honoreres rentemæssigt tilstrækkeligt til, at din ekstra risiko opvejes tilstrækkeligt.

Tilmeldt 1. Sep 10
Skrevet kl. 12:40

Tak for de mange gode svar.

Men selvom det ene selskab ikke ønsker pengene tilbage, skal det så stadig laves som et lån? eller er det bare den eneste måde at gøre det på ?

Ville jo være mærkeligt at skrive låneperiode uendelig ;)

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 12:52

Henrik Koudahl:
Er det et indskud mod ejerandele fås der der aktier....
Stick out tongue Du mente anparter Wink

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:01

kasso:

Men selvom det ene selskab ikke ønsker pengene tilbage, skal det så stadig laves som et lån? eller er det bare den eneste måde at gøre det på ?

Jeg forstår ikke denne tankegang.

Du vil gerne forære nogle penge væk?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)