Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

er vennehvervning ulovligt?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Indlæg ialt: 379
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey.

Har lige siddet og set et program på DR om et MLM firma´s ulovlige metoder

Se her

Der har man jo set så tit men det der virkelig undrer mig er at der sidder en jurist og siger at vennehvervning er ulovligt i danmark.

Og så er mit spørgsmål. Hvis vennehvervning er ulovligt hvordan kan du så overhovedet køre nogen som helst form for MLM firma herhjemme??

Hvorfor kan man så køre annoncer på facebook hvor folk kan se hvad ens venner kan lide og købe det samme.

Hvorfor kan et fittnesscenter tilbyde en måneds gratis træning hvis du får en ven til at melde sig ind? O.s.v.

Er der nogen Aminoer der har noget klogt at sige om det for det er da ret forvirrende

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Et af de springende punkter, er hvis det er for at give sig selv en økonomisk gevindst.

Det har tidligere været et af de mange emner herinde, omkring at tjene på hvervningen, og jeg mener de fleste steder er der ikke dette problem.  Personligt syntes jeg ikke metoden som bl.a. DubLi benytter sig af, er den smarteste, netop fordi hvervningen ret let kan virke vigtigere end det efterfølgende hårde arbejde. Hvis jeg tjener lad os sige en tusse på en "hverning" i Aalborg, så er disse penge ret hurtigt brugt på transport m.m. til og fra Aalborg (fra kbh).

Men et møde imellem mig og en ven, betyder ikke at jeg forsøger at rekruttere denne. Det er i 99 ud af 100 gange en ganske almindelig snak, som kan betyde at:

1. Vi sidder bare og hyggesnakker, min ven er glad og tilfreds med sit arbejde osv og er ikke interesseret i at ændre noget. 

1a. Jeg kan så spørge vennen om han kender nogen der matcher mine kvalifikationskrav, og give ham en kort gennemgang af min forretning, så han bedre kan forstå hvad den går ud på (herinde er der jo flere der tror vi går efter arbejdsløse og svage og de er absolut ikke særlig interessante).

1b. Jeg kan også spørge ham ind til produkterne, hvad der bruges derhjemme, forklare hvad det er vi har i vores butik og lade ham træffe et valg selv.

2. Hyggesnak, der fører til at vennen fortæller om arbejdet ikke er perfekt, at den selvstændige forretning ikke kører som han håbede, at han gerne vil være selvstændig, men ikke tør eller manger ideen, eller f.eks. frygter næste fyringsrunde, mangler tid til familien osv. I første omgang handler det om at snakke og lytte. Såfremt vennen er åben for alternativer, så præsenteres forretningen. Og man kan tro på det eller lade være, men i min MLM verden, der handler det om at hjælpe folk til succes. Hjælper jeg Ib igang nu, så er målet at hjælpe Ib til han ikke ønsker hjælp mere. Jo højere omsætning Ib har, jo bedre indtægt har både Ib og jeg - Ib klart mest. Så hvad tror du jeg helst vil...tjene 1000 på rekruttering og bruge dem på transport bare den ene vej...eller Hjælpe Ib til at tjene 10.000 og derved selv tjene 2.000. 

Ovennævnte er blot for at forklare mine synspunkter om det. Du kan læse mere om reglerne på forbrugerombudsmandens side, men jeg mener at de fleste steder, der er det langsigtede tanker der er indtægtspotentialet for MLM. (networking = gensidige fordele imellem mennesker, som en kollega siger)

Mvh. Martin

Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Indlæg ialt: 379
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

@martin

Hej martin og tak for dit svar.

Det jeg forstår ved det du skriver er at det lidt kommer an på intentionerne og hensigten.

At du jo ikke lokker men bare tager en snak og præsenterer mulighederne samt at du da selvfølgelig helst vil hjælpe din ved og dermed skabe en forretning for jer begge. Og det er da plausibelt og selvfølgelig måden det skal gøres på. Men hvordan vi en vender og drejer det er det jo stadig vennehvervning og hvis din ven skal tjene penge komme du jo også til at tjene penge.

Og det der undrer mig er jo at der bliver sagt i programmet at selve konceptet vennehvervning er ulovligt. Ligemeget om du så gør det for at svindle som i programmet eller i den bedste mening for dig og din ven?

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Vennehvervning er som udgangspunkt ulovligt, altså i bund og grund har forbrugerombudsmanden jo haft en hulens masse år til at få lukket ned for firmaerne, hvis det var som du siger...ulovligt ligemeget hvad. Dette er ikke tilfældet, desværre har de brugt meget få ressourcer til at følge med - indtil i år var forbrugerombudsmandens info tilbage fra 2005. Og hvis noget er ulovligt og skaber tvivl hos mange mennesker, så bør man jo netop følge det ofte og med grundig og ny info.

Uddrag fra Forb.om.mand:

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er vennehvervning som udgangspunkt i strid med god markedsføringsskik, hvis der er tale om hvervning afledt af egne økonomiske interesser.

Jamen du har helt ret, hvis min ven tjener penge så tjener jeg penge, tjener min ven f.eks. 10.000, så tjener jeg 2.500,- fordi jeg har hjulpet ham. Det er ikke vennen der betaler mig, men firmaet. Jo mere min ven tjener, jo mere tjener jeg. Hvis min ven ikke tjener penge, så tjener jeg heller ikke penge, derfor ligger der altid en arbejdsindsats på at hjælpe vennen efter denne er begyndt. 

Man kan så sige at jeg selvfølgelig har en økonomisk interesse, men den er ikke forbundet med selve hvervningen, men som sagt...tjener min ven penge, så tjener jeg penge. På samme måde ser man frisørsaloner sige "anbefal en ven og få rabat..."både ven og dig selv får en rabat. Surftown havde tidligere lignende.

Problemet er at nogle steder tjenes der pæne beløb på selve hvervningen, jeg syntes ikke det er fedt, men en ting jeg er rystet over, er at juristen blot advarer...hun har formentlig kun forholdt sig til Kåres info, og ikke gået i dybden. Burde hun ikke gå fuldstændig ned og undersøge det hele, og er det farligt og ulovligt, så få det lukket ned.

Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Indlæg ialt: 379
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig. Det burde være og er åbenbart også vigtigt om den økonomiske gevinst er selve hvervningen eller kommer som følge af den hvervedes aktiviteter. Så ja derfor burde man jo skride ind hvis et firma umiddelbart kan tjene mange penge alene på en hvervning og så ellers være ligeglade med den hvervede der så kan sejle sin egen sø. I tilfældet med at du og din ven får rabat på en klipning er der jo selvfølgelig økonomisk vinding ved at du får din ven med, men det koster ham jo ikke noget at være med. Tværtimod sparer han penge og det er jo en helt anden sag

Fra Hobro
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 568
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Fin samtale I får og nogle rigtige gode point. 

Når det kommer på tv bliver det altid lagt ud som om men forsøger at logge venner ind i forretningen men man er nød til at se helheden. 

I dag er fx FB et godt eksembel hvor nogen til forsøger at sælge noget og her er der altid tale om økonomisk gevinst. Men når man sælger noget til en ven så skal man også kunne stå mere inde for produktet.

Hvem vil bevist snyde en ven?

Hvem vil hjælpe en ven?

Her kan alle vist blive enig om at det er det nederste spørgsmål der kan svares ja på.

Et andet spørgsmål er også .. Hvornår er man ven... Jeg skal fx snakke med min kones fætter på tirsdag. Jeg har mødt ham 2 gange og den sidste gang var for 5 år siden. 

Til sidst så er det også sådan at dem men så begynder at arbejde sammen med bliver man tit venner med. Hvilket er naturlig med de samme interesser, fælles mål, rejser sammen, fester sammen o.s.v. 

Vi har det sjovt sammen det er ikke kun økonomi

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten B:

Enig. Det burde være og er åbenbart også vigtigt om den økonomiske gevinst er selve hvervningen eller kommer som følge af den hvervedes aktiviteter. Så ja derfor burde man jo skride ind hvis et firma umiddelbart kan tjene mange penge alene på en hvervning og så ellers være ligeglade med den hvervede der så kan sejle sin egen sø. I tilfældet med at du og din ven får rabat på en klipning er der jo selvfølgelig økonomisk vinding ved at du får din ven med, men det koster ham jo ikke noget at være med. Tværtimod sparer han penge og det er jo en helt anden sag

Han skal stadig bruge penge for at spare penge, hvad enten det er frisør, teleselskab, webhost eller andet, så jo det koster ham jo noget...men den store forskel er selvfølgelig at det koster noget at starte sin egen forretning. I "MLM" er der flere forskellige metoder, alt lige fra 0 kr. til x antal tusinde (der er et gammelt ordsprog der hedder "fingrene på kogepladen" eller noget i den stil) og kan beløbet mærkes, så er der helt sikkert også større chance for at folk yder en indsats, hvorimod  0 kr. i investering nok mere ses som en fritidsforretning og kan lettere opgives hvis/når der kommer lidt modgang.

Der er selvfølgelig stadig stor forskel fordi MLM "hvervning" i bund og grund handler om vennen har lyst til at starte en selvstændig forretning for at tjene penge. Men vennen kan også ende som en kunde der får mulighed for at købe (i min forretning) til indkøbspris, dvs. med rabat i forhold til listepris.

At man ofte anbefaler at vennen/andre bruger penge på at starte op, så er det selvfølgelig fordi de netop starter deres egen forretning, og alt andet lige, har brug for kendskab til de produkter der er i firmaet. Kan man ikke stå inde for produktet så skal man holde sig fra at starte op.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten B:

Der har man jo set så tit men det der virkelig undrer mig er at der sidder en jurist og siger at vennehvervning er ulovligt i danmark.

Og så er mit spørgsmål. Hvis vennehvervning er ulovligt hvordan kan du så overhovedet køre nogen som helst form for MLM firma herhjemme??

Vennehvervning er et afsnit i markedsføringsloven og er ikke kun møntet på MLM - men det anses i markedsføringsloven for "dårlig markedsføringsskik" at sælge til venner og bekendte med mindre de selv har inviteret til det. 

At man også kan sælge til sine venner af andre årsager end økonomiske er åbenbart slet ikke et muligt scenarie for forbrugerombudsmanden. 

Teksten i forbrugerombudsmandens MLM-afsnit er primært skrevet, så FO har hjemmel til at slå ned på deciderede pyramidespil og kædebreve. (som jeg ser det). 

I de lovlige MLM-firmaer giver afsnittet om vennehvervning ikke rigtig mening, for der er ingen penge mellem de 2 venner. (hvis vi taler om reel networking - nogle MLM'ere dyrker selvfølgelig også reelt produktsalg - og her kan vennehverning så evt. komme på tale - selvom det jo så egentlig burde hedde - vennesalg)

Men hvis jeg informerer en ven om det firma jeg er partner/forhandler hos og han er interesseret i produkterne og/eller forretningsmuligheden - så opretter han sig som kunde hos firmaet, han betaler for produkterne til firmaet - og firmaet betaler så mig provision for den omsætning han lægger. 

Det setup ligner jo, som du selv er inde på, de 1000-vis af andre "anbefal-en-ven-setups", som man ser i den traditionelle handel rundt omkring - og jeg har derfor svært ved at se, hvordan FO vil påberåbe sig vennehvervning. 

Der hvor MLM så går skridtet videre i forhold til den traditionelle handel er, at hvis vennen OGSÅ anbefaler en ven - så får du OGSÅ provision af denne persons omsætning - men det har udelukkende noget med provisions-afregning at gøre - hvilket er helt op til det enkelte firma, hvordan de ønsker at afregne - og er heldigvis ikke noget FO eller markedsføringsloven har noget at gøre med. 

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 01:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten B:

Der har man jo set så tit men det der virkelig undrer mig er at der sidder en jurist og siger at vennehvervning er ulovligt i danmark.

Og så er mit spørgsmål. Hvis vennehvervning er ulovligt hvordan kan du så overhovedet køre nogen som helst form for MLM firma herhjemme??

Denne havde jeg ikke lige bemærket. Jeg syntes programmet i tv er alt for overfladisk, ligesom de plejer at være (nærmest ligegyldigt hvad for en branche det er). Og juristen virker som om hun forholder sig til de overfladiske info hun har fra Kontant. Jeg har en dame i mit team som er tidligere jurist fra SKAT, og seriøst, så tvivler jeg stærkt på at en sådan dame ville arbejde med vores forretning, hvis der var noget som helst hold i denne "at det er ulovligt". 

Jeg er selv af den overbevisning, at jeg kan hjælpe alle til at tjene et ganske pænt beløb, hvis der arbejdes i 2 år og hvis man er lære og aflærings villig. Så kommer man f.eks. fra salgsbranchen, så skal de spidse albuer af. Men desværre så kan man ikke tvinge folk til at gøre "de rigtige ting", vi kan ikke tvinge folk til ikke at give op.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)