Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat Nybyggeri med kontor/erhverv???

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Vestjylland
Tilmeldt 24. Jan 06
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Har læst en del herinde mht det berygtede emne, fradrag for erhverv i egen bolig...

Jeg er dog stadig meget i tvivl, så tænkte nogle evt. kunne bidrage med lidt hjælp til min konkrete situation.

Jeg har et firma med freelance bogholderi og administration, jeg har de sidste to år haft et erhvervslejemål til formålet, men da vi privat besluttede os for at bygge nyt hus, valgte vi at bygge yderligere 25 kvm til huset, med det formål, at det udelukkende skulle benyuttes til kontor til mit firma..

Huset er i alt 200 kvm, hvor de 25 så udgør kontoret.
Det er forsynet med selvstændig hoveddør, men selvfølgelig også en alm dør, hvorfor man kan komme til boligen også.

Vi er to ansatte pt. og når vi ikke er ude ved kunder, er kontoret bemandet i alm. arbejdstimer. Fra 1/8 også en elev. Der er opstillet 3 skriveborde, reoler med et hav af mapper, printere og computere i stride strømme og server m.m.

Der er intet privat antydning, så som seng, kommoder eller lign, dog et lille billede af min søm, som jeg så nok måtte flytte hvis SKAT kom forbi 

Men...... Tror i ud fra denne beskrivelse at dette ville være accepable

Bogholderi, Regnskab & Administration
http://www.secondaccount.dk

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 10:06
Det væsentligste i forhold til problemstillingen er, at kontoret kan anses som et særskilt arbejdsværelse. - og det burde der ud fra dine beskrivelser ikke kunne sættes de store spørgsmålstegn ved.

Du har fradrag for omkostninger til edb, inventar m.v. som du alene anvender ifm erhvervet. - herudover skal der foretages en opdeling af boligen, således du kan opnå delvis fradrag for el, vand, varme og ejendomsværdiskat.

I forbindelse med opnåelse af fradraget er det væsentligt, at der er tale om udgifter ifm drift af virksomheden, og at der sker en klar opdeling imellem privat og erhverv. Det er egentlig blot det du skal tage udgangspunkt i, når det gøres op.

Du kan dog ikke opnå fradrag for omkostningerne ved tilbygningen. - så vil der opstå problemer i det tilfælde, hvor i evt. ønsker at sælge huset igen.

Vil nok mene, at din revisor burde kende til reglerne herfor, da det du spørger til er almen viden indenfor branchen (er der selv).

Mvh. Karsten

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:24
Ud fra din beskrivelse vil jeg sige at du står med en ganske god sag hvis skattemyndighederne skulle stille spørgsmålstegn ved jeres fradragsret. I bør faktisk overveje at sætte en husleje i relation til virksomhedsordningen. Huslejen fratrækkes i den personlige indkomst (virksomheden) men ovre på privatsiden beskattes overskuddet (huslejeindtægten med fradrag af udgifter) som kapitalindkomst. Da I typisk har nogle renteudgifter vedr. huset som fragår i kapitalindkomsten er kapitalindkomstskatten lavere.

Iøvrigt vil jeg godt skyde en hvid pil igennem det der bliver sagt med at det er almen viden i revisionsbranchen. Din revisor er formentlig ikke mindre vidende end øvrige: Det er faktisk sådanne sager som revisorerne i de store firmaer typisk overlader eller spørger om i deres skatteafdeling, eller for de mindres vedkommende overlader til eksterne rådgivere.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Vestjylland
Tilmeldt 24. Jan 06
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 09:48
Hej Karsten og Bent

Tak for jeres besvarelser.

Karsten, de nævnte ting var jeg godt klar over, der hvor min tvivl lå, var hvorvidt man opnåede denne godkendelse til at benytte sig af det også..

Jeg talte faktisk med KPMG der ellers har en fremragende afdeling for disse sager, men de kunne ikke give et 100% brugbart svar..

Jeg har nu talt med Skat, og efter en at have talt med en 3-4 stykker der, der heller ikke var helt sikre, fandt jeg dog frem til en, der mente at mine grundlag var i orden, men at der ikke var nogen fast fordelinsgnøgle, dog var den mest anvendte kvm i %.. Og fordele udgifter herefter.

Hun understregede dog, at det bedste jeg kunne gøre, var at sende brev til skat, og udbede mig om deres godkendelse hertil, så jeg ikke senere ville stå med et tvivlsspørgsmål..

Enddog mente hun at nogle at mine reele udgifter ved byggeriet, som har været ekstraordinært, pga kontoret evt. kunne momsfradrages. Eks. Ekstra hoveddør, ekstra udgift til elektriker insatllationer m.m.

Ejd. værdiskatten var jeg også berettiget til at få nedsat.

Bggrunden herfor afhænger af, om man er fuldstidsselvstændig, omsætningen & ansatte...

Så lidt klogere blev jeg dog på dette område..

Bent...

De punkter du nævner, det er kun relevant hvis man er i virksomhedsordningen ikke?

Pernille :-)

Bogholderi, Regnskab & Administration
http://www.secondaccount.dk

Tilmeldt 17. May 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:05
Hej Pernille o.a.,

Jeg har stået med identisk problem, og var i den forbindelse også hos min revisor, som gjorde mig den tjeneste - mod betaling, naturligvis (han er vel revisor :-) Efter at have snakket med flere af hans kolleger, samt Skat, kunne han ikke umiddelbart råde mig til at lave kontor i hjemmet, ikke at der i sig selv ville være et problem i det, rent lovgivningsmæssig, men flere ting som man ellers vil trække fra i sin virksomhed kan skat evt. nu begynde at stille spørgsmål ved, eftersom man har direkte adgang mellem privat og erhverv - og der dermed i mange tilfælde måske kan stilles spørgsmål ved grænsen mellem, hvad der er privat og hvad der er erhverv. Jeg vil ikke dermed råde nogen til at undlade at lave konstellationen, blot informere om, at man skal være opmærsom på at det kan give problemer med skat.

mvh.

Anders

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:09
Jeg må sige at jeg syntes det er synd for dig at du har betalt penge for det råd. Det er for at sige det mildt en gang nonsens. Uanset om man har kontor i hjemmet eller ej kan Skat altid stille spørgsmål ved de ting der fratrækkes i virksomheden og de kan altid betvivle hvor grænsen går mellem privat og erhverv. Det er ihvertfald ikke et argument for at gå ud og betale leje ude i byen, hvis man hellere vil spare de penge og have kontor i privaten. 

Tilmeldt 17. May 07
Skrevet kl. 13:40
Jeg er meget uenig. Naturligvis kan skat altid stille spørgsmål, det er deres job. Udfordringen er at give mindst mulig grobund herfor, da et hvert spørgsmål giver mere arbejde for dig i din virksomhed, som ellers kunne være brugt på at skabe indtjening. Det værste der kan ske er, at man skal betale skat af udgifter som var blevet fratrukket, men denne udgift kan sagtens risikere at være højere end udgiften til husleje for et kontor ude i byen. Problemet med at have "arbejdsværelse" i hjemmet, er netop at det giver grobund for flere spørgsmål fra skat, som i sidste ende kan betyde ekstra udgifter for din virksomhed. Det må alt andet lige være væsentligt at undgå. Jeg tror fortsat på, at mit råd er en kende bedre en dit.

mvh.

Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:51
Hej!

Jeg mener, at Bent helt klart har ret.

SKAT KAN ALTID, uanset konstellationen betvivle fradrag/grænse mellem privat og erhverv mv.

Det er set utallige gange i praksis.

Så Anders det råd du har fået, er efter min mening ikke pengene værd.

/Peter

Tilmeldt 17. May 07
Skrevet kl. 13:55
Så må jeg jo hellere gå til min revisor og kræve pengene retur :-)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 14:27
Dato: 29-07-2007 13:39:56 Forfatter: Anders Peter Grønborg
Jeg er meget uenig. Naturligvis kan skat altid stille spørgsmål, det er deres job. Udfordringen er at give mindst mulig grobund herfor, da et hvert spørgsmål giver mere arbejde for dig i din virksomhed, som ellers kunne være brugt på at skabe indtjening. Det værste der kan ske er, at man skal betale skat af udgifter som var blevet fratrukket, men denne udgift kan sagtens risikere at være højere end udgiften til husleje for et kontor ude i byen. Problemet med at have ''arbejdsværelse'' i hjemmet, er netop at det giver grobund for flere spørgsmål fra skat, som i sidste ende kan betyde ekstra udgifter for din virksomhed. Det må alt andet lige være væsentligt at undgå. Jeg tror fortsat på, at mit råd er en kende bedre en dit.

mvh.kAnders

Jamen så følg dit råd. Du kan også lade være med at fratrække noget overhovedet. Så får du ingen spørgsmål fra Skat. Når vi taler arbejdsværelse i hjemmet er det rette spørgsmål  i relation til Skat ikke om man skal lave det eller ej. Det er en beslutning man bør tage uafhængigt af Skat. I forhold til Skat er spørgsmålet om det man har lavet kan godkendes som arbejdsværelse på grundlag af skattepraksis. Her må man ikke være så naiv at tro at Skat altid har ret.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)