Hej Alle Har læst en del herinde mht det berygtede emne, fradrag for erhverv i egen bolig... Jeg er dog stadig meget i tvivl, så tænkte nogle evt. kunne bidrage med lidt hjælp til min konkrete situation. Jeg har et firma med freelance bogholderi og administration, jeg har de sidste to år haft et erhvervslejemål til formålet, men da vi privat besluttede os for at bygge nyt hus, valgte vi at bygge yderligere 25 kvm til huset, med det formål, at det udelukkende skulle benyuttes til kontor til mit firma.. Huset er i alt 200 kvm, hvor de 25 så udgør kontoret. Vi er to ansatte pt. og når vi ikke er ude ved kunder, er kontoret bemandet i alm. arbejdstimer. Fra 1/8 også en elev. Der er opstillet 3 skriveborde, reoler med et hav af mapper, printere og computere i stride strømme og server m.m. Der er intet privat antydning, så som seng, kommoder eller lign, dog et lille billede af min søm, som jeg så nok måtte flytte hvis SKAT kom forbi Men...... Tror i ud fra denne beskrivelse at dette ville være accepable |
Det væsentligste i forhold til problemstillingen er, at kontoret kan anses som et særskilt arbejdsværelse. - og det burde der ud fra dine beskrivelser ikke kunne sættes de store spørgsmålstegn ved.
Du har fradrag for omkostninger til edb, inventar m.v. som du alene anvender ifm erhvervet. - herudover skal der foretages en opdeling af boligen, således du kan opnå delvis fradrag for el, vand, varme og ejendomsværdiskat.
I forbindelse med opnåelse af fradraget er det væsentligt, at der er tale om udgifter ifm drift af virksomheden, og at der sker en klar opdeling imellem privat og erhverv. Det er egentlig blot det du skal tage udgangspunkt i, når det gøres op.
Du kan dog ikke opnå fradrag for omkostningerne ved tilbygningen. - så vil der opstå problemer i det tilfælde, hvor i evt. ønsker at sælge huset igen.
Vil nok mene, at din revisor burde kende til reglerne herfor, da det du spørger til er almen viden indenfor branchen (er der selv).
Mvh. Karsten