Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Straksafskrivning i forhold til enkeltmandsvirksomhed hvordan?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Odense S
Tilmeldt 11. Nov 07
Indlæg ialt: 215
Fra  CheapGear Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Må ærligt erkende at jeg er pænt blank omkring det her med straksafskrivning, både hvad der kan afskrives og hvordan jeg indberetter dette.

Min situation er som følger. Jeg har startet en enkeltmandsvirksomhed for 3 ugers tid siden. Der kommer ikke til at være den store omsætning/indtjening før næste år, da butikken først startes op engang i december. Lad os for nemhedens skyld sige at jeg forventer en omsætning på kr. 3000 og et overskud på kr. 1500.

Der er dog en del små udgifter som samlet set løber op i ca. kr. 10.000. Lad os igen for nemhedens skyld sige at alle de små udgifter kan straksafskrives, men hvordan indberetter jeg dette? Kan jeg bare skrive et forventet underskud på 8,500 i min forskudsopgørelse, og så bekræfte dette i årsopgørelsen hvis det er sådan de faktiske forhold er?

Er overstående måden man straksafskriver når man har en enkeltmandsvirksomhed, eller har jeg skudt helt ved siden af? Er helt med på at jeg skal have et regnskab der viser hvordan og hvorledes det hele hænger sammen, men som jeg kan forstå så er det ikke noget jeg som sådan skal sende ind medmindre Skat beder om det.

Og så lige til det med hvilke udgifter der kan afskrives. Jeg smider lige en liste, og så må i endelig byde ind hvis der er noget af det man ikke kan afskrive.

-         Emballage

-         PC

-         Mobil

-         Diverse små kontor ting.

-         Domæne navne og hosting .

-         SSL

-         Betalingsgateway og indløsningsaftaler

-         Diverse små udgifter i forbindelse med udvikling af webshop. Her tænker jeg på køb af templates og moduler

-         Udgifter til abn. Baseret regnskabsprogram.

Og til dem der nu sidder og bliver helt nervøs på mine vegne…Ja der komme revisor på, men håber lidt på jeg kan udskyde den del til næste år når der kommer noget mere aktivitet. :)

På forhånd tak for hjælpen.

Nikolaj

Smartphone og tablet tilbehør med gratis fragt & dag-til-dag levering. Køb dit iPhone 5S Cover hos CheapGear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:48

Jeg spotter ikke noget stort problem - du skal tænke på mobil hvis det er telefon vil udløse beskatning OG emballage jo kun kan fradrages hvis det er anvendt, ellers er det et lager som er lige så godt som rede penge. Det andet du nævner, hvis det koster under 12.300 per ting - kan du straksafskrive og dermed er det en omkostning og du får underskud og negativ moms og det er jo som det er og det det tjenes da vel forhåbentligt ind næste år

Klogt at du i alle fald har en proff med til at sikre dig korrekte angivelser, men der er intet i det du beskriver der tænder røde lygter - det er omkostninger som hvis de er tilstilet firmaet og har moms tydelig - er fuldt fradrag

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fremover skal du lave dagligt regnskab og aflevere en udvidet selvangivelse efter nytår.

Koncentrer dig om at lære at lave den daglige bogføring. Med bogføringen på plads vil du få penge retur i moms.

Du kan trække alle de udgifter fra du nævner, men du bliver beskattet med 2500 kr. for fri telefon.

Du kan i øvrigt også lade firmaet betale din internetforbindelse, hvis du har kontor der hjemme.

Køb under småsaldigrænsen på 12.300 ekskl. moms kan straksafskrives.

http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/302.html

Da dit firma vil give underskud i år, vil du få et skattefradrag på underskuddet.

Når du til januar står med dit årsregnskab i hånden, vil være enkelt for dig at udfylde din udvidet selvangivelse, ud fra de ting du nævner.

Fra Odense S
Tilmeldt 11. Nov 07
Indlæg ialt: 215
Fra  CheapGear Skrevet kl. 01:49

Mange tak for jeres svar. Det er simpelthen fantastisk med den viden og hjælpsomhed man kan trække på herinde.

Var ikke opmærksom på det med emballage skal være anvendt, men det giver jo fin mening. Det vil så primært først være næste år den del kan afskrives.

Ja det var telefon det drejede sig om. Når det så i mit tilfælde drejer sig om 3 månedes fri telefon i år, skal jeg vel bare indberette 625 i visse personalegoder går jeg ud fra.

Er godt i gang med den daglige bogføring, selvom der pt ikke er andet end lidt udgifter hist og her. Kan sagtens forestille mig at det kan blive noget værre rod hvis man ikke får det på plads fra start. Udvidet selvangivelse lyder jo allerede nu skræmmende, men satser på at det vil være nogenlunde overskueligt når den tid kommer.

Ja, underskuddet i år skal meget gerne vendes til et positivt resultat næste år. Ellers er der jo heller ikke så meget sjov i det.

Endnu engang tak for hjælpen.

Mvh

Nikolaj

Smartphone og tablet tilbehør med gratis fragt & dag-til-dag levering. Køb dit iPhone 5S Cover hos CheapGear.dk

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 10:22

Karsten Sønderup Hansen:
Køb under småsaldigrænsen på 12.300 ekskl. moms kan straksafskrives.

Karsten, er det så stadig sådan, at hvis man køber PC og printer samtidig (eller næsten samtidig), så gælder det som en samlet enhed og den samlede pris skal være under 12.300 for at kunne straksafskrives?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:40

Ja, det er stadig gældende, så det hjælper ikke at få delt et køb ud over flere fakturaer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:47

Birte Andersen:
Karsten, er det så stadig sådan, at hvis man køber PC og printer samtidig (eller næsten samtidig), så gælder det som en samlet enhed og den samlede pris skal være under 12.300 for at kunne straksafskrives?

Lige dit eksempel er et typisk et for hvor det ikke tidligere var tilfældet. Standarden har altid været, at hvis ting skal bruges sammen generelt, så skal de lægges sammen og bruges til enten straksafskrivning eller over år MEN lige dit eksempel har skat faktisk tidligere haft klar regel om, og forudsat printeren, som vel alle printere kan - kan bruges uafhængigt af computeren - nemlig til at kopiere med - så må de ses som uafhængige enheder. 

Der er så desværre en ny opstramning som gør det vanskeligere, idet nye bestemmelser siger, at hvis de er "bestemt til at fungere sammen" så skal de afskrives som et. Så vidt jeg ved, er det til nu kun vurderet ud fra et tilfælde hvor det hele indgik i et netværkssammenhæng, og man vil givet stadigt kunne se en kopimaskine separat fra en printer, men der er vist ikke domme som siger noget om hvordan - hvis de rent faktisk kan stå uafhængigt og bruges uafhængigt. Jeg ville dog nok tro at de idag ville blive set som ET aktiv. Her lige copy fra skatte afgørelsen:

Tidligere var retstilstanden, at der kunne straksafskrives på aktiver som indgik i driftsmiddelsæt, hvis samlede pris oversteg beløbsgrænsen, og som kunne opdeles i mindre enheder, hvis den enkelte genstand efter sin bestemmelse kunne fungere som et selvstændigt driftsmiddel. Med støtte heri blev pc'ere og printere samt pc'ere og skærme anset som selvstændige driftsmidler, hvorved straksafskrivning var mulig, jfr. afgørelserne TfS 1996, 100 og TfS 1997, 182.

Opstramningen af retstilstanden kommer til udtryk i ordlyden af afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 2, hvorefter aktiver i et samlesæt eller lignende samt aktiver, der er bestemt til at fungere samlet, skal anses for ét driftsmiddel. Desuden kan aktiver, der er bestemt til at fungere sammen med allerede anskaffede aktiver, ikke straksafskrives, såfremt den samlede anskaffelsessum overstiger grundbeløbet. og link http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=83201&vId=0

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:15

Lige dit eksempel er et typisk et for hvor det ikke tidligere var tilfældet

Hej Cookie. Vi købte vores første pc/printer (i firma-regi) i 1993 og da oplyste vores revisor os om, at det blev betragtet som en samlet pakke. Ligeledes i 2005, da det næste firma var startet.

Jeg har aldrig kunnet se fornuften i det - og især, som du skriver, når maskinen kan mange andre ting end kun at printe.

Fra Albertslund
Tilmeldt 31. Aug 12
Indlæg ialt: 26
Fra  TidOp Skrevet kl. 13:04

NikolajL:
Var ikke opmærksom på det med emballage skal være anvendt, men det giver jo fin mening. Det vil så primært først være næste år den del kan afskrives.

Emballage afskrives ikke, men fradrages ved brug. 

Så emballage lagerføres og opgøres mindst en gang om året, hvor forbruget så er på lageret primo ogindkøbt i løbet af regnskabsåret (ført på lager) fratrukket den lagerbeholdning ultimo. Denne opgørelse kan dog også foretages oftere - og skal hvis virksomheden har et højt forbrug.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:15

Hej,

Mange af de ting du nævner på listen er blot løbende driftsudgifter som er fuldt fradragsberettigede.

Generelt gælder at driftsmidler så som computer, kontormøbler, maskiner kan straksafskrives hvis de har en levertid under 3 år. Hvis levetiden er 3 år kan driftmidlet altid straksafskrives.

Hvis leventiden er længere end 3 år og anskaffelsessummen overstiger 12.300 (2012) skal købt bogføres som et aktiv.

Rent skattetekisk skal man bruge saldometoden og hvert år afskrive 25% af saldo.

Det du skal oplyse på forskudsopgørelsen er din forventede skattepligt indkomst.

Når året er om skal du på selvangivelsen indberette den skattepligtige indkomst. Du har pligt til at udarbejde et skatteregnskab, men det skal ikke indsendes. Hvis din omsætning er over et givet beløb mener det er 300k skal du oplyse nogle tal fra dit skatteregnskab. Hvis du bliver udvalgt til kontrol kan Skat kræve at se dit skatteregnskab.

håber det giver mening

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)