Hej Aminoer
Må ærligt erkende at jeg er pænt blank omkring det her med straksafskrivning, både hvad der kan afskrives og hvordan jeg indberetter dette.
Min situation er som følger. Jeg har startet en enkeltmandsvirksomhed for 3 ugers tid siden. Der kommer ikke til at være den store omsætning/indtjening før næste år, da butikken først startes op engang i december. Lad os for nemhedens skyld sige at jeg forventer en omsætning på kr. 3000 og et overskud på kr. 1500.
Der er dog en del små udgifter som samlet set løber op i ca. kr. 10.000. Lad os igen for nemhedens skyld sige at alle de små udgifter kan straksafskrives, men hvordan indberetter jeg dette? Kan jeg bare skrive et forventet underskud på 8,500 i min forskudsopgørelse, og så bekræfte dette i årsopgørelsen hvis det er sådan de faktiske forhold er? Er overstående måden man straksafskriver når man har en enkeltmandsvirksomhed, eller har jeg skudt helt ved siden af? Er helt med på at jeg skal have et regnskab der viser hvordan og hvorledes det hele hænger sammen, men som jeg kan forstå så er det ikke noget jeg som sådan skal sende ind medmindre Skat beder om det.
Og så lige til det med hvilke udgifter der kan afskrives. Jeg smider lige en liste, og så må i endelig byde ind hvis der er noget af det man ikke kan afskrive. - Emballage - PC - Mobil - Diverse små kontor ting. - SSL - Betalingsgateway og indløsningsaftaler - Diverse små udgifter i forbindelse med udvikling af webshop. Her tænker jeg på køb af templates og moduler - Udgifter til abn. Baseret regnskabsprogram.
Og til dem der nu sidder og bliver helt nervøs på mine vegne…Ja der komme revisor på, men håber lidt på jeg kan udskyde den del til næste år når der kommer noget mere aktivitet. :)
På forhånd tak for hjælpen. Nikolaj |
Jeg spotter ikke noget stort problem - du skal tænke på mobil hvis det er telefon vil udløse beskatning OG emballage jo kun kan fradrages hvis det er anvendt, ellers er det et lager som er lige så godt som rede penge. Det andet du nævner, hvis det koster under 12.300 per ting - kan du straksafskrive og dermed er det en omkostning og du får underskud og negativ moms og det er jo som det er og det det tjenes da vel forhåbentligt ind næste år
Klogt at du i alle fald har en proff med til at sikre dig korrekte angivelser, men der er intet i det du beskriver der tænder røde lygter - det er omkostninger som hvis de er tilstilet firmaet og har moms tydelig - er fuldt fradrag
vh