Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura uden at være momsregistreret

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 20. Dec 11
Indlæg ialt: 4
Fra  Nordfyns Webdesign Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har udført noget arbejde for et firma uden at være momsregistreret og har sendt en faktura til dem. Mit spørgsmål er om det skal fremgå af fakturaen at det er uden moms og hvordan man formulere det.

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:59

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Tilmeldt 17. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 12:43

Skriv at denne faktura ikke indeholder moms. 

Har du et CVR nummer, er det muligt du skal anføre hvorfor den ikke indeholder moms. 

Har du ikke et CVR nummer, skriver du dit CPR nummer på, vær opmærksom på af virksomheden skal indberette at du har fået udbetalt beløbet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja bare skriv faktura unden moms med dit cpr nav adresse og bank regnog konto
Skriv f.eks Honorar venligst indberet til b skat tak og indsæt på min konto med betaling senest 31/10 f.eks

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 23:19
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 4 person

Skriv f.eks Honorar venligst indberet til b skat tak og indsæt på min konto med betaling senest 31/10 f.eks

EJ det mener du sku ikke det der.. Det er lodret forkert!

Har man en erhvervsvirksomhed så SKAL denne registreres. Dette gøres ved Erhvervsstyrelsen og skal være gjort SENEST 8 dage efter virksomhedens start (http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1757326&vId=0). Når man foretager denne registrering så får ens virksomhed et CVR-nummer - dette er uanset om man opretter en enkeltmandsvirksomhed eller et selskab.

Det er dog helt OK, at den gode mand har valgt ikke at momsregistrere sig. Det er først lovpligtigt hvis man forventer en årsomsætning på over 55 tkr. så vidt jeg husker. Men registreringen ved Erhvervsstyrelsen den kommer man ikke udenom hvis man er erhvervsdrivende.

Man kan således ikke sende en regning som selvstændig og så bare skrive sit CPR-nr på. og da slet ikke bede kunden om at indbetale det som B-skat????? Hvor har du læst det?

Indlægsstarter er enten: A) selvstændig og får styr på sit CVR-nr og fakturerer ud fra dette. Eller B) lønmodtager - men det lyder ikke som det. Hvis virksomheden ved at manden ikke er selvstændig så SKAL de indeholde A-skat, AM-bidrag osv osv osv (dvs. a-indkomst og IKKE b-indkomst).

Tilmeldt 19. Oct 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 23:25
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

Brian_Laursen:

Jeg har udført noget arbejde for et firma uden at være momsregistreret og har sendt en faktura til dem. Mit spørgsmål er om det skal fremgå af fakturaen at det er uden moms og hvordan man formulere det.

For lige at svare direkte på dit spørgsmål også:Big Smile

Jeps, det skal fremgå af fakturaen at der ikke er moms på men det behøver ikke være svært. 

Hvis du forestiller dig en helt almindelig faktura fra f.eks din bilmekaniker så er der en masse fakturalinjer, nederst bliver disse til

SAMLET BELØB EXCL MOMS 100 kr.

+ så lægger din mekker 25 kr. oveni i moms og ender med

SAMLET ...... INKL MOMS 125 KR.

På din faktura kan du bare skrive 0 kr. i linjen med moms så din subtotal før moms er den samme som efter moms. Så er du i mål.

Og p.s -> jeg tror måske du har et hængeparti med registrering af din virksomhed? (få et CVR-nr.?). Var det første og eneste gang du laver arbejde for andre, eller har du tænkt dig at lave mere i fremtiden?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Brian  - følg du roligt Cookie's råd det er helt i overensstemmelse med praksis og gældende lovgivning.

Din situation er omfattet af Skattekontrollovens § 7A, hvorefter det påhviler den du har udført arbejdet for at indberette din indkomst til SKAT, da du ikke er momsregistreret. Som nævnt må din faktura ikke omfatte moms og behøver heller ikke at indeholde dit cpr-nr. formelt set. Men da du har pligt til at oplyse din hvervgiver om dit cpr-nr er den enkle løsning at anføre dette på fakturaen.

I forhold til din problemestilling er Revisor-Heine forkert på den. Enten er besvarelsen et udtryk for at revisorbegrebet er complet udvandet eller også har Revisor-Heine haft fravær da det skatteretlige begreb "selvstændig virksomhed" blev gennemgået i faget skatteret.

Der er intet til hindrer for at du er selvstændig erhvervdrivende. Registreringspligten og kravet om at få et momsnummer (og dermed en registrering) er alene knyttet op på om din omsætning forventes at overstige 50.000 kr over 12 løbende måneder eller ej.

/Henrik

Fra Silkeborg
Tilmeldt 12. Feb 11
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 00:16

Hej Brian.

Det jeg gjorde da jeg udførte freelancearbejde uden at være momsregistreret, var at lave en "Timeopgørelse" (for ikke at forvirre med begreberne).

Under opgørelsen, skrev jeg noget ala:

"Bemærk at denne freelancer ikke er momsregistreret, og der er derfor ikke tillagt moms til det samlede beløb. Det udbetalte beløb vil blive registreret som B-indkomst. "

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:31

Revisor-Heine:

Cookie:

EJ det mener du sku ikke det der.. Det er lodret forkert!

Har man en erhvervsvirksomhed så SKAL denne registreres.

Ja så er vi jo totalt uenige. Du mener, at en privatperson ikke må fakturere som CPR nummer uden moms, hvis han er under 50.000 i forventet omsætning per 12 lbd måneder??

Jeg går ud fra, at personen ikke har virksomhed og bare er CPR og selvsagt kan han da fakturere uden moms? Hvor får du dog fra, at han derved er erhvervsdrivende - han er jo honorarmodtager (og så kunne vi starte en lang diskussion om han burde ha været lønmodtager i forholdet) - et honorar har man da i høj grad lov at få uden at registrere sig i erhvervsstyrelsen?? OG man har da fint lov til at specificere honoraret i en faktura som CPR uden moms - eller man kan i princip aftale det på mange andre måder, bare udbetaler opgiver det som indkomst gruppe 05 - og man selv holder øje med at det er på årsopgørelsen, eller fører det på - men registrering i selskabsstyrelsen for at modtage freelance honorar KAN ikke har været del af revisor uddannelsen

vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:40

Revisor-Heine:
Og p.s -> jeg tror måske du har et hængeparti med registrering af din virksomhed? (få et CVR-nr.?). Var det første og eneste gang du laver arbejde for andre, eller har du tænkt dig at lave mere i fremtiden?

Du må lige læse på på netop forskellen mellem lønmodtager, honorarmodtager og selvstændig Revisor-Heine - Man kan sagtens være honorarmodager uden selskab - og også få over 50.000 kr - man driver det som honorar og ikke som selvstændig - en ægte honorarmodtager er netop per definition ikke selvstændig virksomhed

Den simple defination på honorar - modsat selvstændig er:

Du er honorarmodtager, når betingelserne
her er opfyldt:
• Du risikerer ikke at tabe penge på dit
arbejde.
• Du er ikke ansat hos den, der betaler dig.
• Du får honorar for dit arbejde. Honoraret
Honoraret er typisk aftalt på forhånd, med
et fast beløb for hver opgave eller time, og
det dækker alle dine udgifter i forbindelse
med arbejdet. Det er uden betydning, om du
udskriver fakturaer og er momsregistreret.
Hvis du helt ekstraordinært skulle få
underskud ved arbejdet, kan du ikke modregne
underskuddet i en anden indkomst
samme år. Du kan heller ikke modregne i
indkomst i efterfølgende år. Dette fra skats pjece - men tro mig, man skelner mellem lønmodtager - honorar og selvstændig vh

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)