Kære venner Martin |
Er selv uddannet advokat fra et af de "4 store" advokatkontorer så ser tingene lidt fra begge sider. Grundlæggende mener jeg at advokaterne lytter for meget til sig selv og for lidt til iværksætteren. De må lære at lytte til iværksætterens krav og så indse at de må vente med at tjene pengene til iværksætterens forretning er løbet i gang.
Et eksempel:
For to dage siden skulle jeg stifte endnu et selskab og da jeg ikke gider at rode med den slags selv googlede jeg en advokat og bad ham om at gøre det for mig. Inden jeg havde set mig om havde han forsøgt at sælge mig holdingstrukturer samt samarbejdende revisorer mv. Fuldstændig unødvendigt når jeg up-front har fortalt vedkommende at selskabet skal bruges til et specifikt formål. Regningen ville løbe op i små 8K plus moms og gebyr til E&S - en merudgift på 6K ifht til det nødvendige.
Nuvel, jeg oplever også at mange iværksættere som jeg har stiftet bekendskab med møder op med store forkromede planer om holdingselskaber mv. Ofte har jeg siddet med fornemmelsen af at 3/4 af tiden er blevet brugt på at udtænke snedige strukturer mens 1/4 er blevet brugt på kaffeslabaras og på at udtænke en plan for hvordan man skal tjene penge. Her ville det helt klart være lækkert hvis advokaten lige to "et step back"(selvom det ville koste lidt i kassen indledningsvist) og fortalte iværksætteren at denne bare skal koncentrere sig om at tjene penge i starten. Når det er løbet i gang kan man så begynde at sætte en struktur op. Den rækkefølge vil i hvert fald være tilstrækkelig for den store majoritet af iværksættere og forretningsdrivende. Det er ikke strukturen der tjener pengene.
God fornøjelse med foredraget.
/Banditten