Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har du brugt en advokat?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære venner

Jeg skal holde foredrag for en bunke advokater på fredag.
Har du erfaring med hvad advokater kan gøre for at blive bedre til at betjene iværksættere?

Hvad har du evt. selv brugt en advokat til?

De bedste hilsner

Martin
Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 09:01
Gennemsnit 4,8 stjerner givet af 4 person

Er selv uddannet advokat fra et af de "4 store" advokatkontorer så ser tingene lidt fra begge sider. Grundlæggende mener jeg at advokaterne lytter for meget til sig selv og for lidt til iværksætteren. De må lære at lytte til iværksætterens krav og så indse at de må vente med at tjene pengene til iværksætterens forretning er løbet i gang.

Et eksempel:

For to dage siden skulle jeg stifte endnu et selskab og da jeg ikke gider at rode med den slags selv googlede jeg en advokat og bad ham om at gøre det for mig. Inden jeg havde set mig om havde han forsøgt at sælge mig holdingstrukturer samt samarbejdende revisorer mv. Fuldstændig unødvendigt når jeg up-front har fortalt vedkommende at selskabet skal bruges til et specifikt formål. Regningen ville løbe op i små 8K plus moms og gebyr til E&S - en merudgift på 6K ifht til det nødvendige.

Nuvel, jeg oplever også at mange iværksættere som jeg har stiftet bekendskab med møder op med store forkromede planer om holdingselskaber mv. Ofte har jeg siddet med fornemmelsen af at 3/4 af tiden er blevet brugt på at udtænke snedige strukturer mens 1/4 er blevet brugt på kaffeslabaras og på at udtænke en plan for hvordan man skal tjene penge. Her ville det helt klart være lækkert hvis advokaten lige to "et step back"(selvom det ville koste lidt i kassen indledningsvist) og fortalte iværksætteren at denne bare skal koncentrere sig om at tjene penge i starten. Når det er løbet i gang kan man så begynde at sætte en struktur op. Den rækkefølge vil i hvert fald være tilstrækkelig for den store majoritet af iværksættere og forretningsdrivende. Det er ikke strukturen der tjener pengene.

God fornøjelse med foredraget.

/Banditten

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:12

Det var faktisk en advokat, der opmuntrede os til at blive selvstændige. Hun hjalp med råd omkring opstart, henviste til iværksætterhjælp - og anbefalede os en revisor (som vi stadig har nu, snart 10 år efter).

Og det tog hun sig ikke betalt for overhovedet. Men selvfølgelig har hun så efterfølgende stået for alle vores hushandler, inkassosager osv.

Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 09:16

Du kan råd dem til og være mere synlig - også for iværksætter - måske nogen i linie med workshops osv -En gang hvor jeg har brugt advokat var faktisk gennem min A-Kasse som var faktisk GRATIS og så fik jeg kanon råd med hensyn til sagen - har kun positive erfaring indtil nu. 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 70
Fra  Ase Skrevet kl. 09:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Martin

Vi (ASE) lavede for kort tid siden en analyse blandt tidligere konkursramte.

Det viser sig bl.a. at en meget stor del af de konkursramte ikke føler sig godt nok rådgivet i processen, og her kan advokaterne spille en afgørende rolle. Vi kan se, at de, som har været i kontakt med krisetilbuddet Early Warning, føler sig bedre rådgivet end de, som alene har været i kontakt med revisor, bank, advokat eller SKAT. Det er oplagt, at en del af forklaringen er, at man hos Early Warning får en mere helhedsorienteret rådgivning end hos f.eks. advokaten, som oftest, naturligt nok, fokuserer relativt snævert på sit eget område.

På den baggrund har vi bl.a. kontaktet Danske Advokater og foreslået, at man blev præsenteret for en mere helhedsorienteret rådgivning hos de instanser, man naturligt kommer i kontakt med, herunder ikke mindst advokaterne.

Så det korte af det lange: Måske er det værd at adressere dette forhold - evt. ved at foreslå, at advokater henviser til Early Warning, som ikke benyttes i særlig høj grad i dag.

Interesserede kan se vores rapport her: http://www.ase.dk/presse/analyser/2012/10/efter-konkursen

Se især side 7-8 / figur 7-8 angående dette emne.

Vh
Thomas
Pressechef i ASE

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 10:14

@Martin: Giv dem et los om passion, der er et fyord i advokatbranchen. Det er ærgerligt, da mange advokater brænder ud, fordi faglighed er det eneste, der tæller.

Giv dem også et los om kundeservice. Langt de fleste advokater har ikke/ønsker ikke at få en dyb forståelse for kundens tankegang.

Giv dem endeligt et los om den nye virkelighed. Før i tiden kunne advokater lukrere på uigennemsigtighed. Men efterhånden har folk fået mindre respekt for autoritet og viden om juridiske forhold er blevet meget lettere tilgængelig online.

Det betyder, at advokater nu faktisk skal levere noget for at blive valgt igen og igen. Dem, der leverer i fremtiden, vinder.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:46

Hej Bandit

Jeg er helt enig med dig hvis drøftelsen med iværksætteren går ud på en eller anden form for salærrytteri.

Hvis du uden at debitere salær for tårnhøje selskabskonstruktioner, spørger ind til hvad selskabet skal bruges

til - og navnlig ikke kan og bør bruges til - er det en form for gratis service, som i mine øjne hører med til

arbejdet med at stifte en selskab. Det er ikke salærrytteri med nødvendig omhu.  

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 08:53

De skal lave en pakkeløsning klar, hvor der blandt andet er en kontrakt til leverandører, en kontrakt til forhandlere, evt. en EULA (software only) og så et klippekort til inkassosager. Det er måske specielt det sidste som skræmmer mange - mange er af den tro at det koster en arm at sende nogen til inkasso, og de hellere vil tabe pengene end at sende den til inkasso fordi der er en frygt for at regningen hos advokaten løber løbsk.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:14

Tusind tak for jeres gode pointer, dem tager jeg med til foredraget.
Hvis der er andre der har synspunkter, så kom endelig med dem :-)

De bedste hilsner

Martin

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 08:57

Jeg vil bare igen sige tak.
Arrangementet gik super og de var meget lydhør og jeg kan allerede se at en advokat har turdet bevæge sig lidt ind på Amino efterfølgende.
Igen tak!

De bedste hilsner

Martin

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)