Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fremgangsmåde for brug af stykke musik i video, animation e.lign.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 87
Fra  Create Copenhagen Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen,

I min virksomhed Create Copenhagen, laver vi mange videoer, animation mv. til vores kunder, hvor vi også skal finde den rette lyd til netop denne.

Mit spørgsmål går på, hvordan fremgangsmåden er for at få rettigheder til at bruge musik i en erhvervsmæssig sammenhæng, hvis det er fra en kunstner, og ikke musik fra Creative Commons e.lign.

Og hvordan er denne anderledes hvis der er tale om danske overfor udenlandske musikere?

Skal vi tale med KODA?

Skal vi tale med pladeselskabet, eller kunsteren direkte?

Jeg håber der er nogen der kan give noget indsigt i dette felt.

Mange tak på forhånd.

/ Dan

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:37

Den som har rettighedderne skal give tilladelse. Hvis du kan rette henvendelse til kunstneren, vil han kunne oplyse om hvem som har rettighedderne. Er komponisten død for mere end 70 siden er der ikke en KODA afgift. Den som offentliggør musikken, fra en komponist der ikke er død for 70 år siden eller mere, på en hjemmeside eller i et offentligt forum, skal betale KODA afgifter iht. til de regler du kan læse på KODA's hjemmeside.

MVH

Michael

Fra København
Tilmeldt 22. Mar 10
Fra  Create Copenhagen Skrevet kl. 14:34

Hvis jeg kigger på KODA's hjemmeside, taler de bare ikke om brug af musik i den sammenhæng som vi ønsker - dvs. reklamefilm mv.

Men vil det sige at du foreslår altid at tage kontakt til kunsteren først - og hvis denne ikke er til at få fat på (foreksempel død for mindre end 70 år siden) gå direkte til KODA?

/ Dan

Fra Bording
Tilmeldt 10. Aug 12
Indlæg ialt: 239
Fra  FastSpeak Skrevet kl. 14:40

Er lige med på en lytter - da jeg også har luret på dette et par gange...

FastSpeak.dk - Nemt - Hurtigt - Billigt 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:55

Dan Nielsen:
Men vil det sige at du foreslår altid at tage kontakt til kunsteren først - og hvis denne ikke er til at få fat på (foreksempel død for mindre end 70 år siden) gå direkte til KODA?

Ja

Link til anden anvendelse end internettet (Messer, biograf, sportsarrangementer osv: http://www.koda.dk/kunde/priser-aftaler/biograf-filmforevisning/

Link til reklamefilm på nettet her: http://www.koda.dk/kunde/priser-aftaler/internet-mobiltelefon/baggrundsmusik-paa-internettet/

Jeg ville altid spørge kunstneren først.

MVH

Michael

Fra København
Tilmeldt 22. Mar 10
Fra  Create Copenhagen Skrevet kl. 12:48

Jeg vil lige åbne denne igen efter jeg har talt med det såkaldte Nordisk Copyright Bureau.

Ifølge dem er processen - både for nordisk og udenlandsk musik - følgende:

1) Kontakt pladeselskab og betal dem for at benytte musikken fra cd, itunes e.lign

2) Kontakt NCB og betal dem DKK 15,23 pr. sekund afspillet musik for danske kunstnere. For udenlandske kunstnere skal man også gå til dem åbenbart, men der kan de ikke sige hvor meget.

3) Sidst, men bestemt ikke mindst skal der en aftale med KODA på plads hvor der hver måned betales et beløb for afspilning i det offentlige rum.

Kan det virkelig passe det skal være så omstændigt at bruge et stykke musik i sin produktion?

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 13:25

Hej Dan

Jeps du har ret i fremgangsmåde- desværre!

Bruges musik i en Reklamefilm, er det (næsten) altid sikkert at pågældende rettighedshaver, eller den der er sat til at forvalte rettigheders værk, eksempelvis forlag, pladeselskab som også skal give accept, og evt. kræver de noget herudover af de beløb du nævner!

Er det indelandske kunstnere har Koda en Eksklusive ret til at forhandle og give tilladelse(såfremt kunster er med i KODA for sit værk), er det udenlandske kan KODA ikke give lov alene uden at have hørt/ fået samtykke fra kunstner/forlag, da KODA forvalter udenlandske på en NON-eksklusive ret, som gør at kunstner kan bestemme mere over sine værke hvis de ønsker det!

Jeg arbejder med rettighedshaver og regler, og medgiver dig at det ikke er altid det virker lige logisk- det kan også være svært at finde ud af de herfra af og tilWink

ATB

Bo Schønemann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)