Hej Lars
Tillykke med de flotte besøgstal! :-)
Uha, du rammer lige ned i sådan noget som jeg kan lide at snakke om. Når du siger at du gerne vil undgå Windows Azure fordi "løsningen ikke er lavet til det", så går jeg ud fra at du mener at din custom .NET løsning ikke er lavet til Windows Azure?
Men det behøver den skam heller ikke at være. Hvis din .NET løsning er en ASP.NET (Webforms, MVC etc, er fuldstændig ligegyldigt) løsning, så er den klar til at køre i Windows Azure. Husk at Windows Azure maskiner faktisk bare er maskiner med Windows Server og IIS.
Din løsning behøver ikke at bruge nogen af de smarte ting i Windows Azure (Som BLOBs, queues, federation osv) for at den kan køre i Azure. Husk på at Windows Azure jo også understøtter PHP løsninger, Ruby, Java, Perl og jeg ved ikke hvad. Og disse løsninger behøver ikke at vide noget som helst om at de er hostet i Azure for at de virker og kan skaleres. Men det er klart at de skalerer ikke lige så godt som en løsning der bruger de muligheder der er i Azure. Men du får skam super skalering alligevel. Hvis der kommer rigtig meget tryk på dit website og svartiderne bliver for høje, så kan du jo med et enkelt tryk skalere vertikalt ved at starte flere servere med samme .NET løsning, og dit website bliver så automatisk "load-balanced". Men du kan også vælge at skalere horisontalt ved at øge antallet af processerkerner sat af til dig, eller endda bede om din helt egen maskine hvis din hjemmeside bliver fuldstændig overrendt. Hvis du ser at din trafik falder lidt igen (Måske var det et sæsonudsving i forbindelse med eksamen eller noget andet), så skalerer du bare ned igen.
Med en hostet VPS løsning er det bare ikke lige så let at skalere, men Azure lader dig skalere op og ned i løbet af få minutter.
Netop dét gør Windows Azure rigtig kost-effektiv. Du betaler kun for de server-timer som du bruger, modsat mange (Faktisk alle jeg har set) VPS løsninger, hvor du skal betale serverleje for mindst en måned. Så hvis du får brug for at skalere, så bliver det dyrt.
Du har brug for en database? SQL Azure har din ryg. SQL Azure sørger for automatisk at replikere dine data, og du skal ikke tænke på administration af databasen. Modsat hvis du vælger at hoste det på en VPS, så skal du selv sørge for opdateringer af både maskinen og databasen, med mindre du selvfølgelig betaler dig fra det.
Du skal også huske på at skalering af database ikke er lige så enkelt eller billigt som skalering af websites. Hvis du vælger en VPS løsning og der bliver tryk på, og du skalerer op med en webserver mere, men så finder du ud af at databaseserveren har svært ved at følge med, så den må skaleres, så bliver tingene lidt mere vanskelige. For så skal du til at sætte noget databasereplikering op, og det kan du ikke med SQL Express. Så skal du til at opgradere til en betalt version af SQL Server eller du skal hoppe på en hostet database løsning, men det er ikke sikkert at det løser dine skaleringsproblemer.
Som du nok kan høre taler jeg varmt for Windows Azure, og det er ikke fordi at jeg arbejder for Microsoft. ;-) Men jeg er bare selv så begejstret for de muligheder man har med Windows Azure, og jeg har mener virkelig at det er en no-brainer at bruge, med mindre man har nogle helt specielle krav.
Men hvis du ønsker det, så vil jeg meget gerne hjælpe dig med lidt råd og vejledning omkring Azure, hvis du har nogle spørgsmål eller er i tvivl om noget. Jeg har selv sat løsninger op både på VPS'er og i Azure. Du kan ringe til mig på +47 917 62 053.
(Og det er selvfølgelig ikke noget jeg kunne finde på at kræve penge for)