Nu blev jeg iværksætter inden internettet, og dengang elskede eksperterne at spå butiksdøden fordi supermarkederne holdt deres indtog. Ikke desto mindre er der stadig masser af små detailbutikker tilbage, - og sådan vil det nok forblive en rum tid fremover :)
Forklaringen er ganske enkel, - vi mennesker er ret sociale anlagt. Det er forskelligt efter hvilken social "flok" man tilhører, hvad der lige er in i øjeblikket, men fælles for dem alle er behovet for at være en del af fællesskabet. Om det er Apple-produkter eller økologisk hjemmebag afhænger vel mest af hvad der er mest trendy i venskabskredsen.
Modsat er Internettet, - trods Facebook m.fl - dybest set en ensom affære.
Lige nu befinder vi os i en krejlerperiode hvor ting ikke kan blive billige nok - godt forstærket af diverse kriser m.v. - men om ikke så længe er man et miljøsvin hvis man har 10 poloshirt med krokodiller på, - men aldeles fremme i skoen hvis man kun har én der kan vaskes i koldt vand uden at blive våd og tillige er lavet på en måde, - så at der er knyttet en historie til. Historien har det med at gå i ring, - det er bare at bladre i historiebøgerne og sætte nye navne/begreber på - og du vil finde at der intet nyt er under solen.
Når jeg derfor hører Martin Thorborg udtale sig som ekspert, - så er det som at høre en vinylplade. Det vækker jo minder om tidligere gode tider, - men det er bare så meget i samme rille. Vel levner visse butikkers service plads til forbedringer, - men skal man ikke have lyserøde onlinebriller på for at påstå at internethandel overhovedet rummer begrebet service?
Martin Thorborg gør det rigtige i at gentage sit monotone budskab igen og igen, - det er trygt og godt. Så er det også nemmere for en doven journalist at have en pointe, - og så langt er alting jo godt.
Men vil det være godt for en anden iværksætter?
Det tror jeg næppe, for dilemmaet er jo at folk der har fingrene på pulsen, - blot betragter det som baggrundsmuzak. Har man derfor som iværksætter noget der er innovativt - og man derfor skal bruge folk der er på forkant - så er brandværdien af status som ekspert nærmest en klods om benet, når det bliver brugt på den måde som i denne udsendelse.
Michael