nej jeg kendte ikke svaret, men det gør jeg nu. og tak for den halvspydige levering
Det er ret vigtigt i alle fald fremadrettet, at du kender svaret i forhold til at ændre på bilag. Du må helt enkelt aldrig rette bilag. For at du har moms fradrag skal du ha købt sagen med moms - Her har du jo købt den privat og givet billigere end den oprindelige regning og uden moms. Bare at bruge bilaget ville jo både være skattesnyd (forkert samlet beløb som fradrag) og momsunddragelse (fratrukket moms uden at ha betalt det og få staten (mig og andre) til at betale noget af dit køb).
Gik den, så ville det næste kunne være: Kan du så ikke også bruge andre bilag fra andre personer - hvis de bare sørger for at der ikke står firmanavn på, så kunne du vel "liste" det ind i regnskabet og skrive dit firmanavn på?
Hvad så next - kan man ikke ændre et 1 tal til 9, og pludseligt ligner man en der hedder Stein B når man ser sig i spejlet ved morgenbarberingen
Godt nok måske i lidt mindre format, men et regnskab indeholder kun korrekte bilag uden nogen form for rettelser - og - (og det ved du måske så heller ikke, for det er der mange der ikke gør): Dit firmanavn bør fremgå af alle bilag (og hvis jeg husker rigtigt som min over 750 i skat/moms praksis) ligesom moms skal fremgå tydeligt af bilaget. Det vil ofte kunne betyde, at du skal bede en butik om en egentlig regning og ikke bare en lille bon når du køber aktiver osv.
På den rent praktiske side, et lille råd. Kør så vidt muligt ting over en og samme bankkonto, så dit regnskab altid kan afstemmes med din bankkonto. Det gør det let at overskue, at den pris man har betalt for en ting, faktisk også er den pris der går ud af banken (man kan dermed kun bogføre det korrekte beløb) -
Dit regnskab skal indeholde en statusside så alle transaktioner kan følges - købt ting: Debet/omkostning i driften og kredit/minus i banken som f.eks:
Købt computer: Drift: Omkostning små aktiver 10.000 kr OG MODPOST - status: Bank falder med 10.000 kr.
Solgt ydelse: Omsætning stiger 15.000 kr OG MODPOST status: Bank stiger med 15.000 kr
Det lange svar er så ikke kun til dig, men mange andre læser jo også med, og kan lige se lidt om regnskabspraksis og rene linjer
God vind med selskabet