Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Projektpenge må ikke ædes Skat

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 30. Dec 11
Indlæg ialt: 23
Fra  csc keramik Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået legatpenge til et projekt som løber her i 2012 - og 2 mdr ind i 2013. Jeg har fået dette at vide i forhold til hvordan jeg undgår at betale skat af de projektpenge jeg ikke når at bruge i 2012:

'Hvis legatet alene er givet til projektet, og projektet ikke er afsluttet i 2012, er der intet i vejen for, at føre pengene videre til 2013. Du kan overføre resten af legatet ved at indsætte en post i regnskabet, altså en forudbetaling.'

Spørgsmålet er så - hvordan gør jeg dette rent praktisk i summasumarum? Nu er det bogført som en indtægt.. hvad gør jeg? Helt ned i detaljen - jeg er newbie :)

Håber nogen kan forklare mig det..

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:41

Jeg forstår ikke helt, hvordan du kan have en indtægt, som ikke er skattepligtig. 
Hvad er det for en type legat, du har fået?

Venlig hilsen

Hans 

Tilmeldt 30. Dec 11
Fra  csc keramik Skrevet kl. 09:39

Jeg har en udstilling som skal være færdig ultimo februar 2013 - og projektet startede her i 2012 - og jeg har søgt penge til dette projekt og har fået penge i 2012 - men jeg mange af mine udgifter kommer først til at ligge i slutningen af projektet - i 2013. Så er det jeg tænker at det ville være ærgeligt at pengene gik til skat før alle udgifter er betalt.. Giver det mening?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 14:41

Shoo:

Jeg har en udstilling som skal være færdig ultimo februar 2013 - og projektet startede her i 2012 - og jeg har søgt penge til dette projekt og har fået penge i 2012 - men jeg mange af mine udgifter kommer først til at ligge i slutningen af projektet - i 2013. Så er det jeg tænker at det ville være ærgeligt at pengene gik til skat før alle udgifter er betalt.. Giver det mening?

Hvis du har modtaget betaling for et projekt, som løber i både 2012 og 2013, så skal du bogføre den indtægt, som vedrører de to skatteår hver for sig. Hvis det er sådan, at hele din indtægt vedrører 2013, så skal du faktisk gemme hele beløbet, og så først bogføre det som en indtægt i 2013.

Det du konkret gør, er at du opretter en passiv-konto i balancen under kortfristet gæld, kaldet "Forudbetaling vedr. projekt xxxx". Når pengene går ind på din bankkonto i 2012 (debet bank), så modposterer du beløbet på din nyligt oprettede konto (kredit).

I 2013 indtægtsfører du så beløbet på samme måde som du almindeligvis vil bogføre indtægter, og udligner derefter din projektkonto, således den går i nul.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 14:50

Hans Stokholm Kjer:

Jeg forstår ikke helt, hvordan du kan have en indtægt, som ikke er skattepligtig. 
Hvad er det for en type legat, du har fået?

Hej Hans,

Loven foreskriver, at man skal betale skat i det år indtægten vedrører, og ikke hvornår betalingen (eller faktureringen, for den sags skyld) finder sted.

Har man en indtægt i december, som man først sender faktura på i januar, så skal man derfor tage indtægten med i decemberregnskabet, og omvendt, hvis man har en forudbetaling vedr. næste år, så skal man først medtage indtægten i det relevante skatteår.

Har man ufakturerede projekter i gang ved årsskiftet, så skal disse rent faktisk opgøres, og indtægtsføres i de relevante skatteår.

I praksis oplever man ofte, at en faktura indeholder indtægter som vedrører to skatteår, eksempelvis hvis der pr. 31. dec. er faktureret en acontobetaling vedr. januar, og en opgørelse af forbrug vedr. december. Så skal fakturaen opdeles på begge skatteår.

Reglen er lavet for, at man ikke skal spekulere i at flytte indtægter imellem skatteår, og dermed opnå en skattebesparelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:43

Minder om afsat til revisor. Og som martin siger. Du har det nu som indtægt i omsætningen, og laver så en kassekladde med linje 1 som debet på samme konto du har ført indtægten på den del af beløbet der hører til 2013.

(summa protester og siger du nu laver udgift på en indtægtskonto - og du siger bare ok, for det er lige det du vil )
Tilbage står så i omsætningen kun den del som hører til 2012 og som du jo venter at bruge i 2012 til projekt "2012/13" og der har du udgifter der svarer ca til indtægterne og 0 skat

Samme beløb sætter du i næste kladelinje under kortfristet gæld, lav ny konto eller omdøb evt en du ikke bruger ( højreklikke og ændre navnet bare f.eks til "afsat projekt 2012/13" her bliver det jo som modpost i kredit. Det er under konti omkring 65100 til 65300 du skal ha den i kredit status
Som martin siger, så næste år når de bruges, debet statusposten du omdøbte og kredit bank når du hæver det
Som bilag skal du ha noget der viser hvorfor du afsætter det, ex brevet fra legatet der viser det er til 2012 og 2013 hvor udstillingen er
God vind, ellers kom tilbage

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Dec 11
Fra  csc keramik Skrevet kl. 16:24

Tak :) - jeg er ikke så skrap til bogføring og kører derfor på amatørmåden ved at angive alle udgifter med minus. Så når debet og kredit bruges i forklaringerne bliver jeg fatte-svag :)

Men er dette korrekt forstået: Jeg bogfører de legat-indtægter jeg har i det år hvor jeg rent faktisk har udgifter som skal dækkes af dem? Og i mellem tiden står de på en passiv konto så man kan se at jeg rent faktisk har fået dem i 2012?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:31

Nej, du må læse om igen de skal i status under passiverne, det må du have i din summa, men jeg vidste ikke man kan køre summa uden debet og kredit

Du er nødt til at hitte din status i kontoplanen tror jeg

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 08:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Shoo:

jeg er ikke så skrap til bogføring og kører derfor på amatørmåden ved at angive alle udgifter med minus. Så når debet og kredit bruges i forklaringerne bliver jeg fatte-svag :)

Normalt ville man gøre det omvendt, så alle indtægter er minus og udgifter plus, men det virker selvfølgelig også tosset på "lægmand". Smile

Problemet, når du gør det på den måde du beskriver, opstår når du skal bogføre banken, for så skal du bogføre alle +beløb som minus, og alle -beløb som plus.

På den måde skal du derfor bogføre kontoudtoget modsat af, hvad banken registrerer. Har du 10.000 kr. stående i banken, så skal der dermed registreres i dit system som -10.000 kr., hvilket selvfølgelig giver nogle ekstra udfordringer.

Tilmeldt 30. Dec 11
Fra  csc keramik Skrevet kl. 13:04

Ok - jeg er næsten ved at forstå det :)

Jeg har i 2012 sat 32.000 som en legatindtægt. Hvis jeg skal bruge 20.000 i 2013 trækker jeg 20.000 fra i samme
konto. Dernæst opretter jeg en ny konto under kortfristet gæld. Her skriver jeg 20.000.
Så er de trukket ud af skatteregnskabet - og i 2013, når jeg skal bruge pengene, så sætter jeg de
20.000 over på indtægt fra legater igen - og modposterer beløbet under kortfristet gæld - så den går i nul når de er brugt.
Giver det mening?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)