Hej Aminoer, Jeg sidder og er ved at lægge sidste hånd på mit moms regnskab, og i den forbindelse opstår flg. spørgsmål Jeg har en kunde som ikke har betalt en regning endnu, og sagen er overdraget til inkasso som pt. arbejder på det. I mit regnskabs system står der at jeg skylder xxxxx Kr. i moms (Kan se at denne ikke betalte faktura er indregnet). Betyder det at jeg skal indbetale moms på denne faktura, når jeg endnu ikke selv har modtaget min betaling fra den pågældende kunde??. Fortsat god aften. |
det er altid faktura dato som bestemmer momsen - det gælder både på de fakturaer du sender ud og dem du modtager - om du eller kunden har betalt, har ikke betydning for moms
Så kan der være et andet spørgsmål, nemlig at du mener penge vil blive tabt. Her man man skattemæssigt nedskrive efter en konkret vurdering efter "lagerprincippet" en til moms er kravene noget strengere
Du vil naturligvis få momsen retur hvis tabet via din inkasse konstateres - så det er mere likvidt end noget andet - pengene vil ikke være tabt
Til moms skriver DBO revision fint - og her kan du måske bruge det- hvis din inkassevirksomhed kan skrive tilbage, at tabet må anses for tabt:
Moms af tab på forretningsdebitorer kan fratrækkes, når tabet er konstateret. Kravene til dokumentationer ganske strenge.
For fordringer over 3.000 kr. inkl. moms er det et minimumskrav, at beløbet har været forsøgt
inddrevet af en ekstern inkassovirksomhed, og at denne anser fordringen for tabt. Er dette ikke
tilfældet forudsætter fradrag, at der foreligger en insolvenserklæring fra debitoren, eller at der
har været foretaget forgæves fogedforretning mod denne. I forhold til krav mod konkursboer er
det tilstrækkeligt, at der foreligger en erklæring fra kurator om størrelsen af den forventede dividende.
I tilfælde hvor debitor er forsvundet er kravene til dokumentation mindre restriktive.
For fordringer under 3.000 kr. er det normalt tilstrækkeligt, at debitoren forgæves er rykket for
betalingen, og at handelsforbindelsen er ophørt