Jeg er ved at sætte min første Prestashop op i vers. 1.5
Jeg syntes at jeg konstant rammer muren vedr. opsætning af alt, lige fra menuer til shipping osv. hvilket giver en masse frustration.
Mit spørgsmål er, er det nemmere at starte med at sætte en Prestashop op i vers. 1.4 (kan se at der er meget mere hjælp at hente på nettet), eller findes der f.eks. kurser i at lære Prestashop 1.5 opsætning fra bunden, eller online guider med step by step indlæring ?
Har nu brugt 2 hele dage, og har kun fået installeret shoppen og sat et theme op på shoppen.
Håber at kunne få lidt hjælp fra en Prestashop 1.5 guru.
Prestashop version 1.5 er stadig ret nyt, det er derfor der nok ikke er så meget hjælp at hente endnu. Der er heller ikke mange moduler at vælge imellem før om noget tid, men hvor langtid der lige går før største delen af Prestashop ejerne skifter over, det vides jo ikke helt.
Jeg tror ikke at Prestashop version 1.4 er meget nemmere at sætte op end 1.5, den største forskel du nok vil se er at interfacet ser en smule anderledes ud og du har ikke mulighed for at lave en multishop i version 1.4
Hvilke problemer støder du ind i? Vil da meget gerne hjælpe i det omfang jeg nu kan (kører selv stadig på version 1.4 og har ikke arbejdet med 1.5 siden den var i RC test)
1.5.1 er vel nemmere end 1.4.9. Så det tror jeg ikke du får noget ud af. Du bør måske bare udlicitere opgaven. Og bruge din egen tid til at få styr på hvordan du opretter varer i webshoppen. Og selvfølgelig få styr på hvordan du driver webshoppen til daglig.
Jeg skal have sat Danmark op som zone i shipping. Kan sagtens se hvordan man gør det i 1.4, men kan kun vælge europa som nærmeste zone i version 1.5. hvordan opretter jeg Danmark som zone i 1.5 ?
Jeg har sat kategorier op, men når jeg har f.eks. "Forside" i menuen, så kommer der 2 andre menuer med som undermenuer til "Forside", og det skal de ikke være, da de skal være egne menuer men undermenuer, som de også er og de fungerer fint nok i menuen. se eksempel her: www.looklikeamillion.dk/shop Jeg skal bare have fjernet de 2 undermenuer fra "Forside" menupunktet - Hvordan gør jeg det ?
Jeg skal have rettet i den menu der er helt i toppen af siden, som starter med "Home"... hvor gør jeg det henne ?
1.5.1 er vel nemmere end 1.4.9. Så det tror jeg ikke du får noget ud af. Du bør måske bare udlicitere opgaven. Og bruge din egen tid til at få styr på hvordan du opretter varer i webshoppen. Og selvfølgelig få styr på hvordan du driver webshoppen til daglig.
Hej Michael
Tak for dit svar. Men nu har jeg sat mig for at lære Prestashop fra bunden, så det er i første omgang det der er vigtigst for mig. Og det bliver sikkert heller ikke den sidste shop jeg jeg kommer til at lave. Jeg har tiden til det, og har ikke nogen deadline for hvornår shoppen skal åbne.
Derfor søger jeg lidt svar og hjælp til at komme videre
Jeg skal have sat Danmark op som zone i shipping. Kan sagtens se hvordan man gør det i 1.4, men kan kun vælge europa som nærmeste zone i version 1.5. hvordan opretter jeg Danmark som zone i 1.5 ?
Jeg har sat kategorier op, men når jeg har f.eks. "Forside" i menuen, så kommer der 2 andre menuer med som undermenuer til "Forside", og det skal de ikke være, da de skal være egne menuer men undermenuer, som de også er og de fungerer fint nok i menuen. se eksempel her: www.looklikeamillion.dk/shop Jeg skal bare have fjernet de 2 undermenuer fra "Forside" menupunktet - Hvordan gør jeg det ?
Jeg skal have rettet i den menu der er helt i toppen af siden, som starter med "Home"... hvor gør jeg det henne ?
PFT.
Mvh, Jan
Den øverste menu er din "Permanent links block" for at redigere i den, så skal du redigere direkte i template filen som er under /modules/Permanentlinksblock (tror jeg nok den hedder). Der ligger en .tpl fil som typisk har hedder modulnavn.tpl -> der kan du rette i den øverste menu (husk at recompile smarty ved at vælge force compile og cache off i performance, refresh browseren for at se ændringerne)
Lige med de to faner under forsiden, er det et menu modul du har installeret efterfølgende?
Tak for dit svar. Men nu har jeg sat mig for at lære Prestashop fra bunden, så det er i første omgang det der er vigtigst for mig. Og det bliver sikkert heller ikke den sidste shop jeg jeg kommer til at lave. Jeg har tiden til det, og har ikke nogen deadline for hvornår shoppen skal åbne.
Derfor søger jeg lidt svar og hjælp til at komme videre
Mvh. Jan
Havde ikke lige set at det er noget du laver for andre. Troede det var til dig selv. Men i alle tilfælde skal du sørge for at dit theme passer sammen med den version af Prestashop du installerer. Ellers går det slet ikke. Kan se at det kniber lidt med forkontor oversættelsen endnu.
Der ligger en .tpl fil som typisk har hedder modulnavn.tpl -> der kan du rette i den øverste menu (husk at recompile smarty ved at vælge force compile og cache off i performance, refresh browseren for at se ændringerne)
Mener du at jeg skal ind at rode i filen igennem FTP ?
Hvis jeg går ind i "Moduler" i admin menuen og finder Permanent Links Block, så kan jeg ikke rette i den derfra (kun Disable, Reset, Delete)
?????
Eik Emil Christensen:
Lige med de to faner under forsiden, er det et menu modul du har installeret efterfølgende?
Det tror jeg... som sagt så installerede jeg et theme med tilhørende moduler i går, så det kan sagtens være, men når jeg går ind og retter på de andre 2 menuelementer smykker til mænd og smykker til kvinder, så kommer de rigtigt nok frem.
Der ligger en .tpl fil som typisk har hedder modulnavn.tpl -> der kan du rette i den øverste menu (husk at recompile smarty ved at vælge force compile og cache off i performance, refresh browseren for at se ændringerne)
Mener du at jeg skal ind at rode i filen igennem FTP ?
Hvis jeg går ind i "Moduler" i admin menuen og finder Permanent Links Block, så kan jeg ikke rette i den derfra (kun Disable, Reset, Delete)
Yup, det skal du. Permanent Link block er ment til kun at fremvise nogle bestemte links i dit Prestashop setup, som forside, sitemap osv. Så derfor skal man ind og redigere direkte i .tpl filen. Det er også derfor du kun har mulighed for at disable, reset og delete.
Jan Bachmann:
Eik Emil Christensen:
Det tror jeg... som sagt så installerede jeg et theme med tilhørende moduler i går, så det kan sagtens være, men når jeg går ind og retter på de andre 2 menuelementer smykker til mænd og smykker til kvinder, så kommer de rigtigt nok frem.
Hmm, det er ret svært at lige hjælpe med den, når jeg ikke helt ved hvilket modul det er og hvordan det fungere :-/
Dette kan være lidt af et long shot, men har du forsøgt at slette forside linket og oprette det igen? i det menu modul der hørte med temaet? Men som sagt er det lidt af et long shot.
Hmm, det er ret svært at lige hjælpe med den, når jeg ikke helt ved hvilket modul det er og hvordan det fungere :-/
Dette kan være lidt af et long shot, men har du forsøgt at slette forside linket og oprette det igen? i det menu modul der hørte med temaet? Men som sagt er det lidt af et long shot.
Hej Eik
Tak for dit svar. jeg har sidenhen fundet ud af at det theme jeg har købt er fyldt af fejl i bl.a. menuen osv. og selv om de skriver at det er kompatibelt med IE 8 og 9, så laver det fejl i IE.
Vil forsøge at få pengene tilbage for themet og finde et andet der fungerer bedre.
Kan du anbefalet sted med gode themes til Prestashop 1.5 ?