Mange forældre i dag, ved ikke ret meget om facebook ja om nettets muligheder. Jeg har arbejdet professionelt med mobning i mange år og selv i min datters klasse tager vi dette emne op hver gang vi har forældre møder og de er langt bagud. Jeg har givet dem et lille kursus i bl.a. brugen af facebook og jeg er overrasket over forældres holdning. Mange mener, at det må børnene selv ordne, det gjorde vi jo selv i 80-90erne, men nej tiderne er ikke som dengang.
Mobningen er blevet meget mere hård og på min datters skole endte noget mobning i knivstikkeri.
Mobning skal virkelig tages alvorligt og forældre skulle tvinges til at tage del i deres børns hverdag.
Det er helt rigtig men hvis forældrene generelt var der noget mere for deres børn, ville vi ikke se disse symptomer på facebook. I mine øjne er facebook symptomet og manglende opdragelse årsagen.
Det er jo ikke sikkert, at forældrene er et hak bedre. Kig på EBs Nationen, Thor Mögers Facebookside, en hvilken som helst facebookgruppe eller Amino. Alle steder finder vi nogle voksne mennesker, der bare vil ødelægge det for andre, og de har sikkert også børn.
Nu har jeg arbejdet med udsatte unge i syv år, og den dårlige adfærd er som regel direkte kopieret af forældrene. Når børn mobber, er det som regel fordi de selv har det dårligt og ikke kan håndtere det, hvilket får dem til at lade deres tilstand gå udover andre. På den måde kunne man måske sammenligne med alkoholikere - ja, alkoholen er et problem, men det er noget andet, er har forårsaget problemet.
Heldigvis kan det brydes, men det kræver, at man hjælper mobberen (og selvfølgelig ofret).
Hjælpe mobberen? Nej tak Tommy, den der tankegang mener jeg er helt forkert. Mobberen skal straffes. Er der så bagvedliggende problemer må de derefter løses, men det er vigtigt først og fremst at straffe og derved vise at man ikke accepterer mobning.