Hejsa Aminoer!
Jeg har nu i en måned gået med en idé jeg virkelig brænder for at føre ud i livet. Det er faktisk gået så vidt at jeg i mandags sagde mig job op som kørende sælger. Min mavefornemmelse sagde simpelthen at nu må jeg investere al den tid og energi jeg har i det er projekt. Det er jeg sådan set vældig tilfreds med, da min store drøm er, at, leve som iværksætter og med noget jeg brænder for. Nu har jeg så skrevet og skrevet på en forretningsplan og har sat mig det mål, at, på mandag skal det første skridt tages! Nu er mit spørgsmål så – Hvad skal jeg gøre på mandag?? Jeg kan lige fortælle lidt om min idé; Jeg vil betale mig frem til et professionelt hjemmesideprogram som i sig selv er meget simpelt at lave tror jeg, men det skal bare spille 110 % fra starten. Det skulle ikke være nogle udfordringer i at lave selve programmet, men hjemmesiden skal også være brugerbaseret. Jeg vil altså have at mine besøgende skal bruge log-in for at få adgang til gratis tjenester. Min fætter, som er revisor, er den eneste som jeg har luftet idéen for og han anbefaler at jeg får taget patent. Men hvordan fungere det? Så skal en 3. mand indvies i min idé? – Eller er der noget andet jeg skal gøre først?
Er der nogle der kan anbefale mig en handlingsplan/fremgangsmåde?¨
Mvh. Casper |
Jeg har en IDÉ - hva' gør jeg med den??
Du er godt nok lidt vag i din beskrivelse synes jeg. Det er derfor lidt svært at komme med gode forslag til hvad du kan gøre :) Har du undersøgt om du er den eneste der har fået denne gode ige? :) er du 100% sikker på at det ikke findes allerede...? Hvis du føler at du har været grundig nok i dine undersøgelser, så er der ikke så meget andet at gøre end at få patenteret konceptet? :) det kan vidst godt tage lidt tid... Og gå hen og blive smådyrt også : / - Måske du bare skulle kaste dig ud i det, få det udviklet, og søge om patentet ved siden af? :) Mehmet |
E-Cigaret - Prøv med en ecigaret fra eCig-Online.dk hvis du overvejer et Rygestop - Se mere her.
Jeg går ud fra at du har været grundig med at undersøge at der ikke findes noget tilsvarende eller lignende i andre lande? |
God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.
Hej Mehmet. Ja beklager manglende uddybning af idéen men tror ikke jeg kan gøre det meget bedre ;) Jeg har en stor viden indenfor idéen og markedet omkring det og jeg kender ikke til noget lignende. Lad mig sige det sådan at havde det fandtes, havde jeg vidst det! For en sikkerheds skyld, har jeg brugt en del timer med søgninger på google, både på dansk og engelsk. Men jeg har det sådan at jeg er villig til at ofre en del penge i opstarten og chancen da jeg ser et kæmpe potentiale. Det kræver at jeg finder en eller flere investorer og det kræver jo en fremvisning af min forretningsplan som jeg ikke er meget for at dele uden der er patent på konceptet.. :/ Hvis det er patent vi er ude i, hvad skal jeg så forholde mig til? |
Det første du skal gøre er at gå tilbage til dit job og bede om at blive gen-ansat. :-) Det er ikke for at være flabet eller noget, men lige så snart et projekt har noget som helst at gøre med udvikling af software kan du være sikker på at medmindre du har virkelig meget erfaring med at styre den slags processer, så kommer det til at tage meget længere tid (3,4,5,10 gange så meget som du forestiller dig nu i begejstringsfasen) at få det til at "bare spille". Den måde du omtaler det på som et "professionelt hjemmesideprogram" får mine alarmklokker til at ringe fordi ordet "hjemmeside" om en webside/et website er som regel noget folk uden indsigt i webudvikling eller dybere forståelse for hvordan nettet er skruet sammen, bruger. Derfor kunne jeg godt være bekymret for om din idé primært er afhængig af et produkt/system/ting/teknologi som du i sidste ende ikke rigtig ved noget om og heller ikke har erfaring med hvordan udvikles. Det betyder ikke at man ikke skal gøre et forsøg, men man skal indlægge en ualmindelig stor buffer af tid og omkostninger til at nå at lære alle de ting og gøre alle de fejltagelser som andre også har gjort før de bliver eksperter på et område. At tro man bare lige skriver ned hvad et software system skal kunne og så får en eller anden til at udvikle det "så det bare spiller", er den første fejltagelse de fleste der vil lave noget der er afhængig af software altid gør. Det meste software du ser rundt omkring på nettet i dag "der bare spiller" er resultatet af mange års itteration, fejltagelser, eksperimenter og sidst men ikke mindst, ofte utrolig mange afbrændte penge, før det er nået det niveau det har i dag. Medmindre du har penge som skidt, og derfor kan tåle ikke at have en fast indtægt i et par år og samtidig financiere et par udviklere, en grafisk designer, og et par andre faggrupper, så vil det smarteste træk helt sikkert være at arbejde på softwaren i fritiden/aftenen, få skrevet en forretningsplan m.v. mens du samtidig er sikker på at du har en fast indtægt der kan financiere eventuelle udviklingsudgifter, patentomkostninger m.v. og så stille og rolig går i gang med at skitsere og udvikle prototyper af dit koncept/ide/software, sammen med en eventuel udviklingspartner, der også har lidt ekstra tid at brænde af ved siden af det normale arbejde. Det faktum at din fætter, der også er revisor, mener at du skal tage patent på idéen undrer mig gevaldigt hvis der er tale om software. Et software patent er yderst omfangsrigt at skulle tage og kræver ualmindelig meget papirarbejde, erfaring og omkostninger til rådgivning inden for området. At han samtidig er din fætter, gør også at han falder under den faste regel om at man aldrig skal lytte til familiemedlemmer og gode venner, når det kommer til at vurdere hvorvidt en forretningsidé er god og bæredygtig. Det vil altid være et subjektivt svar som er baseret på vedkommendes forhold til dig og ikke et objektivt i forhold til markedet. Den hyppigste årsag til at nye iværksættere fejler er at de løber tør for penge, enten fordi kassen er tom, eller fordi indtjeningen ikke kommer så hurtigt som de regnende med, så den oprindelige opsparing på nogen 100k er pludselig hurtigt brændt af. Det bedste råd er derfor at du sørger for at have en ordentlig løbende indtægtskilde i opstartsfasen, så du ikke pludselig bliver tvunget til at lukke ned halvvejs inde i udviklingen af dit firma fordi budgetterne ikke holdt 100%. Når du så har fået lukket de første kunder og fået penge for de første par fakturaer og har en fornemmelse af hvor meget du kan vækste hver måned, så kan du overveje at gøre det til dit fuldtidsarbejde. |
Igen, ikke for at lyde som en gammel sur mand, men medmindre du er abnorm heldig og kender mennesker der virkelig ikke ved hvad de skal bruge deres penge til, så vil jeg sige af erfaring (vi har selv været derude og undersøge det et par gange da vi var "nystartede"), at så snart det kommer til software, så er der så godt som ingen der længere bare kaster penge i den slags på investor-niveau baseret på en forretningsplan. De fleste (så godt som alle) investorer vil forvente at du allerede har udviklet en fungerende prototype og en stor del vil også forvente at du har kunder kørende på systemet /løsninge som proof of concept, før de vil overveje at kigge nærmere på det. Det skyldes primært at de fleste pengemænd er ualmindelig lidt tekniske og forstår sig ualmindelig lidt på software og systemer. I danmark er de fleste rige mennesker blevet rige på produktion, ejendomme, detailhandel og andre knap så teknologiske ting. Derfor vil de færeste kunne danne sig et billede af hvor godt et stykke software "bare spiller" ved at læse en forretningsplan eller en kravsspecifikation med nogen brugerflade tegninger til. For at finde investorer eller Engle der kan se om den slags er værd at investere i ud fra et ide-oplæg på papir, så skal du som regel enten bruge en dælens masse tid i Silicon Valley og omegn hvor der er en masse rigmænd der er blevet rig på software og du måske kan være heldig at møde dem til et social arrangement eller igennem klassiske startup-konkurrencer, eller også skal du være heldig at en dansk inkubator virksomhed / person eller lignende kan gøres interesseret, men så er du også så godt som sikker på at lykkes det at komme i luften så ejer du ikke længere 50% og har meget lidt medbestemmelse i sidste ende, med risiko for hurtigt at blive kørt ud på et sidespor som normal ansat i din egen virksomhed. |
Meget enig i hvad Oscar siger. Det behøver ikke at tage mere tid end planlagt men det er meget svært at beregne den rigtige tid. I processen dukker der altid noget op som kan forbedre det hele som tager længere tid. Hvis du skal tage patent er et par timer med google måske ikke nok, specielt ikke hvis der findes noget på Polsk eller Kinesisk som du ikke lige fik med. Det kunne jo skyde din ide ned fra starten af og så ville det være surt ikke at have jobbet. |
God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.
Hej Oscar Tak for svaret, det skulle jeg lige tygge på :) Jeg beklager at jeg ikke lige kan vise min begejstring mere igennem computerskærmen for den her idé, men jeg er altså fast besluttet her. Hvad angår softwareprogrammet så er det noget jeg selv kunne lave på en uge :) - Det er MEGET basalt og simpelt, det er design og brugervenligheden der skal være tip top. Det var mig der ikke fik forklaret det godt nok i mit indlæg. Så jeg er overbevist over at det kan klares indenfor rimelig tid. At tilføje er det som skrevet et kæmpe potentiale, lad os bare sige samme antal besøgende som Amino forventes |
Hej Casper, Tillykke med "springet", nu skal du til at arbejde, svede, græde og lide :-) Ideas are nothing execution is everything
Glem alt om patenter og at produktet skal være 110% klar inden launch, så vil jeg vædde min gamle cykel på at du aldrig bliver helt klar. Lean Startup er skabt til opstart af den slags softwareprojekter: http://www.version2.dk/blog/lean-startup-med-hoeje-ambitioner-48007 http://en.wikipedia.org/wiki/Lean_Startup https://www.google.dk/search?q=lean+startup&aq=0&oq=lean+startup&sugexp=chrome,mod=0&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Så bare se at komme igang :-) If you're going to fail - fail fast Held og lykke med projektet |
Hej Claus Et job kan da ikke udelukkes på et tidpunkt, måske deltid. Men nok om arbejde.. jeg skal nok klare mig!.. :) Skulle der findes noget på Polsk, kan ikke udelukkes. Men så længe jeg kan få det danske marked, som er mit mål, så er det også fint med mig. At komme ind og få det amerikanske eller engelske marked vil være udvikling. - Med andre ord; kan jeg følge dig i at patent måske ikke er vejen at gå |