Hej. Jeg er i opstartsfasen til at opstarte en lille enmandsejet virksomhed, som skal starte med at leje karaokeandlæg og måske en trailer ud. Jeg vil i den forbindelse købe en bil (ombygget minibus). Jeg regner med at betale fuld moms af bilen, så jeg må bruge den privat. Mit spørgsmål er så: Er det jeg betaler for bilen (ikke momsen), en udgift i mit firma? Altså kan jeg trække den fra som udgift / afskrive den? Mvh Jimmy Pedersen. |
Firmabil.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
- 1
Du må vælge hvorvidt du a. køber bilen i firmaet med fuld fradragsret b. køber bilen privat med kilometergodtgørelse fra firmaet, eller c. vurderer at du kører så meget i firmaet, at du kan fremsætte en procentvis fordeling. Biler er svære at have med at gøre - ikke teknisk, men vurderingsmæssigt. I hvert fald i mit hoved. Det er svært at sætte nøjagtige grænser for, hvornår den ene løsning kan betale sig fremfor den anden. Umiddelbart vil jeg anbefale dig at starte med bilen privat, og så trække kilometerpenge ud af firmaet. Så får du også en idé om fordelingen firma/privat. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Hej. Tak for svaret. Hvis jeg vælger at købe den som metode B. Hvad kan jeg så trække ud af firmaet som km penge, og hvordan fungere det? Mvh Jimmy. |
1. Du køber bilen. 2. Du kører i bilen. 3. Du ganger antallet af kørte kilometer med statens satser. 4. Resultatet hæver du i din virksomhed og fratrækker det årets resultat. Du skal huske at føre kørebog (dato, destination, formål, km-start og km-slut) for hver tur. Det KAN tænkes, at SKAT en dag vil se dokumentation for de kørte kilometer. Samtidig er der nogle regler for, eksempelvis, at du ikke kan trække fra, hvis du kører til samme adresse mere end 60 gange indenfor 24 på hinanden følgende måneder, såfremt du kører i bilen fra din privatadresse. Det er altså ikke muligt at trække penge fra i forbindelse med kørsel fra eget hjem til dit firma (mere end 60 gange). Jeg er ikke helt stiv i de regler, men jeg véd, at jeg ikke er helt ved siden af. Statens takster er i 2007 kr. 3,35 pr. km. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Hej igen. Okay, det lyder meget overskueligt. Firmaet bliver oprettet med adresse på min private adresse. Jeg kan vel godt kører derfra mere end 60 gange på 24 mdr, til forskellige destinationer? Idéen med bilkøbet er at jeg spiller i et band hvor vi godt kunne bruge en bil når vi skal ud at kører. Samtid vil jeg gerne have en ekstra bil at kører i privat. Det jeg ludsker efter er at få bandet til at finansere bilen for mig, så jeg har den privat også. Det koster mig i forsikring, vedligeholdelse samt betaling på købet af bilen. Disse udgifter vil jeg selvfølgelig gerne have betalt, så det koster mig så lidt som muligt. Hvordan kan dette gøres på den smarteste og mest indbringende måde? ![]() Et firma vil jeg gerne oprette for at leje et karaoke anlæg og en trailer ud. (også for at få købet samt de faste udgifter på bilen betalt uden jeg skal spare i min privatøkonomi). Jeg håber det jeg har skrevet er forståeligt og at du eller andre har en god idé til mig. Jimmy... |
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)