Jeg ville stadigt spørge skat - for jeg tror ikke hovedreglen tager godt hensyn til leveringsstedets kunders etableringssted - når leveringen sker hos en dansk kunde der på maskinen producerer varer der er dansk momspligtige og alt Kunne jeg f.eks. undgå dansk moms ved at ha et firma i Polen (kundens etableringssted) som alle mine leverancer blev faktureret til - og så i praksis få dem leveret i Danmark - service ydelser f.eks. Jeg ville spørge skat. Mit LIDT tilsvarende tilfælde var som nævnt en faktura på Royalty til Norge. Skats svar. Hvis fakturaen til Norge går til norsk momsregistreret virkomeh og medfører, at den norske virksomhed opnår rettigheder der ville være momspligtige i Danmark, skal der dansk moms på fakturaen, uanset den udstedes til til norsk kunde. Hvis der ikke opnås nogen form for rettigheder i Danmark, skal der faktureres uden moms til jeres norske kunde. Om der sker det store skal jeg ikke turde sige, men er det et vist beløb ville jeg hente bindende svar fra skat - tydeligt beskrive - at maskinen står i Danmark og arbejder for dansk CVR med varer til denne, men reparation udføres for Polsk virksomhed, som skal have faktura tilstilet direkte. Det kan godt være, at det ses som arbejde for den polske virksomhed, så jeg er langt fra sikker, men ville ha bindende svar, så man ikke pludseligt skal rode med at betale moms man ikke har opkrævet vh |
så man ikke pludseligt skal rode med at betale moms man ikke har opkrævet
Når man fakturerer "reverse charge" har man vel egentlig også sikret sig, at der bliver betalt moms af ydelsen.
Havde køber været registreret i Danmark, havde der jo også været fradraget moms. Køber er i stedet bare en EU-virksomhed, og det skal jo ikke være dyrere for EU-virksomheden, end hvis den havde ligget i Danmark.