Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal der moms på mandetimer, udført for udenlandsk firma?

Side 4 ud af 4 (40 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville stadigt spørge skat - for jeg tror ikke hovedreglen tager godt hensyn til leveringsstedets kunders etableringssted - når leveringen sker hos en dansk kunde der på maskinen producerer varer der er dansk momspligtige og alt

Kunne jeg f.eks. undgå dansk moms ved at ha et firma i Polen (kundens etableringssted) som alle mine leverancer blev faktureret til - og så i praksis få dem leveret i Danmark - service ydelser f.eks.

Jeg ville spørge skat. Mit  LIDT tilsvarende tilfælde var som nævnt en faktura på Royalty til Norge. Skats svar. Hvis fakturaen til Norge går til norsk momsregistreret virkomeh og medfører, at den norske virksomhed opnår rettigheder der ville være momspligtige i Danmark, skal der dansk moms på fakturaen, uanset den udstedes til til norsk kunde. Hvis der ikke opnås nogen form for rettigheder i Danmark, skal der faktureres uden moms til jeres norske kunde.

Om der sker det store skal jeg ikke turde sige, men er det et vist beløb ville jeg hente bindende svar fra skat - tydeligt beskrive - at maskinen står i Danmark og arbejder for dansk CVR med varer til denne, men reparation udføres for Polsk virksomhed, som skal have faktura tilstilet direkte.

Det kan godt være, at det ses som arbejde for den polske virksomhed, så jeg er langt fra sikker, men ville ha bindende svar, så man ikke pludseligt skal rode med at betale moms man ikke har opkrævet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:09

så man ikke pludseligt skal rode med at betale moms man ikke har opkrævet

Når man fakturerer "reverse charge" har man vel egentlig også sikret sig, at der bliver betalt moms af ydelsen.

Havde køber været registreret i Danmark, havde der jo også været fradraget moms. Køber er i stedet bare en EU-virksomhed, og det skal jo ikke være dyrere for EU-virksomheden, end hvis den havde ligget i Danmark.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:31

jeg er helt enig i at moms hverken bliver rigere eller fattigere - det er ikke spørgsmålet for mig, men om vor ven risikeret at blive tilpligtet moms og så skal rode med kreditnota og ny faktura med moms. Køber/betaler er EU virksomhed men levering er DK virksomhed og i DK på maskine der producerer danske momspligtige varer i DK. Derfor ville jeg bruge de- er det 350 kr på bindende svar

vh

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:42

Cookie:

jeg er helt enig i at moms hverken bliver rigere eller fattigere - det er ikke spørgsmålet for mig, men om vor ven risikeret at blive tilpligtet moms og så skal rode med kreditnota og ny faktura med moms.

Når man fakturerer "reverse charge" har man vel egentlig også sikret sig, at der bliver betalt moms af ydelsen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:07

Så kunne man jo fakturer alt til fællesselskab i Polen reverse charge uanset det var til brug i Danmark. Spørgsmålet er om der skal dansk moms på ydelsen eller ikke

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:31

Cookie:
 LIDT tilsvarende tilfælde var som nævnt en faktura på Royalty til Norge. Skats svar. Hvis fakturaen til Norge går til norsk momsregistreret virkomeh og medfører, at den norske virksomhed opnår rettigheder der ville være momspligtige i Danmark, skal der dansk moms på fakturaen, uanset den udstedes til til norsk kunde. Hvis der ikke opnås nogen form for rettigheder i Danmark, skal der faktureres uden moms til jeres norske kunde.

Det der er vigtigt her er at være opmærksom på mit budskab om, at to forskellige ydelser ofte skal behandles forskelligt. Hvordan royalties skal behandles fremgår af § 21d i sammenhæng med § 16, stk. 3. Her drages der nemlig et udnyttelseskriterie ind - og så er konsekvensen at der skal dansk moms på.

I § 16, stk. 3 - som er en undtagelse til hovedreglen i § 16, stk. 1 står der: "For de ydelser, der er nævnt i § 21 d, stk. 1, nr. 1-10, anses leveringsstedet for at være her i landet, hvis ydelsen leveres af en afgiftspligtig person etableret her i landet til en afgiftspligtig person etableret uden for EU, hvis ydelsen faktisk benyttes eller udnyttes her i landet.".

Det vil altså så i øvrigt også sige, at en royalty-regning til en kunde i et andet EU-land skal være uden moms, selvom den skal være med moms, når den sendes til et ikke-EU-land. § 21d ydelserne har jeg i øvrigt skrevet om her: http://www.dagligmail.dk/lex/showlex.asp?id=1015.

I forhold til arbejdsydelsen i det aktuelle spørgsmål, så har § 20 ikke noget udnyttelseskriterie (men et udførelseskriterie) - og så gælder undtagelsen (fra hovedreglen om, at ydelsen skal momsbelægges i købers land) i øvrigt kun ved salg til "ikke-afgiftspligtige personer". Det er godtnok langt, men jeg har også skrevet en generel minivejledning om ydelser: http://www.dagligmail.dk/lex/showlex.asp?id=1005.

Vh
Lars 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:55

Kompliceret - men jeg forstår at royalty med dansk udnyttelse ikke kan sammenlignes med det at udføre ydelse på dansk maskine på dansk jord - tak

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 16:18

Til Cookie

Du har jo selv svaret !!!

Jeg ville spørge skat. Mit  LIDT tilsvarende tilfælde var som nævnt en faktura på Royalty til Norge. Skats svar. Hvis fakturaen til Norge går til norsk momsregistreret virkomeh og medfører, at den norske virksomhed opnår rettigheder der ville være momspligtige i Danmark, skal der dansk moms på fakturaen, uanset den udstedes til til norsk kunde. Hvis der ikke opnås nogen form for rettigheder i Danmark, skal der faktureres uden moms til jeres norske kunde.

Det polske firma opnår jo ikke rettigheder i danmark som vil være momspligtig, de sælger jo bare maskinen.

Polen bestiller så et dansk firma til at udføre reparationen hos den danske levenradør. Som udløser dansk moms mellem de dk firmaer. 

IKKE !!

Mvh

kah

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:10

kah:
Det polske firma opnår jo ikke rettigheder i danmark som vil være momspligtig, de sælger jo bare maskinen. Polen bestiller så et dansk firma til at udføre reparationen hos den danske levenradør. Som udløser dansk moms mellem de dk firmaer IKKE !!.

Nja - næh jeg hænger vist ikke med, men det behøver som ikke betyde noget. Trods dit IKKE !! vover jeg stadigt at være usikker - bl.a. din bemærkning: "Udløser dansk moms mellem de dk firmaer" - det er vel der jeg ikke hænger med, der skal ikke faktureres mellem de to danske som oplægget er og hvordan så udløser moms?.

Om jeg har forstået det: Maskinen er for længst leveret til en dansk virksomhed hvor den er i produktion - polen beder en dansk virksomhed om at reparere maskinen - men sende regningen til Polen - ikke til den danske virksomhed.

Spørgsmålet er, om det, at regnigen går fra vor danske virksomhed/trådstarter til Polen gør den momsfri - når arbejdet er udført på en maskine der står i DK og udfører DK momspligtigt arbejde - og det var der skat åbenbart vævede lidt i telefonen - så ja jeg ville da spørge skriftligt, men det er ikke en princip sag for mig

Kan en polsk virksomhed ringe og bede mig som dansk CVR udføre arbejde på en maskine ejet af en dansk virksomhed, stående i DK og udførende momspligtigt arbejde i DK - og så bede mig fakturere Polen - og være uden DK moms - Måske - jeg er bare ikke sikker - men i princip kan DK moms vel være ligeglad - ind og ud med samme beløb eller ikke - er jo mere spørgsmålet - så måske "Who cares?"

vh

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 22:03

Cookie:
Maskinen er for længst leveret til en dansk virksomhed

Hvis jeg husker rigtigt så er der tale om en garanti reperation. Det polske firma skulle have udført arbejdet kvit og frit, altså ingen moms. Da det er billigere at bede et dansk firma om at foretage ydelsen burde der slet ikke sendes en faktura til Polen, men man burde bede om en kredit nota fra de Polske firma uden moms. Yes

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Side 4 ud af 4 (40 indlæg)