Hej, Jeg vil forsøge at besvare nogle af dine tanker og spørgsmål her, da jeg netop har været igennem denne process med et produkt og sidder midt i det på et nyt produkt.
Der er dog et hav af parametre, som du skal forholde dig til i den sammenhæng: 1. Der skal udvikles en formular, som indeholder alle de relevante ingredienser. Denne skal tilsmages, så den er "spot on" i forhold til målgruppen. Her har du flere muligheder. Du kan finde et tapperi, som kan source alle råvarerne for dig, så du undgår alt for meget bøvl på den front. Eller du kan lave et samarbejde med et "flavor house", som står for sourcing af alle råvarer, tilsmagning af produkt, sikring af holdbarhed og alle de regulatoriske ting, der følger i kølvandet på dette produkt. 2. Du skal beslutte hvilke type produkt det skal være. Her tænker jeg på beriget fødevare, kosttilskud eller læskedrik. Dette afhænger meget af hvilken målgruppe du ønsker at henvende dig til, dine claims eller anprisninger omkring produktet. Her skal du være opmærksom på, at hvis du ønsker at fortælle eller skrive noget omkring en fysiologisk effekt, så vil det sandsynligvis nærme sig kosttilskud. Det er dog muligt at lave nogle enkelte anprisninger uden rigtigt at gøre det i stil med vitamin water og vitamin well og få det kategoriseret som en beriget fødevare eller læskedrik. 3. Selve emballagen vil være meget afhængigt af hvilke segmenter du vil henvende dig til. Her tænker jeg på materiale, PET, glas og alu. Størrelsen er også et issue, da der ligger en del mentale barriere hos forbrugerne med hver sine fordele samt ulemper. Afhængig af emballage valg kan der også være issues omkring holdbarhed, direkte sol lys på "friske" produkter. 4. En sidste og ikke mindst den vigtigste pointe. Hvordan har du tænkte dig at markedsføre produktet? Hvem skal udvikle designet, hvem skal udvikle kommunikationen og budskabsplatformen for produktet. Du er ikke i nærheden af at komme ind i fitnesskæder, detailhandlen (Dansk supermarked, Coop, 7-eleven) uden er gennemarbejdet marketingplan med et budget til at bakke det op. Derudover skal der dedikeres et seperat budget til kædemarkedsføring i detailhandlen, som alle opkræver af deres leverandører idag. Og det er ikke småting, der er tale om her. 5. En allersidste ting :-) Hvorledes skal produktet distribueres? hvordan sikre du at der kan sendes produkter ud til de enkelte fitness kæder, forsendelser til centrallagre for detailleddet. En af de allersværeste ting omkring distribution idag er det at få de relevante møder med detailhandlen og sikre, at du kan skabe interesse hos dem. 6. En ting som allerede er nævnt er produktion samt forhandling af denne type produkter er underlagt fødevarestyrelsen, som opkræver et årligt gebyr, stiller krav til egenkontrol rapporter og bare kan være tunge at danse med. |
Hej,
Hvor er det fedt at høre, tak for dit indlæg. Det bekræfter mig i at jeg har gang i noget af det rigtige :)
Jeg er i udlandet pt, men har faktisk besluttet mig for at tage hjem to måneder før for at få sat skub i ideen, jeg tænker at jeg skal se at komme i gang hvis der både skal findes samarbejdspartner omkring produktion (hvilket stadig er min største hovedpine), samt få stablet en markedsføringsplan på benene inden det bliver sommer og produktet gerne skulle ramme markedet.
Fitnesscentre er en god ide, de ryger på min liste sammen med en masse andre potentielle salgssteder.
Jeg har desuden læst lidt om hvordan CULT startede op, ikke at min produkt overhoved skal associeres i den retning, men det var interessant at se, at de også startede med et samarbejde hvor dansk bryggeri stod for produktion og distribution. Det vidner om at det nok er et samarbejde omkring produktionen jeg er ude efter i første omgang.
Jessie