Hej alle sammen ![]() Jeg har forsøgt at søge på tidligere tråde om dette emne, men søgningerne giver intet resultat (mærkeligt!), og derfor denne tråd, som måske har været skrevet før ![]() Jeg er gået i gang med at bogføre for min web-shop, men er pludselig kommet i tvivl om hvordan jeg skal bogføre porto/fragt. Hvis vores kunder bestiller varer for under 400,-, skal de selv betale porto/fragt. Derfor har jeg lavet 2 konti (en til frimærker, som jo er momsfri, og en til pakkeporto/fragt, som jo ikke er momsfrit) under OMSÆTNING i min kontoplan. Her vil jeg kontere den indtjening, som vi har på porto/fragt i forbindelse med et varesalg under 400,-. Derudover har jeg lavet 2 konti (efter samme princip) under VAREFORBRUG til kontering af de varesalg, som ligger over 400,- - der betaler vi jo porto/fragt. Når vi så rent fysisk afsender vores varer, betaler vi jo for porto/fragt på posthuset. Disse udgifter vil jeg kontere på ADMINISTRANSUDGIFTER ( hvor jeg også har lavet de samme 2 konti), og så KASSEN (vi betaler jo kontant). Er dette "helt ude i skoven" eller er der en nemmere måde? Mange venlige hilsener Lonni - Rosenhaven |
Hjælp i forbindelse med kontering af fragt & porto.
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
- 1
|
Hej Anette Din måde lyder lidt nemmere! Du skriver at jeg skal samle alle udgifter under VAREFORBRUG, men de indtægter på porto/fragt, som vi har i forbindelse med varesalg under 400,-, skal vel lægges under VARESALG? Du har ikke kommenteret mine bemærkninger om frimærker og porto/fragt, og om disse er momsfrie eller ikke, så jeg regner med at jeg - set fra et regnskabsmæssigt synspunkt - har styr på forskellene ![]() Mange tak for hjælpen..... rart at vide hvor man kan hente råd ![]() |
Det er korrekt at frimærker er uden moms, men begynder man at sende per efterkrav, så er det pludseligt med moms, ikke altid nemt at gennemskue (for en lille virksomhed). Tag evt et kig på Post DK''s hjemmeside: http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk?content=/cms/da-dk/app/portoguide/pg_priser.htm&menufile= Her er det nogle PDF-filer (man kan vist også få dem på posthuset), der er beskrevet hvilke services der skal betales moms af |
Tim
Køb kompatible billige dymo labels og spar penge på dine forsendelser.
Hej Haandlavet.dk Tak for linket - vil liiige kigge på det! Vi opkræver nu portoen/fragten i forbindelse med kundens bestilling, som samtidig skal betales via PBS, så jeg tror at vi sjældent vil sende noget pr. efterkrav - kunsten er nu at huske at post pr. efterkrav ikke er momsfrit...... ![]() Tak for hjælpen! |
Hej Jeg ville umiddelbart bruge de to konti under VAREFORBRUG både til porto ifm. varesalg over 400- kr., og ved bogføring af køb af porto/fragt på posthuset. (Jeg kan ikke umiddelbart se noget grund til at have dem adskilt...) Jeg vil mene at kontiene til Porto/Fragt under ADMINISTRATION kun bør benyttes til bogføring, når/hvis du f.eks. udsender breve m.m. rent administrativt (Her tænker jeg på breve m.m. til kunder, leverandører osv. ). Så snart der er en vare indblandet i forsendelsen, skal den i stedet bogføres under VAREFORBRUG. Håber dette kan hjælpe :-) mvh. Gitte |
Hej Gitte Tak for dit svar! Det som driller mig er nok i virkeligheden kontieringen af det kontante udlæg, som vi har i forbindelse med afsendelsen af varerne. Vi betaler jo "af egen lomme" på posthuset, og skal senere have pengene udbetalt fra vores bankkonto. Jeg vil dog lige afprøve dit forslag til kontieringen - det kan være at der slet ikke er noget problem, når jeg har kontieringen igennem. ![]() |
Hej igen Hvis "kassen" er lig med din egen lomme - dvs. hvis du selv personligt ligger penge ud på posthuset til frimærker, så kan du oprette en konto under Egenkapitalen der hedder "hævet/indskudt privat" og modpostere købet af frimærker/fragt der i stedet for på kassen. Når du så senere hæver penge i banken til at dække disse udlæg, så modposterer du ligeledes på denne konto. Derved kan du hele tiden så på denne konto, hvor mange penge du har til gode i din virksomhed. mvh. Gitte :-) |
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)