Hej Allesammen Jeg fik en "vild-iværksætter-idé" i går, som jeg har gået og spekuleret over. Jeg kunne godt tænke mig at købe en ejendom til mit firma- den ejendom jeg har kigget på vil komme til at øge min omsætning mange gange da den giver mig STORE muligheder for at udvide min virksomhed i flere retninger. Problemet er: INGEN PENGE Så jeg skal ud og finde en investor, men er ikke sikker på hvordan det foregår. Hvis jeg har kig på en ejendom til 10 mio. skal jeg i følge banken lægge 20% i udbetaling (eller som min. have noget af værdi som jeg kan lægge som sikkerhed) og det har/kan jeg ikke. Så tænmker jeg om man kunne finde en investor til de 20% (2 mio. kr.)... enten som et lån, eller så investor ejer 20% af virksomheden. Men kan man overhovedet finde en investor som er interesseret i dette? Da jeg jo ikke selv kan lægge andet end "små-beløb" i virksomheden.
Det er en stor og vild drøm som har potientiale til at blive stort, men ved ikke om jeg allerede nu skal indse at det på ingen måde kan lade sig gøre? Håber i kan hjælpe mig og mit livlige iværksætter sind.
Mvh
MAria Skaarup
|
Vil det ikke være muligt for din virksomhed at leje sig ind i lokaler som giver de samme muligheder. Det er jo ikke selve købet af ejendommen du vil tjene penge på som jeg læser det, men derimod de muligheder mere plads, og den nye lokalitet vil give dig. På den måde har du stadig hele din virksomhed, og du skal ikke tænke på at please en investor.
Hvis det var dig som sad med 2 mio og kunne vælge at investerer dem i Novo Nordisk, en start up som allerede viste gode resultater, eller i 20% af en bygning, hvad ville du så vælge, og hvad skulle der i givet fald til at du valgte det sidste? Jeg skulle have en sindsyg god grund til det sidste, men det kan være du kan komme op med en god ide til hvad der skulle gøre det attraktivt. Men 2 mio er f...me mange penge :)
Så prøv at overvej om der er andre måder du kan få de samme muligheder på andre måder. Eller om du kan få bare lidt af mulighederne. Ofte er den bedste vej til succes at tage små skridt af gangen, så kan man løbende rette til, og man bliver hele tiden klogere. Ved et stort 2 mio kr's skridt sidder du i bundløs gæld hvis det går galt. Så som Thorborg siger: Hvis du vil arbejde med heste, så start evt med at sælge riddepiske, og arbejd dig så op derfra. Hvor kan du starte, og senere udvidde?