Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg tilbyde min 1. ansat?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 25. Aug 10
Indlæg ialt: 74
Fra  din e cigaret Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har netop fået ansat en fyr til at hjælpe med primært kundeservice og markedsføring, men også andre små-opgaver. Stillingen er deltid, dvs. omkring 20 timer i ugen. Jeg ønsker naturligvis, at han skal have rimelige vilkår, men har ingen idé om hvad praksis er indenfor området. Har som udgangspunkt ikke lyst til at binde mig til at skulle betale fuld løn under sygdom, barsel og en evt. 3 mdr. opsigelseperiode. Mine spørgsmål lyder derfor:

Skal han ansættes som funktionær/ikke funktionær

Hvad skal hans timeløn være?

Findes der nogle gode provisions-løsninger? (jeg har altid troet på, at dette kan forstærke motivationen væsentligt til at gøre en god indsats, men jeg har svært ved at se hvordan jeg laver en fair løsning for os begge)

Skal han tilbydes løn under barsel?

Jeg mener det dækker det hele, men hvis der er andre forhold jeg skal være opmærksom hører jeg gerne om det :)

Kvit tobakken og lev et sundere liv uden tjære og kemikalier med en e-cigaret. Rygestop?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12856
Skrevet kl. 16:44

Esben S. Schaarup:
Jeg har netop fået ansat en fyr til at hjælpe med primært kundeservice og markedsføring, men også andre små-opgaver

Det er da noget besynderligt at du ikke har sat dig ind i reglerne før en ansættelse,  hvordan kan du ansætte en uden at vide hvad han skal have i løn?    Arbejder han gennemsnitlig mere end 8 timer pr. uge er han funktionær. 

http://www.krifa.dk/fs/funktionaerloven/hvem.aspx

Fra København SV
Tilmeldt 24. Jul 12
Indlæg ialt: 116
Fra  Mediaflex ApS Skrevet kl. 16:47

... og det er vidst ikke så ligetil at frasige sig ansvaret til at betale løn under sygdom og løn under barsel.. Jeg har i hvert fald hørt om det smuthul ;)

Dog har jeg provisionslønnede ansatte (som får provision af deres salg) og deres løn under sygdom bliver beregnet udfra deres gennemsnitsprovision de sidste 3 måneder.  

Fra København
Tilmeldt 25. Aug 10
Fra  din e cigaret Skrevet kl. 16:55

Det kan man sige.. Han er en ven og vi startede blidt ud hvor han blev sat ind i sagerne stille og roligt. Vi er derfor først nu kommet til løn og kontrakt nu. Hvis det er lovkrav at han skal ansættes som funktionær, så er der naturligvis ikke så meget at diskutere på det punkt. Jeg husker bare selv da jeg som studerende arbejdede på timebasis rundt omkring - der fik vi i hvert fald ikke løn under sygdom på trods at vi arbejde 15-20 timer om ugen?

Hvad med frokost ordning og pauser? Vi holder som regel frokostpause i 30 min. Skal han betales løn under pausen?

Kvit tobakken og lev et sundere liv uden tjære og kemikalier med en e-cigaret. Rygestop?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:57

Som du beskriver det er han/hun funktionær. Du kan i ansættelsesaftale, som SKAL laves, aftale 3 måneders prøvetid med gensidig opsigelse 14 dage normalt
Du vil også skulle betale løn sygdom normalt og til barsel, men der får du jo refusion af alt eller størstedelen. Lønnen kan jo starte på f.eks 11-12.000 kr for halvtid så du har noget at byde på senere efter prøveperioden og I ved i spiller sammen
Husk der skal laves ansættelsesbrev med kort arbejdsbeskrivelse ( må godt være bred), arbejdstid, mødetider f.eks og løn.
Mindst en gang om året skal der indkaldes til medarbejdersamtale hvor du beskriver hvordan du synes det går, og iden ansatte ligeså.
Vist kan sygdom koste, men normalt vil det ikke være det store,og med prøvetid først, og så 3 mdr med en måneds varsel og først da 3 mdr, så går det nok. Det er lækkert at kunne ansætte, tillykke
Meld dig evt til hos danløn og lav netsaftale så kan du køre løn osv der for 15 kr per løn
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:06

Du kan skrive at det er for 20 timer han betales, og at han har 30 min frokost pause uden løn, hvor han så kan forlade stedet og gøre hvad han vil.
Hvis han skal være til rådighed under frokost, så skal han ha løn, men da der ikke er mindsteløn og det kun er 20 timer, kan det jo enten være fra 9-13 uden frokost i arbejdstiden, eller om du behøver det, så kan du øge til f.eks 4,5 timer per dag inkl frokost, møde på arbejde fra 10-14:30 eller andet, til 12.000 kr pr måned, det giver samme resultat. Nogen vil synes det er i underkant, men ca 24.000 omregnet til heltid er helt ok for en ny over 18 som startløn. Går alt som du håber, kan du hæve når det er vist, og du har råd.
Endnu en gang tillykke med din første ansatte. Eneste problem er at det er en ven, men det kan også bruges som største fordel
Venlig hilsen

Fra København
Tilmeldt 25. Aug 10
Fra  din e cigaret Skrevet kl. 17:08

Hej John. Tak for et godt indlæg.. Det gjorde mig klogere Smile og Tak, det føles også godt at kunne ansætte.. Jeg vil gerne holde grundlønnen rimelig lav og evt. lave nogle provisonsordninger ud fra målsætninger i forskellige niveauer. Jeg synes bare det er svært at finde en holdbar model.

Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 17:16

Du burde overveje at melde dig ind i en arbejdsgiverorganisation, de kan hjælpe dig med dine spørgsmål, så du er helt sikker på at du ikke gør noget forkert.

SEO tilbydes. Eks. på reference: Nem og hurtig inkasso med inkasso service online.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:57

En arbejdsgiver org er naturligvis en option - men det vil så let betyde, at du også vil se de ansatte organisere sig, ex i HK og du får krav derfra. Som uorganiseret har du det på nogen punkter friere og den udgift mindre (og det sagt af en der har siddet ca 20 år i bestyrelsen for en større brancheorganisation under DA og en del år i DA repræsentantskabet)

Det er ikke altid en sådan arbejdsgiverorg følger en til dørs som ny med funktionærlov, ferielov, ansættelseslov, så man skal bestemt selv læse op på dem.

Jeg er enig i, at de kan hjælpe dig, men så vanskelig er funktionærloven og ansættelses love + ferielov nu ikke. En arbejdsgiver org giver så også oftest gratis juridisk hjælp hvis det behøves i personalesager og stridigheder. Nogen vil måske mene, det rent omkostningsmæssigt er at skyde meget højt med bare EN ansat som medhjælp på halv tid.

Du kan godt kombinere fast løn - ex som jeg nævnte 12.000 på halv tid med at tilbyde provision - ex fast løn halvtid 6.000 kr + provision xx kroner per et eller andet - og så tilmed sætte en mindste løn på, så fast og provision altid bliver mindst ex 9.000 kr halvtid (det er så 18000 som fuld tid og halv gir ofte en anelse mere per time) - 

Så kommer han ikke under de 9.000 per måned, men kan (og bør bestemt også kunne) komme over - og er det så en risiko KAN du sætte en overgrænse også - ex max 20.000 på halvtid, fast + provision

Om en overgrænse betaler sig, afhænger af, om du faktisk har 100% glæde af det mersalg han laver - men som ny arbejdsgiver kan en overgrænse sikre, at man ikke har bedømt et eller andet galt, og nu hænger på en helt tosset månedsløn

Så længe den ansatte ikke er organiseret, har du ret frie hænder når du overholder funktionær, ansættelses og ferielov. Går han i ex HK, vil du ha lidt mere du skal styre efter, og så kan en arbejdsgiver org. give endnu mere fornuft

vh

Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 19:15

Det behøver nu ikke at være særligt dyrt at være medlem af en arbejdsgiverorganisation, det er ikke usædvanligt at prisen fastsættes ud fra lønsummen. Jeg synes heller ikke det kan ses som noget udpræget negativt at medarbejderne kommer under en overenskomst, de fleste arbejdsgivere er interesserede i ordentlige forhold for deres medarbejdere, og det hjælper hvis det kører under en overenskomst.

SEO tilbydes. Eks. på reference: Nem og hurtig inkasso med inkasso service online.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)