Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på honorar

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 29. Sep 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for godt svar :-)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Spoonrider:

Jeg har ikke problemer med at finde ud af hvordan jeg beregner momsen på mit honorar. Men hvordan håndtere jeg det internt.

Jeg prøver lige at give et kvalificeret svar på dette nedenfor.

Spoonrider:

Hvis jeg har et honorar på f.eks. 1000 kr. inkl. moms og har ydet rådgivning i 10 timer, har virksomheden en indtægt på 10.000 kr. Skal jeg afregne moms af dette beløb, eller er mit honorar de 1000 kr.

1) Når du skriver din faktura skal du beregne dit honorar ekskl. moms, og derefter tillægge momsen. Hvis din timepris eks. er 800 kr. ekskl. moms, og du har arbejdet 10 timer, så udregnes beløbet på din faktura som 10x 800 kr. = 8.000 kr. Hertil lægger du momsen på 25%, og i alt ender du med 10.000 kr. inkl. moms.

Undskyld jeg tager denne del med, selvom du har styr på dette - det er bare for, at få det hele sat rigtigt op fra starten.

2) Når du har sendt din faktura afsted, så skal den bogføres i dit regnskabssystem. Du bogfører den således:
- Salg, 8.000 kr. (kredit)
- Salgsmoms, 2.000 kr. (kredit)
- Debitorer, 10.000 kr. (debet)

Dit honorar er dermed 8.000 kr., og din salgsmoms er 2.000 kr.

3) Når du modtager betaling fra din kunde på bankkontoen, så gør du følgende:
- Bank, 10.000 kr. (debet)
- Debitorer, 10.000 kr. (kredit)

Lad os nu antage, at du ikke sælger mere i dette kvartal, og at du ikke har købt nogen ting med købsmoms i perioden.

4) Når du så skal lave momsopgørelse, så gør du følgende:
- Salgsmoms, 2.000 kr. (debet)
- Momsafregning, 2.000 kr. (kredit)

Du skal nu betale 2.000 kr. i salgsmoms.

5) Når året er gået skal du lave årsregnskab, hvor du opgør virksomhedens resultat, og efterfølgende laver en skatteopgørelse, så du ved, hvad du skal skrive på din selvangivelse. Slutteligt udarbejdes virksomhedens balance, som du også skal bruge til selvangivelsen, hvis din omsætning er mere end 300.000 kr.

Lad os antage, at du hverken har købt eller solgt mere, end ovenfor beskrevet (de 8.000 kr) i årets løb.

Virksomhedens resultat er dermed 8.000 kr., med mindre du har ret til fradrag for eks. transport, kost og logi, telefon, computer, internet, mv., som højst sandsynligt sagtens kan komme op på 8.000 kr. eller mere i løbet af et år, selv korrigeret for andre skatter (eks. fri telefon) du skal betale.

I så fald vil dit skattemæssige resultat i virksomheden blive 0 kr., og du skal dermed ikke betale skat.

Jeg håber, at ovenstående besvarede dine spørgsmål. Ellers er du velkommen til at skrive til mig direkte i en privat besked.

Tilmeldt 29. Sep 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:11

Hej Martin,

Takker for dit meget fine svar. Det var lige det jeg havde så svært ved at formulere et spørgsmål på, som du har svaret på :-)

Det er gemt, for det rummer mange rigtig gode råd!

Tak

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 02:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej allesammen,

Når en ny aminoer forsøger at komme igang og så kommer med et spm så er det vist meningen at vi skal hjælpe ham/hende og ikke skyde dem ned fordi de ikke forstår sammenhængen og ikke helt kan forklare spm.

Så lad være med at være så hårde ellers får det en dårlig lyd og måske skræmmer det nogen væk fra at spørge efter de læser sådan nogen.

Jeg tør vædde med at vores ven kan nogen ting som vi ikke kan..............

Mvh

Claus

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)