God debat i denne tråd.
Så derfor lige et par synspunkter herfra.
Først til debatten om hvorvidt din indtægt skal komme fra dit eget salg, eller fra at opbygge en organisation af forhandlere/repræsentanter.
De fleste mennesker tjener penge på en eller flere af fire måder.
Som Ansat
Som selvstændig
Som virksomheds ejer
Uden at gå meget i detaljer med de forskellige kategorier (her kan anbefales læsning af Robert Kiyosaki ) vil jeg prøve at rette den misforståelse mange har omkring forskellen på det at være selvstændig og så det at være virksomhedsejer. En selvstændig ejer et job. Det kan være en tømmer, læge, advokat, vinduespudser, konsulent, sælger osv. Den selvstændige får penge for at udføre sit arbejde/sælge sin varer. Når en selvstændig ikke gør det - tjener han/hun ingen penge.
En virksomhedejer har et system som kan generere penge uanset om han/hun arbejder eller ej.
Et godt eksempel kunne være Lars Larsen, hvis han blev kørt ned i morgen, ville Jysk så stoppe med at tjene penge? Nej vel Lars Larsen er en dygtig leder af Jysk, men han ville sagtens kunne undværes. Så Lars Larsen bliver ikke betalt af hans egen indsats, men af det system han har opbygget.
Man behøver slet ikke have en virksomhed så stor som Jysk for at være ”rigtig” virksomhedsejer.
Der er rigtig mange både små og store virksomhedsejere over alt. Men der er også rigtig mange som kalder sig virksomhedsejere, men i virkeligheden er selvstændige med ansatte. En god måde at finde ud at om man er selvstændig eller virksomhedsejer, er ved at spørge sig selv kan jeg forlade min virksomhed et år og komme tilbage og se at den er vokset uden min indsats? Hvis du kan det så er du virksomhedsejer og har opnået frihed.
Hvad har det nu alt sammen med spørgsmålet for oven at gøre? Det kommer vi til lige om lidt, ha´ tålmodighed lidt endnu J
Virksomhedsejer kan du blive på flere måder.
Du kan købe en virksomhed (som regel ikke en billig løsning)
Du kan arve en virksomhed
Du kan opbygge dit egen virksomhed (undersøgelser viser at det tager gennemsnitlig 18-25 år)
Du kan købe en
franchise. (koster en del, men du har et færdigt system fra dag et)
Du kan starte i networkmarkedting.
Rigtig mange vælger den sidste bla. på grund af at, det er hurtigt og nemt at starte, der er ofte god support, et godt uddannelses system og oftest kan man starte for få tusinde kroner.
I de fleste networkmarkedtingsfirmaer tjener man penge på 2 måder, ved ens personlige salg og fra salget fra den organisation man opbygger.
Og nu kommer vi til svaret på spørgsmålet hvorvidt din indtægt er vigtigst fra dit eget salg elle fra din organisation.
Det salg du laver selv, er arbejde som selvstændig, hvis du stopper med selv at sælge og servicere dine kunde vil de med tiden også stoppe, og derved stopper din indtægt.
Hvis du har opbygget en organisation, og lært dem at følge et system, har du gjort den uafhængig af dig. Det betyder hvis du rejser væk, har de forsat travlt med at bygge deres egen forr