Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn under grænsen - elev i egen virksomhed - fagforening ?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 02:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen.

Da vi står i samme episode som en anden bruger her på amino ang. elev i egen virksomhed, har jeg oprettet denne tråd.

Således ser det pt. ud :

2 personer opretter et firma, om det bliver I/S eller ApS vides ikke endnu.

Den ene mangler 2 år i et forløb til at afslutte sin uddannelse.

Vi vil derfor gerne ansatte ham (medejer) i virksomheden og modtage de 70.000 som staten tilbyder.

Pengene skal gå til at dække hans løn hele år 1.

Hertil kommer 2 problemstillinger :

1. Lønnen bliver under grænsen. Kan det have konsekvenser ? Han er jo medejer og er selv gået med til det. Han går jo ikke ligefrem til fagforeningen.

2. Hvis vi ikke modtager de 70.000 i år 2 (regeringen overvejere at fjerne det), vil det så blive et problem hvis han ingen løn fik ?

På forhånd tak.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 664
Fra  Tele Call - enkle telefoner og struktur til ældre og handicappede Skrevet kl. 07:35

Jeg kan ikke se at det er et problem. Mange selvstændige har en meget lille indtægt de første år. 
Det kan måske være et problem hvis der ikke er kompetencer inden for faget til at oplære eleven.

Hvilken branche drejer det sig om?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:09
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

ved intet om elever - men der er ikke nogen undergrænse for hvad man som selvstændig ejer af et ApS kan ha som løn, der findes givet nogle der slet intet tager det første år for at banke selskabet i gang.

Elev ved jeg ikke meget om, men jeg kan huske fra tidligere hvor jeg havde lidt at gøre med det, at virksomheden skulle godkendes, vist nok af et fagligt udvalg for tekniske uddannelser og en noget med en handelsskole hvis det en merkantil uddannelse.

Det er vel noget med, at der skal dels være personer der kan stå for oplæringen, dels en aktivitet der kan indeholde en elevstilling, så den vej først og får I ok for det, ja så er der problemet med lønnen, som jo har mindste krav for elever hvis området er omfattet af kollektiv overenskomst, også selvom I ikke er organiserede som jeg husker det. Eleven går næppe selv til fagforeningen i dette fald - men om det så af de offentlige bliver set som, at det slet ikke er en egentlig elev, men et sugerør ned efter 70.000 kr, hvis ikke regler og mindsteløn overholdes, tør jeg ikke gætte på - man kunne forestille sig, at for at modtage de 70 t er der en række krav, herunder løn - ved det ikke, men vær opmærksom!

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 22. Jan 08
Indlæg ialt: 143
Fra  www.netværkfyn.dk Skrevet kl. 14:04
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

For det første for man ikke 70.000kr på 1 gang men op til 6000kr pr. måned efter 1 skole ophold er overstået. Det skal være en overenskomst godkendt ansættelse med mindste løn og gedkendt af den skole som eleven tilhøer.

De op til 70.000kr udbetales bagud og over 3 år.

Så tror ikke den går.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 664
Fra  Tele Call - enkle telefoner og struktur til ældre og handicappede Skrevet kl. 19:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvad skal virksomheden lave?
Er der ikke meningen at I skal tjene penge?

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 23:46

Hej Henrik.

Selvfølgelig er det planen at virksomheden skal tjene penge på sigt.

Men budgetterne mener bare det først er i år 3 :). Dermed er der ikke råd til at udbetale mere i løbet af året.

Mvh.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:52

Lige et mindre sidespring:
1 Nogen der ved hvad der skal til for at blive godkendt? Er det nok f.eks. At der i bestyrelsen sidder personer med lange akademiske uddannelser indenfor handel, en enkel endda med phD i virksomhedsøkonomi? Disse vil stå for undervisning. ( vi taler om få elever fra HG f.eks)
2 har du et link til 70tkr reglen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:30

Du kan ringe til CBS eller andre handelsskoler, jeg tror de ret præcist kan sige hvad der skal til for at ha en elev. Normalt er bestyrelsesmedlemmer jo ikke aktive i den daglige drift, så jeg tror der skal mere til, men en handelsskole bør kunne svare eller henvise, hvis du lige ringer dertil mandag

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 149
Skrevet kl. 12:45
Fra Odense
Tilmeldt 22. Jan 08
Indlæg ialt: 143