For mig at se er der nogle ting du skal være opmærksom på. Nu er jeg selv programmør, så her er lidt om hvad jeg har oplevet.
For det første er det sjældent at man kan lave en standardkontrakt, typisk beskriver man hvilke features der skal indgå og hvordan det skal fungere. Når det er på plads begynder man. Det er sjældent man specificerer hele projektet i detaljer fra starten af. Ting ændrer sig undervejs og for at kunne reagere på disse ændringer er den typiske fremgangsmåde at lave overordnede specifikationer og tilpasse det undervejs.
Det betyder også at det er svært at få et prisestimat på større og lidt mere komplekse løsninger - fordi noget udefra kan spille ind (fx. overholde noget lovgivning, som ændrer sig, eller dukker op undervejs).
Alt efter hvilken udvikler du får fat i, så skal du passe på med ikke at diktere hvad der skal laves, med m indre du ved bedre! Nogle giver dig hvad du beder om, også selv om det måske er den bedste måde at gøre tingene på. Nogle udviklere giver dig modspil og stiller spørgsmåltegn ved det du vil have for at sikre at du faktisk selv ved hvad du vil have og hvordan det skal fungere (det lyder måske tåbeligt, men det er meget almindeligt at opgavestiller faktisk ikke helt ved hvad han/hun vil have).
Forvent også at du skal betale ekstra for at få kildekoden med, overvej om det virkelig er det du vil have!. Jeg tager selv 25% ekstra for at sælge rettighederne til kildekoden. Når den så er solgt er jeg ude af det, jeg har ikke noget med det at gøre længere, hvis de vil have rettelser osv. må de finde en der kan sætte sig ind i min kode, eller vente til jeg har tid/resourser til at arbejde på det igen. Hvis det for udvikleren var en dårlig oplevelse at handle med denne kunde, ville jeg pænt takke nej til efterfølgende rettelser/tilføjelser til koden. HVis det sker er du på herrens mark, det koster kassen at få en ny udvikler til at sætte sig ind i koden og lave de rettelser du vil have.
Det udvikleren også vil kræve af dig er at du på en given dato skriver under på at leverancen er fuldført. Det er typisk 14 dage (alt efter størrelsen af systemet) efter at han er færdig med det. i de 14 dage kan du så teste at alt fungerer som aftalt, i denne periode skal du teste som en gal og sikre at det også virker som aftalt. Når du har skrevet under på at opgaven er løst og der ikke er noget at komme efter så kan du heller ikke komme senere med ændringer eller fejl uden at det er på timepris.