Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan ser en standardkontrakt med en programmør ud?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Apr 12
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg er øjeblikket i forhandlinger med en programmør om en kontrakt på en hjemmeside, som han skal udvikle til mig. Hvis der er nogen, der har eksempler på, hvordan sådan en skal se ud, kunne jeg godt tænke mig at høre mere.

Hvis du har et link eller anden information, om hvordan sådan en kontrakt typisk ser ud, må du også gerne lade mig høre nærmere.

Hvis der er specielle forhold (som fx rettigheder til kildekode eller lign.), som jeg skal huske at tage med i sådan en kontrakt, må du også gerne sige til.

På forhånd tak :)

Mvh. Morten

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 13:23

@Morten: En vigtig ting er, om du eller programmøren skal eje rettighederne til koden. Hvis du ikke skriver noget ind i kontrakten, ejer programmøren som ekstern konsulent rettighederne. Det kan skabe udfordringer for dig senere alt efter hvordan du har tænkt dig at bruge det færdige produkt. 

En anden ting er deadlines og konsekvenserne ved at overskride dem. 

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra New York, NY
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 13:28

Hej Morten

Det kommer an på, hvad du mener med en "Standardkontrakt". Du kan muligvis med fordel tage udgangspunkt i en K-01 kontrakt, som du finder på nettet. Det er et Agreed Document, hvilket vil sige, at det afspejler begge parters bedste interesser.

I en K-01 overgår rettighederne til kildekoden fra programmøren til kunden, så snart der er sket levering (så vidt jeg husker. Du skal selv undersøge dette, da det er 5 år siden jeg nærlæste en K-01). Andre ting der er gode at lægge mærke til er de udvidede betingelser for, hvornår der er sket rettidig levering samt særlig hjemmel til at opkræve morarenter.

Med venlig hilsen,

Kristian

Tilmeldt 23. Apr 12
Skrevet kl. 20:28

Først og fremmest tak for de gode svar.

Angående hjemmesiden, som skal udvikles af programmøren, skal der være en bruger-database. Ergo er der så også personfølsomme oplysninger, som skal beskyttes. Jeg har kigget på forskellige kontrakter (inklusiv dem du henviste til Kristian), men umiddelbart står der ikke noget om, hvor ansvaret for at sikre personfølsomme oplysninger ligger. Er det hos programmøren når han designer hjemmesiden, eller er det hos mig? Hvordan er dette som udgangspunkt?

På forhånd tak.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:48

Hej

Du kan prøve her

http://www.startvaekst.dk/levenrandoerogforhandlerkontrakter

Der findes en konsulentaftale og en light version af samme.

Tonny

Fra New York, NY
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 10:31

Hej Morten

Jeg er ikke jurist, men følgende udsagn giver god mening i min optik:

Personfølsomme data er omfattet af persondataloven, som naturligvis skal overholdes af både udvikleren(erne) og dig. Til udviklingsformålet kan man ofte benytte dummy-data istedet, således at udvikleren ikke arbejder med den rigtige persondata. Hvorvidt dette kan lade sig gøre afhænger naturligvis af det konkrete projekt, men det vil ofte være tilfældet, at dummy data kan anvendes for at teste applikationen. Såfremt dette er muligt vil jeg anbefale at gøre dette.

Alt efter kontraktens formulering vil applikationen og koden overgå til dig når der sker levering. Hvis denne ikke formår at beskytte personfølsomme data i det omfang loven kræver, kan du 100% sikkert IKKE slippe afsted med at sige, at det var udviklerens ansvar at gøre dette. Som udbyder af servicen er det dit ansvar at håndtere data korrekt, uanset hvem der har skrevet koden. Jeg vil derfor anbefale dig at sikre dig i din samarbejdsaftale, at udvikleren har erfaring med at håndtere følsomt data. Endvidere kan du jo godt skrive ind i kontrakten, at projektet omfatter arbejde med følsom data, og at den endelige løsning skal kunne håndtere dette, men du vil aldrig kunne fraskrive dig ansvaret via en kontrakt, da det er dig som i sidste instans udbyder servicen.

Igen, jeg er ikke jurist, men ovenstående virker meget logisk hvis du spørger mig (og det gjorde du jo). Naturligvis bør du have en jurist indover disse forhold, og den sum penge det koster at få en kyndig person til at gennemlæse din kontrakt og tilbyde dig rådgivning indenfor dette område er formentlig godt givet ud.. og helt sikkert billigere end hvis du bliver nødsaget til at punge ud for at have overtrådt gældende lovgivning.

Håber det hjælper dig videre :) Der er flere jurister her på amino, så med lidt held kan du sikkert få noget god sparring og rådgivning her på siden.

God vind :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 10:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

For mig at se er der nogle ting du skal være opmærksom på. Nu er jeg selv programmør, så her er lidt om hvad jeg har oplevet.

For det første er det sjældent at man kan lave en standardkontrakt, typisk beskriver man hvilke features der skal indgå og hvordan det skal fungere. Når det er på plads begynder man. Det er sjældent man specificerer hele projektet i detaljer fra starten af. Ting ændrer sig undervejs og for at kunne reagere på disse ændringer er den typiske fremgangsmåde at lave overordnede specifikationer og tilpasse det undervejs.

Det betyder også at det er svært at få et prisestimat på større og lidt mere komplekse løsninger - fordi noget udefra kan spille ind (fx. overholde noget lovgivning, som ændrer sig, eller dukker op undervejs).

Alt efter hvilken udvikler du får fat i, så skal du passe på med ikke at diktere hvad der skal laves, med m indre du ved bedre! Nogle giver dig hvad du beder om, også selv om det måske er den bedste måde at gøre tingene på. Nogle udviklere giver dig modspil og stiller spørgsmåltegn ved det du vil have for at sikre at du faktisk selv ved hvad du vil have og hvordan det skal fungere (det lyder måske tåbeligt, men det er meget almindeligt at opgavestiller faktisk ikke helt ved hvad han/hun vil have).

Forvent også at du skal betale ekstra for at få kildekoden med, overvej om det virkelig er det du vil have!. Jeg tager selv 25% ekstra for at sælge rettighederne til kildekoden. Når den så er solgt er jeg ude af det, jeg har ikke noget med det at gøre længere, hvis de vil have rettelser osv. må de finde en der kan sætte sig ind i min kode, eller vente til jeg har tid/resourser til at arbejde på det igen. Hvis det for udvikleren var en dårlig oplevelse at handle med denne kunde, ville jeg pænt takke nej til efterfølgende rettelser/tilføjelser til koden. HVis det sker er du på herrens mark, det koster kassen at få en ny udvikler til at sætte sig ind i koden og lave de rettelser du vil have.

Det udvikleren også vil kræve af dig er at du på en given dato skriver under på at leverancen er fuldført. Det er typisk 14 dage (alt efter størrelsen af systemet) efter at han er færdig med det. i de 14 dage kan du så teste at alt fungerer som aftalt, i denne  periode skal du teste som en gal og sikre at det også virker som aftalt. Når du har skrevet under på at opgaven er løst og der ikke er noget at komme efter så kan du heller ikke komme senere med ændringer eller fejl uden at det er på timepris.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Tilmeldt 23. Apr 12
Skrevet kl. 13:10

B. Hvarregaard:
Det udvikleren også vil kræve af dig er at du på en given dato skriver under på at leverancen er fuldført. Det er typisk 14 dage (alt efter størrelsen af systemet) efter at han er færdig med det. i de 14 dage kan du så teste at alt fungerer som aftalt, i denne  periode skal du teste som en gal og sikre at det også virker som aftalt. Når du har skrevet under på at opgaven er løst og der ikke er noget at komme efter så kan du heller ikke komme senere med ændringer eller fejl uden at det er på timepris.

Programmørens estimat, for hvor lang tid det tager at udvikle hjemmesiden, er 100 timer. Kan du med din ekspertise sige noget om hvor mange timer, jeg vil skulle betale en ekstern programmør til at teste hjemmesiden igennem? Her er det jo især sikkerheden med hensyn til de personfølsomme oplysninger, der skal gennemtestes. Snakker vi to timer eller 30 timer.

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 14:02

Du skal først finde ud af hvad kravene er til din sikkerhed. 

Så skal din nye programmør se på resultatet, han skal nødvendigvis ikke vende hver en bit i dit system og se hvad der sker undervejs. Han skal måske se hvordan dine data er gemt i databasen og nogle andre tests af kravene er overholdt (trafik er sikker osv.). Det er svært at estimere, men når han ikke skal ind i systemet, men blot konstatere om reglerne er overholdte. (det kan du vel i princippet selv gøre med din programmør - tag reglerne i hånden og bed ham om at vise hvorfor reglerne er overholdte). Et forsigtigt bud på en ekstern resourse til at kigge på det er 5-10 timer.

Noget andet er om du får en uvildig programmør til at "skrive under" på at reglerne er overholdte. Hænger han så på det, hvis han har fejltolket regler osv... der skal nogle prof'er til som er vandt til det.

Noget jeg synes du skal passe på med er ikke at stole på din udvikler. Nogle kan tage det ilde op , hvis der er andre udviklere der skal ind og vurdere deres kode. Jeg synes du lægger lidt om til at du måske ikke stoler helt 100% på din udvikler - jeg synes måske mere det er et spørgsmål om at nå dertil hvor du stoler på at den udvikler du hyrer og at denne kan sammen med dig garantere at reglerne er overholdte.

Stol mere på din udvikler og løs det sammen. Så kan du jo evt. i samråd med ham tage fat i en ekstern resourse for at se om reglerne er overholdte.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)