Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælge personligt ejet virksomhed til anden personligt ejet virksomhed ?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er kommet i skatte og moms problemer pga. gammel gæld fra andre firmaer end mit nuværende.

SKAT er på nakken af mig og de vil altså have omkring 100000 nu og hér, gæld der hører sig en anden tid til.

Nuværende firma er ikke nogen guldmine men det giver overskud. Blot ikke nok til lige at fiske 100000 netto ud nu og hér.

Så i bund og grund står jeg overfor at få tvangslukket en sund virksomhedSad

Det ved hele familien og alle er frustrerede. Min bror ønsker at købe hvis jeg tager mig af drift og administration - ja, så at sige alt!

Revisor siger at det er en reel mulighed...

Kunne f.eks. klares ved at eksempelfirma "NORDISK" købes af "NORDISK FISK", og derved ikke skal bruge store kræfter på at genetablere brand mv.

Men inden jeg kaster mig ud i endnu en regning til revisor for køb og overdragelse, hvad skal jeg så yderligere forholde mig til ? 

PS. Der er en interesseret investor inde over, så kan ikke udelukke at det går dén vej i sidste ende...

Venlig hilsen
En lidt trist iværksætter...

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad ønsker du at opnå, ved at overdrage din virksomhed til din bror? Er det udelukkende for, at SKAT ikke skal gøre udlæg i dine aktiver i virksomheden?

Hvis du sælger din virksomhed til din bror (eller en hvilken som helst anden person), så skal aktiverne jo sælges til den reelle dagsværdi, så du kommer jo alligevel til at stå med værdier for samme beløb.

Hvis du ønsker at sælge virksomheden til din bror for at beholde virksomheden, men alligevel skaffe kapital til at betale SKAT, så kan det jo også klares ved, at din bror yder dig et alm. lån.

 

Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Tak for svar... 

Virksomhedens aktiver er primært den viden jeg har. Der er intet lager. Varer der sælges dropshippes eller leveres elektronisk. Der er blot én laptop og nogle outsourcede aftaler ang. teknisk drift.

Den reelle dagsværdi er jo nok det store spørgsmål - men umiddelbart er virksomheden intet værd uden mig...

Jeg vil opnå at undgå at blive arbejdsløs - firmaet tjener nok til en husstand og har bestemt potentiale til mere... Men den slags er SKAT som bekendt ligeglade med...

Personlige lån er ingen mulighed.

Fra KBH
Tilmeldt 7. May 12
Indlæg ialt: 221
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Hvis du har en sund butik med omsætnong og potentialle for vækst, hvorfor prøver dubså ikkevat søge en investor på Amino kapital?
Mvh
Jacob
Fra Aalborg
Tilmeldt 25. Dec 09
Indlæg ialt: 655
Fra  Dropshipbase.dk Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis din bror vil/kan købe og du samtidig kan blive ansat så er der da ingen tvivl. Du bibeholder dit job, skat får sine penge. Så kan du jo se om du kan blive enig med din bror om tilbagekøb senere :-)

Bare husk i en familiehandel skal ALT være skrevet ned og aftalt så det ikke kan ende i en familiefejde :-) Taler af bitter erfaring :-(

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Supertankeren:

Jeg vil opnå at undgå at blive arbejdsløs - firmaet tjener nok til en husstand og har bestemt potentiale til mere... Men den slags er SKAT som bekendt ligeglade med...

SKAT har ingen interesse i at gøre dig arbejdsløs - det vil de jo ikke få nogen penge ud af. De kan heller ikke gøre udlæg i din viden, og er højst sandsynligt ligeglade med din computer.

Så jeg kan ikke se, at det gør den store forskel, at sælge noget til din bror.

Hvis SKAT endelig skulle lukke din virksomhed, så er der jo intet til hinder for, at din bror stadig kan hjælpe dig, så du kan være ansat i hans virksomhed.

 

Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob,

Tak for indspark... 

Well, det gør jeg måske også... Men hvorfor har jeg så ikke allerede gjort det... 

1. Jeg føler mig hélt blank ift. den slags... 

2. Jeg er jo godt klar over at en væsentlig årsag til behovet er en gæld der vedrører noget jeg er personligt ansvarlig for - det er vel i en eller anden form - privat gæld jeg skal have indfriet - og det tror jeg næppe en investor vil have med at gøre... 

3. Jeg har allerede én, som dels har kendt mig i mange år og dels er CEO hos den leverandør af de produkter jeg sælger.

Jeg synes det hersens med investorer er lidt "skræmmende"... 

Men afviser det da ikke...

Hvad forventer en investor at man har klar ved initial henvendelse ? 

Fra Glostrup
Tilmeldt 29. Aug 12
Indlæg ialt: 101
Fra  BIG Sportspræmier Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du skal vidersælge dit firma til andre.

Kommer du ikke udenom at skulle have en sum penge for firmaet, den sum skal "godkendes" af skat.

Så du slipper ikke for en regning på 10-15.000 til revisor for at lave beregning af dit firmas værdi og godwill. For det bliver ikke godkendt at du vidersælger dit firma for 1kr.

Når din bror skal oprette SE nummer, skal han svare på om han overtager et andet firma, så det kan ende med at din bror skal betale dig en sum penge, som du jo også vil blive beskattet af.

og gælden til skat forsvinder jo ikke, så går de bare ind og lave lønindrivelse.

Så den bedste mulighed vil vel være at få lavet en aftale med skat om tilbagebetaling. De er vel også intereseret i at du holder firmaet igang, så de kan få deres penge

Håber det går den rigtige vej for dig.

BIG Sportspræmier. Når kvalitet og service skal gå op i en højere enhed

Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg havde en aftale med SKAT fra januar og misede så én betaling pga. en misforståelse. Derfor vil de ikke forhandle "sådan er reglerne" var beskeden. De vil have næsten 100000 inden d. 27. september - og det ser ikke ud til at der er meget at forhandle om... 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

De kan jo ikke plukke håret af en skaldet... og hvis de også lukker dit firma, så er der jo ingen udsigt til, at du kommer til at tjene pengene ind igen.

 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)