Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Første ansættelse - Hvordan betaler jeg løn??

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 18. May 12
Indlæg ialt: 2
Fra  Toftdal & Co. Public Affairs Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Så skal jeg have min første ansatte i pr-firma på fuldtid med løntilskud i nogle måneder. Men hvad indebærer det? Løntilskudsansøgningen er ikke noget problem - det er mere lønnen, som skal fungere på samme måde som var det uden løntilskud.

Det er en smule angstprovokerende med alle de ting, man skal huske. Vil bare ikke risikere at blive ringet op af "myndighederne" der fortæller at jeg har glemt at betale en eller anden obskur afgift! :-)

Så vidt jeg kan forstå, skal jeg:

1) Lave en ansættelseskontrakt med medarbejderen. Hvordan laver jeg sådan en?

2) Registrere mig som arbejdsgiver. Er det nemt?

3) Skal min medarbejder også forsikres, og hvor meget koster det?

4) Bruger I så bare Letløn fra Skat? - Og hvad skal man være særligt opmærksom på derinde?

5) Betaler man normalt forud eller bagud, og hvordan fungerer det?

Er der nogen der kan hjælpe?

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:57
Fra Esbjerg
Tilmeldt 16. Apr 07
Indlæg ialt: 282
Fra  J. Møller Skrevet kl. 20:17

Som du selv udtrykker - Det kan være meget risikabelt ikke at have styr på sin personalejura!

Hvis du googler "ansættelseskontrakt" har du fået besvaret dit først spørgsmål!

Prøv ligeledes at undersøg selv først, og så kom tilbage med de spørgsmål, du mangler svar på!

Dit indlæg bærer præg af ingen selvstudier overhovedet!

Og så er medarbejderforsikring direkte lovpligtig!

Tal evt. med dem, der giver tilskud.

Mange, som ikke læser ordentligt på personalelektierne, ender med meget store bøder !

God aften og held og lykke

Tilmeldt 18. May 12
Indlæg ialt: 2
Fra  Toftdal & Co. Public Affairs Skrevet kl. 13:50

Har nu researched en hel del, men lad mig være mere konkret om hvad vi har tænkt os at gøre. Dem der giver tilskud ved forbavsende lidt om det, og Erhvervs & Selskabsstyrelsen henviser også hele tiden til hjemmesider, mens vi nu mere søger lidt mere hands-on rådgivning :)

Registrering som arbejdsgiver

Vi har tænkt os at gå ind på Virk.dk, og registrere i 'Startblanketten', at der skal udbetales løn.

Forsikring

Er lidt i tvivl om hvilke forsikringer man skal have, da der på startvækst.dk (http://www.startvaekst.dk/lovpligtige-forsikringer-virksomhed) står at man skal have to forsikringer:

- Arbejdsskadeforsikring - den her skal man selvfølgelig have

- Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring - kan det passe at man skal have denne?

Så vidt vi kan forstå, koster en arbejdsskadeforsikring ca. 3.000 kr. om året pr. medarbejder - dvs. 250 kr. pr. måned.

Ansættelseskontrakt

Vi har tænkt os at bruge denne som formular:

http://www.dm.dk/~/media/LoenOgAnsaettelse/PrivatAnsat/KontraktPrivatansat/PrivatansatKontraktMedBemrk.ashx

Indberetning af løn

Hvilket system foretrækker I at bruge til at indberette løn? Vil gerne slippe for udgifter til et lønbureau.

Vi forstår det således:

På Virk.dk indberetter man lønnen (Løn plus ATP + AER)

Regner med at AM-bidrag m.m. trækkes automatisk via hovedlønnen, og at feriepengene betales via et girokort, som skulle blive tilsendt.

Men er Letløn bedre, eller er det nogenlunde det samme?

Lyder tingene ellers rigtige, og er der noget, som I kan se mangler?

Fra København SV
Tilmeldt 24. Jul 12
Indlæg ialt: 116
Fra  Mediaflex ApS Skrevet kl. 15:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa..

Jeg har lige været igennem samme mølle og fandt det hele meget uoverskueligt men i sidste ende var det slet ikke så svært.

Du logger ind på virk eller webreg (kan ikkeblige huske hvilken) og registrerer at du nu er arbejdsgiver - det tager ikke mere end 2 min.

Dernæst skal der rigtigt nok laves en a nsættelsesaftale. Jeg har Ase som a-kasse og de sendte mig en man kunne bruge. Afhængig af hvad man laver er der mange ting man skal tage højde for - hvad man må og ikke må skrive. Hvis du smider din e-mail kan jeg sende dig .
dokumentet jeg fik fremsendt.

Dernæst skal du have en arbejdsskadeforsikring. Jeg blev tilbudt den billigste af topdanmark (til 800 kroner om året pr. medarbejder). Igen afhænger det meget af branchen men indhent lidt forskellige tilbud.

Dernæst valgte jeg at benytte danløn - det er ikke de billigste men de sørger for både indhentning af skattekort, feriepenge, eventuel pension, am bidrag, skat, lønsedler og de andre lovpligtige forsikringer (sygeforsikring og barselsforsikring) - så det slipper jeg totalt for selv at tænke på.

Du er velkommen til at kontakte mig hvis du har andre spørgsmål. Står gerne til rådighed, da jeg som sagt selv lige har været det hele igennem og fandt d :)et meget uoverskueligt

Fra København SV
Tilmeldt 24. Jul 12
Fra  Mediaflex ApS Skrevet kl. 15:14

Desuden blev jeg forklaret at erhvervssygdomsforsikringen var valgfri og altså ikke lovpligtig

Fra Esbjerg
Tilmeldt 16. Apr 07
Fra  J. Møller Skrevet kl. 15:24

Betina Hansen:
Desuden blev jeg forklaret at erhvervssygdomsforsikringen var valgfri og altså ikke lovpligtig

Arbejdsskadeforsikringen er lovpligtig - ikke erhvervssygdomssforsikringen! Her er forskel.

Ligeledes beregnes forsikringssummen pr. medarbejder ud fra hvilken branche du arbejder i. Eksempelvis ligger en billig skadeforsikring på en rengøringsassistent på ca. 2500 kr. årligt, hvilket er væsentlig mere end 800 kr. (Bare så man ikke bruger dette beløb som et benchmark)   

Fra København SV
Tilmeldt 24. Jul 12
Fra  Mediaflex ApS Skrevet kl. 16:01

Helt klart. Jeg er i den billigste branche i forhold til arbejdsskadeforsikringen. Grp. 62 hedder den vidst. Det er fordi vi arbejder på kontor, taler i telefon og bruger computeren. Vi bevæger os ikke ud til kunderne. Derfor 800 kr om måneden. Kunne læse i arbejder med pr, så hvis i ikke besøger kunderne kan i sikkert forvente at være i samme gruppe. Hvis i har kundemøder mv fortalte topdanmark mig at jeg skulle forvente ca 1000 kroner mere om året pr. medarbejder men det er jo kun relevant for dem som skal ud til kunderne.

Derudover er det rart at vide at disse forsikringer ikke er lovpligtige for dig som ejer af virksomheden. Jeg har fravalgt dem til mig selv da alle forsikringerne kun dækker varige mén og i min branche skal min computer springe i luften (eller lignende utænkelige ting) før jeg ville få glæde af den

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47147
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:39

Jesper, gælder den lovpligtige arbejdsskade forsikring alle, ex en honrarlønnet der ikke fungerer som lønmodtager, og hvad hvis en lønmodtager kun er ansat 2 dage, skal man så ha helårsforsikring, håber at kunne blive lidt klogere
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 16. Apr 07
Fra  J. Møller Skrevet kl. 16:49

Hej Cookie.

Hvordan definere du honorarlønnet? Mener du provision? En hver ansat, der har direkte forbindelse til din virksomhed skal som udgangspunkt forsikres! 

Du kan lige så godt for en tagsten i hoved ved 2 dages ansættelse, som ved en 10-årig anciennitet. Jeg ved der er 2 former for sandsynlighed, men udgangspunktet for forsikringen er ens.

De fleste forsikringsselskaber udregner så vidt jeg ved præmien ud fra antal gennemsnitlige beskæftigede i din virksomhed. Du skal derfor ikke tegne for hver enkelt.

Sådan er det i hvert fald i de brancher jeg kender til.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)