Hej Torben,
Jeg kan ikke finde det indlæg, som Michael citerer dig for.
Lige for de andre, så betyder leasing "leje" på dansk, og hvis du lejer under 3 år, så skal det ikke tinglyses på "land office", men hvis du lejer over 3 år, så skal det tinglyses, og det koster lidt skatter.
Traditionelt benytter man ordet rental, når man betaler leje hver måned, og leasing, når man betaler et engangsbeløb, hvor der teknisk set er tale om et proforma-køb, da man typisk har en forkøbsret eller henvisningsret til 0 baht. Derfor dukker ordet leasing nok op.
En traditionel lejeaftale er derfor maksimalt 3 år, som her hvor jeg holder til.
Mig bekendt kan man maksimalt leje (lease) i 30 år, og det er derfor, at man har fundet på 3 x 30 års-leasing-aftalerne, hvor det mellem hver fornyelse er et civilretligt anliggende, mens det i hver 30 års-periode er er tinglyst - dog kan det stadig blive civilretligt, hvis udlejer mener, at lejer ikke overholder aftalen i selve lejekontrakten (leasingkontrakten). Det vil dog blive et sejt træk.
Desuden er der kun præcedens på fornyelse efter de første 30 år.
Mit spørgsmål derfor, hvordan du kan lease i 99 år, og hvis du kan, om du mener, at den aftale er holdbar, hvis den bryder loven, selvom den er tinglyst af en eller anden "land officer"?
Hilsen, Robert
En af måderne jeg bruger er via et BOI selvskab hvor du blir godkendt af Thailands Board of Investments til at bruge jorden commerielt. Der kan du også få tilladelse til at bygge huse og lejligheder på jorden.
Der findes også 99 års lease options hvor du ejer jorden i 99 år og hvis du sælger så kan køber forny og ejer 99 år også.