Hej Tv3.
Hvad er formålet med at bede om ikke-ejendomsmægleres mening om markedet i Thailand? Hvor vil du hen med det?
Jeg mener, hvad kender Hr og Fru Ligusterhæk fra Smørumnedre Overdrev til ejendomsmarkedet i Thailand? Det blir da rent "goddaw mand, økseskaft!" :D
Men det bliver da sjov læsning med 10 forskellige svar på et enkelt spørgsmål....og hva gør du så? Hva vil du bruge de svar til?
Men lige kort:
Du begik en besynderlig grov fejlvurdering for 4 år siden da du konkluderede at priserne var "toppet". Wow! Jeg har boet og arbejdet med ejendomme og jord i Thailand i 15 år i 3 forskellige områder....og jeg har endnu ikke oplevet at priserne er "toppet".
Der var dog lige det år efter at tsunamien havde ramt Phuket, Krabi og Khao Lak....der stod priserne stille....men siden da er priserne faktisk steget med mange 100%.... og de der havde is i maven og turde investere i Khao Lak har virkeligt skudt papegøjen, for var det sted der var hårdest ramt med mange døde turister, hvoraf de fleste var svenskere. Hvis du ser Khao Lak idag kan du slet ikke kende det, og investorerne har scoret milliarder!
Men det kommer også lidt an på hvor du har researchet for 4 år siden, nogle områder har været lidt stillestående gennem krisen, men generelt er priserne steget over hele Thailand. Både i Bangkok, Hua Hin, Pattaya, Phuket og Koh Samui.
Her hvor jeg bor i Khanom er f.eks. strandjord steget med 200% de sidste 4 år :D
Under krisen har vi da oplevet at folk har færre penge og at der handles færre ejendomme, men ser man f.eks. isoleret på Pattaya så har der ALDRIG været krise i ejendomssektoren der! Pattaya er vel een af de området med den støreste vækst, hvis ikke DEN største, i hele Asien. Der bliver solgt lejligheder og huse i bunkevis!
Lejligheder er altid godt at investere i, fordi du kan eje dem i dit eget navn, men hold dig for alt i verden fra de lejligheder der bliver solgt som "Thai selskab". Lejlighedskomplekser må højst ejes 49% af udlændinge, resten SKAL ejes af Thaiere. Men se på Pattaya. ca. 90% af lejlighederne der sælges til udlændinge. Men da de kun må eje 49% så bliver de resterende 41% solgt som "thai selskab" og det er smaskulovligt! Alle ved det er ulovligt, men ingen gør noget ved det! Fordi der er milliarder af penge i det! Men en skønne dag så braser korthuset sammen!
Den bedste måde at tjene gode penge på er ved at købe off plan lejligheder før de bliver bygget og så sælge dem igen når de er klar til indflytning. Der tjener du typisk mellem 25 og 40%. Bare husk du skal være hurtig og købe indenfor de 49% med udenlandsk ejerskab!
Privat kan du gøre gode handler hvis du er heldig at støde på en desperat sælger. Men det bedste er at gå i banken og spørge om de har nogle ejendomme de skal af med, og så give dem et tilbud ;-)
Jeg er selv ejendomsmægler, som du vel kan gætte, men jeg ville ikke selv bruge en mægler i Thailand. Det er der flere grunde til. Jeg har boet her for længe til at stole på dem! Der er for mange "cowboys" der kun tænker på at mele deres egen kage! Og her taler jeg både om Thailandske og udenlandske ejendomsmæglere! Men vi er selvfølgelig nogle der er ærlige og hæderlige og gør hvad vi kan for at give vores klienter den bedste pris, men der er for langt imellem! En anden ting er, selvom jeg nødtigt vil indrømme det, så bliver din ejendom oftest 3 til 5% dyrere ved at handle via en ejendomsmægler i Thailand. For selvom "alle" siger at det er gratis for køber, fordi sælger betaler ejendomsmægleren, så er det en sandhed med modifikationer! Sælger regner selv ud hvor meget han vil have for sin ejendom og så smækker han 5% oveni prisen til at dække vores gebyr. Så for hver 1 million THB du køber for der får jeg 50,000 THB som du kunne spare og bruge på møbler eller bajere eller hvad du nu foretrækker.
Men naturligvis er der fordele ved at bruge ejendomsmæglere: Større udvalg, lokalkendskab, gratis råd og vejledning, gratis tjek om ejendomen er belånt, gratis lukning af salget på landkontoret....og så er det jo også en mere magelig måde at købe ejendom på end at skulle fise rundt i byen og lede efter "til salg" skilte, (kun ca. 10% er de ejendomme der er til salg har skiltning!). Så vi ejendomsmæglere er også din sikkerhed for at handlen går hurtigt og problemfrit igennem uden riskiko for du bliver taget i måsen!
Hvis jeg skulle investere i ejendom idag ville det blive lejligheder i Pattaya og Khanom.
Financiering er der rig mulighed for, men kun hvis du som udlænding køber lejlighed. Så kan du få financiering på til 80% af købsprisen, hvis du kan dokumentere din løn eller du har en pæn bankkonto.Hvis du har en Thai kone kan du/I også låne til køb af hus eller forretning.
Beklager at jeg ikke kan sige at den bedste tid at investere på er LIGE NU. For det er løgn! Du skulle ha investeret for 25 år siden så havde du været multibillionær idag! Jeg ærgrer mig konstant over jeg ikke havde nogle penge at invester da jeg kom hertil for 15 år siden :D