Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejendomsmarkedet i Thailand

Side 4 ud af 13 (123 indlæg)
Fra Nordsjælland
Tilmeldt 27. Jun 10
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik Hamre:
For mig virker det som det gode argument er at købe lejligheder med lokal efterspørgsel da disse ikke påvirkes så meget af krisen i udlandet som virkelig må have gjort indhug i luksuslejlighederne målrettet friværdi udlændinge.

Rigtig god pointe der, den har jeg også tænkt over.

Fra Pattaya, Thailand
Tilmeldt 2. Mar 09
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 21:00

Det er ikke rigtigt. Der findes masser af måder hvorpå du kan eje jord 100% i dit eget navn.

En af måderne jeg bruger er via et BOI selvskab hvor du blir godkendt af Thailands Board of Investments til at bruge jorden commerielt. Der kan du også få tilladelse til at bygge huse og lejligheder på jorden.

Der findes også 99 års lease options hvor du ejer jorden i 99 år og hvis du sælger så kan køber forny og ejer 99 år også.

Det letteste er dog at sætte et simpelt firma op som ejer jorden, og så nappe 49% af A-Shares og lade 2 thaiere holde 51% af B-Shares 
(A shares har 10 votes, B shares har 1 vote, så du har 100% kontrol) - i sådan et setop bruger folk normalt deres rengørings koner eller taxi chaufføren henne på hjørnet, men det behøver man nu altså ikke at gøre for at beskytte sit ejerskab :-)

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 21:10

Hej Torben,

Så er jeg næsten sikker på, at jorden skal ligge i et BOI-distrikt, og der findes ikke mange BOI-distrikter i de store badebyer.

Hilsen, Robert

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 21:13

Hej Lars,

Jo, indrømmet, arkitekten alene skal nok have en del mere, end jeg har fantasi til.

Hilsen, Robert

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 21:20

Hej Erik,

Ja, de bygger stadig helt vildt i Thailand, også hvor jeg bor, om end målgruppen er anderledes end i badebyerne.

Efter finanskrisen har det, hos mig, medført et supermarked, to 7-Eleven, et underholdningsområde og adskillige restauranter, samt et Airport Link. I 2009 var der intet her, selvom jeg er "midt" i Bangkok.

Hilsen, Robert

Fra Khanom, Thailand
Tilmeldt 4. Jan 12
Indlæg ialt: 103
Fra  Thai Sunshine Developments Skrevet kl. 07:24

Jesper Laugesen:

Kristian @ Ringkjøbing Bank låner gerne ud til folk der vil investere i ejendom i Thailand, hvis du kan stille sikkerhed for lånet.

Alle låner gerne ud - hvis du kan stille fuld sikkerhed Smile

He he....det har du ret i, Jesper. Det var vist lidt kluntet kommenteret af mig m.h.t. Ringkjøbing Bank.

Da vi sidst havde kontakt med dem tilbød deat låne dig penge mod sikkerhed i din Thai bolig, så de kommer rent faktisk til at stå på bagsiden er skødet, at ejendommen ikke kan sælges før lånet er indfriet.

Fra Khanom, Thailand
Tilmeldt 4. Jan 12
Fra  Thai Sunshine Developments Skrevet kl. 07:51

Torben Rudgaard:

Det er ikke rigtigt. Der findes masser af måder hvorpå du kan eje jord 100% i dit eget navn.

En af måderne jeg bruger er via et BOI selvskab hvor du blir godkendt af Thailands Board of Investments til at bruge jorden commerielt. Der kan du også få tilladelse til at bygge huse og lejligheder på jorden.

Der findes også 99 års lease options hvor du ejer jorden i 99 år og hvis du sælger så kan køber forny og ejer 99 år også.

Det letteste er dog at sætte et simpelt firma op som ejer jorden, og så nappe 49% af A-Shares og lade 2 thaiere holde 51% af B-Shares 
(A shares har 10 votes, B shares har 1 vote, så du har 100% kontrol) - i sådan et setop bruger folk normalt deres rengørings koner eller taxi chaufføren henne på hjørnet, men det behøver man nu altså ikke at gøre for at beskytte sit ejerskab :-)

Hej Torben.

Jeg tror din advokat bilder dig ting ind. Du kan som udlænding aldrig nogensinde eje jorden 100% i dit eget navn! Aldrig nogensinde! Det står klart og tydeligt i loven.
Og de advokater der fortæller menigmand fra udlandet andet, de bliver nu straffet for at afgive urigtige oplysninger og hjælpe med at lave "smarte" selskaber der kun har til formål at omgå loven og råde over jorden "i sit eget navn".
Lige nu lokker myndighederne de lokale Thailændere til at "stikke" udlændinge som ejer jord i Thailand. Så bliver jorden konfiskeret og udlændingen får 180 dage til at sælge. "Stikkeren" for 20% af salgsprisen. Så det er en stor motivator for en Thai at sladre om deres udenlandske venner og forretningsforbindelser.

Og selvom det er let at oprette et selskab, så skal din rengøringskone og din gartner altså BEVISE at de har KØBT og BETALT for deres shares, hvis de ikke kan det, så er selskabet ulovligt og din jord bliver beslaglagt.
Og hvor mange Thai rengøringskoner og gartnere "investerer" i et simpelt firma der kun er oprettet for at kunne råde over jorden?? Der bliver jo kun indberettet minimum af aktivitet og knapt betalt skat, især ikke hvis selskabet kører i minus.
Du kan altså ikke eje mere end 49% af et selskab, og kun hvis dine Thai major shareholder rent faktisk er gode for de penge de andre 51% shares koster!

Vi ved jo allt er det er ulovligt for udlændinge at eje jord i Thailand, så er det totalt ligegyldigt hvad ens smarte advokat siger og gør, for i sidste ende er det stadig ulovligt....og både vi og advokaten VED det er ulovligt. Men vi gør det alligeve fordi "alle andre gør det"....

Jeg har i 15 år hernede aldrig hørt eller læst om 99 års lease?? Har du et link til det?

Fra Khanom, Thailand
Tilmeldt 4. Jan 12
Fra  Thai Sunshine Developments Skrevet kl. 08:02

Tv3:

Erik Hamre:
For mig virker det som det gode argument er at købe lejligheder med lokal efterspørgsel da disse ikke påvirkes så meget af krisen i udlandet som virkelig må have gjort indhug i luksuslejlighederne målrettet friværdi udlændinge.

Rigtig god pointe der, den har jeg også tænkt over.

Ja pointen er god nok. Man skal bare huske at ikke alle lejligheder har "condominium-status". Og du kan ikke eje en alm. Thai lejlighed i dit eget navn. Ellers kune du købe en fin fin lejlighed som er beregnet til de lokale Thaiere for ingen penge. Min kone ejede i sin tid i Bangkok en lejlighed med køkken, stue, bad og soveværelse på 55 m2 og den kostede kun 350.000 THB = Ca. 70.000 DKK.

De lokale Thaiere der måske vil eje en mere luksusbetonet lejlighed køber så en lejlighed i f.eks. Pattaya indeholdt i de 51% som skal ejes af en Thai, og det gør de fordi de er ca. 20% billigere da de ikke kan ejes i et udenlandsk navn alligevel, så det er kun de der er gift med en Thai der køber dem i deres Thai partner's navn.

Så når dagen er omme, så er alle 49% udenlandske andele af lejlighederne solgt og developerne knokler for at sælge de 51% Thai lejligheder....

Fra Khanom, Thailand
Tilmeldt 4. Jan 12
Fra  Thai Sunshine Developments Skrevet kl. 08:13

Robert Kronberg:

Hej Kristian,

Jeg kender ikke Flemming fra TV, men fra den virkelige verden.

Hvis man kender folk, fordi man blot har set dem på TV, så kender man jo alle topledere i verden, næsten alle regeringsoverhoveder og de fleste store skuespillere.

Det hedder i så fald, at man fx "kender til" vedkommende.

Når jeg eller andre siger, at de kender folk, så er jeg sikker på, at det er, fordi de kender dem.

Flemming prioriterer naturligvis sit eget projekt, men benytter nok andre projekter som alternative hyldevarer, hvis folk ikke ønsker hans projekt (alligevel).

Hilsen, Robert

Hej Robert.

Når jeg siger at Flemming ikke er broker men developer, så er det hans egne ord jeg gengiver stort set.

Jeg har det nemlig fra ham selv! Han skrev for nogen tid siden i en email til mig at han kun fokuserede på sine egne projekter i Hua Hin og ikke var interesseret i andre området af Thailand, fordi han ikke så sig selv som broker men som developer.

Og når man ser hans hjemmeside så er der jo også kun hans egen projekter plus 1 hus han sælger for en klient samt 1 lejlighed og 1 projekt som han sælger som vennetjenester...
Hvis han virkelig var broker så ville han da have hundredvis af ejendomme til salg, mon ikke?

Måske han selv vil kommentere det, selvom det ikke ligefrem er det der er pointen i tråden Big Smile

Fra Khanom, Thailand
Tilmeldt 4. Jan 12
Fra  Thai Sunshine Developments Skrevet kl. 08:21

Lars Larsen:

Jeg købte off plan i Jomtien, i et projekt beliggende ned til vandet, hvilket vil gøre det nemmere, at sælge condoen, hvis jeg skulle ønske det. Der bliver bygget så meget nyt hele tiden, så det kan måske blive svært at sælge en "brugt" bolig ja jeg ved det ikke, men umiddelbart skal den ikke sælges, da jeg selv skal bo der i perioder.
Da jeg undersøgte markedet inden jeg købte fandt jeg ud af, at boligmarkedet i Pattaya/Jomtien området er helt oppe i højeste gear mht. nybebyggelser og salg af condoer. Men jeg fandt også ud af, at en større procentdel af alle nye condoer ikke bliver solgt, eller først bliver solgt lidt efter lidt flere år efter færdiggørelsen.

Der hvor der kan være penge at tjene nu, er som developer. Byg selv! Jeg overvejer seriøst at bygge i samråd med konens familie, hvoraf en god håndfuld er håndværksmestre og developers. Der er så noget financering, der skal på plads også.

Du har ret, Lars, byg selv! Og scor selv kassen!

Problemet er i mine øjne at du først skal finde investorer der vil lege med ELLER du skal sælge off plan.

Mange starter med at købe noget billig jord. Så betaler de en artkitekt for at lave tegninger og grafik.

Derefter lancerer de projektet med salg off plan og beregner ca. 50% salg for at kunne bygge projektet. De resterende 50% er så developerens profit.

Det er så i sidste ende er et problem er at få solgt de resterende 51% til Thaierne. For udlændinge må jo kun eje 49% af et condominium projekt. Her er det at mange brænder nallerne.

Og som førstegangsdeveloper har du ikke købernes tillid, de fleste køber hos etablerede developere med flere projekter på bogen, så det er svært for nye at komme ind på markedet.

Side 4 ud af 13 (123 indlæg)