So, to answer the questions above:
1.) No, it's not illegal, it is the Law.
2.) No, in every country you can set up a business. If there's no income, you don't pay taxes. Why would it be different here.
3.) No, it's not illegal. According to the Thai Law a company can't be fully owned by a foreigner. Only Americans can.
So, absolutely no problem and no illegal activities. It might be just fear of clients. Thailand is one of the safest countries in this region to buy property.
He he...dette er et typisk svar fra en developer/bygherre. Han KAN altså IKKE svare anderledes, fordi hvis sandheden kom frem ville alle potentielle købere løbe skrigende bort.
Hans svar i 1.) er direkte løgn! Loven siger klart og tydeligt at det er FORBUDT at oprette et selskab med det ene mål for øje at omgå lovgivningen, som jeg klart siger at udlændinge IKKE må eje mere end 49% af condo projekter (og SLET ingen jord!) i Thailand.
Svar nr. 2.) kan jeg godt acceptere, men hvorfor så overhovedet sætte et selskab op hvis den ikke lavet andet end at samle støv?? 
Også svar nr. 3.) er direkte løgn! Spørg en hvilken som helst advokat med et godt ry og han vil fortælle Jer at nominee shareholders er strengt forbudt ifølge Thai lov.
Men dette er jo Thailand, her kan alt ske, og alt sker også
Svarene 1.) og 3.) har været oppe at køre i diverse fora og medierne i de sidste 15 år......og der er masser af rygter om at NU, NU, NU kommer der et crack down....men mange, mange investorer stoler på at Thaiernes grådighed er større end deres vilje til at følge loven!
Men forestil Jer en dag, så kommer der en mega klovn til magten i Thailand, enten ved et af de sædvanligt militærkup eller ved et valg. Denne mega klovn bestemmer sig for at vise os faranger i Thailand hvem der faktisk bestemmer her. Og så indleder hans et korstog mod illegal ejerskab af jord og condoer. Og så er investorerne fa'me ude at skide!
For han har loven bag sig!
Jeg tror da heller ikke selv på at det sker! Det vil, som andre også er inde på, koste Thailand hele deres troværdighed og alle investorerne vil flygte med halen mellem benene og Thailand ville vel nærmest "gå konkurs" 
Som svar på Jespers skrivelse fra bygherren, så har jeg selv fået følgende fra en anden bygherre i Pattaya:
"Thai company ownership is a loophole in Thai law. The rumor mill will always circulate about crackdowns. But none of these companies will be closed by the government because any administration here in Thailand would be crazy to threaten the interests of foreigners, which a key staple of the Thai economy.
Foreigners own condos, land and houses via Thai company. It is accepted within the system due to the fact that it provides revenue. A company pays taxes therefore an increase in the number of Thai companies creates more government revenue.
The bubble will not break. All Thai companies pay taxes and nominee shareholders do not necessarily need to be employed by the company."
Når man læser mellem linierne i denne besked (han er een af de førende developere i Pattaya med mange, mange projekter under sit bælte) så ved han jo godt at ikke alt følger lovens bogstav, og hans eneste "forsvar" er at disse illegale selskaber er accepteret indenfor systemet, fordi de skaber omsætning og skattebetaling til Thailand. Men det gør det stadig ikke lovligt i mine øjne, bare fordi "alle" gør det! Loven siger jo også at man ikke må køre over for rødt lys, og selvom "alle" gør det, så bliver det ikke mere lovligt af den grund 
Men som vi altid plejer at sige når noget ikke matcher med hvad vi har lært og er opvokset med i Danmark: "This is Thailand!"