Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktier

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 16
Fra  Slægtens historie Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har været så heldig, at jeg har haft et overskud i min enkeltmandsvirksomhed og købt for 10000 kr. aktier.

Hvordan bogføres købet og et evt. kurstab/kursgevinst?

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 08:02

Når du anskaffer aktierne, skal de bogføres til kostpris (debet som omsætningsaktiv i aktiverne, kredit bank/ afregning).
Ved udgangen af hver periode skal de opgøres efter lagerproncippet dvs. Skal reguleres til dagsværdi. Dette gøres lettest ved at gevinster i kursværdi krediteres en særskilt post i finansielle poster i driften og debiteres aktierne. Hvis der er tab gøres det omvendte. Samme opgørelse foretages ved salg. For at styre dette nemt vil jeg anbefale at anvende et excel ark til formålet. Skriv en pm til mig, med din e mail hvis ikke selv du har et :)

Mvh. Christian

Statsautoriseret revisor - København

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 08:21

Hej,

Du skal lige huske at der i virksomhedsordningen er sat nogle skattemæssige begrænsninger for, hvilke værdipapirer der må investeres i.

Der kan investeres i obligationer, pantebreve og andre rentebærende fordringer.  (læst; ikke aktier)

Mvh.

Christian

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 09:34

Så sort/Hvidt er desværre ikke længere. Under vso må der gerne investeres i aktiebaserede investeringsforeninger, så længe disse lagerbeskattes.

Spørg evt. Din bank/investeringsrådgiver til råds hvis du er omfattet af vso. Du kan som regel se hvilke papirer du kan anvende under vso, på deres hjemmeside.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 09:56

Cef:
Så sort/Hvidt er desværre ikke længere. Under vso må der gerne investeres i aktiebaserede investeringsforeninger, så længe disse lagerbeskattes

Yes, helt enig...

Men det er jo fortsat ret sort/hvidt med hensyn til aktier som trådstarter spørger til...

Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 16
Fra  Slægtens historie Skrevet kl. 15:29

Jeg beskattes ikke under virksomhedsordningen, så det er nok som cef skriver, formoder jeg.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:42

Slægtens historie:

Jeg beskattes ikke under virksomhedsordningen

I så fald skal du ikke bogføre købet af aktier i din virksomhed. Aktierne vil blive betragtet som købt privat.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)