Hej Amino-venner Jeg har et konkret og måske dumt spørgsmål i forbindelse med evt. fradrag/modregninger for hjemtagelsesomkostninger af en vare fra Frankrig. Jeg har ikke kunne finde et svar på Amino eller forum - beklager. Jeg vil gerne opdele spørgsmålet i to dele: momsen og "resten". Bemærk at jeg ikke spørger til hvordan tingene skal bogføres, men om der er en slags fradrag for mine samlede hjemtagelsesomkostninger. Jeg har forstået hvordan kostprisen bliver beregnet men ikke fundet ud af, om hjemtagelsesomkostningerne kan trækkes fra i regnskabet senere. Her er sagen (forsimplet eksempel): 1. Jeg køber et vare i Frankrig for 100 kr. og hjemtagelsesomkostningerne er også 100 kr. I alt altså 200 kr. Prisen er uden moms.
A. Emballage - 10 kr. B. Kreditkortgebyr eller bankgebyr for overførslen - 10 kr. C. Forsikring af varen - 10 kr. D. Porto/forsendelse - 10 kr. E. Ekspeditionsgebyr (fra sælgeren) - 5 kr. F. Miljøtillæg (f.eks. olietillæg på transporten) - 5 kr. G. Service (f.eks. at det ur jeg bestiller bliver pudset en ekstra gang og kontrolleret før det bliver sendt). - 50 kr. SPØRGSMÅL 1: Når regnskabet gøres op vil jeg så kunne trække 100 kr. fra - altså samtlige hjemtagelsesomkostninger - eller gælder der forskellige regler for de forskellige elementer? SPØRGSMÅL 2: Kan den samlede franske moms trækkes fra i hjemtagelsesomkostningerne eller er der elementer hvor kun dele eller ingen moms kan trækkes fra? SPØRGSMÅL 3: Når kostprisen er 200 kr. og jeg sælger varen for 200 kr. har jeg ikke tjent noget (vi glemmer lige momsen her). Men når hjemtagelsesomkostningerne kan trækkes fra, er så en fortjeneste alligevel - såfremt virksomheden genererer overskud på andre produkter? På forhånd tak for at du læse dette og måske endda har et svar :) kh Viggo |
Er der fradrag for hjemtagelsesomkostninger?
- 1
Hej Ole Tak for dit svar :) Det må ligge ved, at jeg i min research må have kigget de helt forkerte steder. Jeg er løbende faldet over at momsen ikke skal betales hvis jeg henter varer fra et andet EU-land, men ellers er jeg kun stødt ind i beregninger af kostprisen. Jeg har kigget i div. litteratur fra handelsskolen, og "snyd ikke dig selv i Skat" og ellers her på forummet, google osv. Jeg har haft svært ved at differentiere mellem elementerne og deres fradrag som f.eks. at min leverandør renser et ur og f.eks. gebyrer til kreditkortet. Jeg skal selvfølgelig have fat i en revisor, men jeg ønskede lige førinden at få et mere klart billede af hvordan reglerne er. Det har du nu hjulpet mig med, tak :) Med venlig hilsen Viggo |
Hej Viggo,
Ja, du kan trække de hjemtagelsesomkostninger, som vedrører din virksomhed, fra 100%. Der er ingen af de udgifter du nævner, som kun har delvis fradragsret.
Husk på, at når du handler med et andet EU-land, så skal du have leverandøren til at fradrage momsen på fakturaen, hvorefter du så bliver pligtig til at afregne momsen i Danmark, jf. reglerne om "reverse charge". Hvis den franske leveandør ikke fratrækker momsen, så får du meget svært ved at fradrage momsen, da du ikke kan få den udbetalt af SKAT, men skal have den udbetalt fra de franske myndigheder - hvilket er et meget større bøvl, end at din leverandør fradrager momsen på sin faktura. Hvis du står i en situation, hvor du har betalt momsen, men ikke vil tage kampen op med at få den udbetalt fra de franske myndigehder, så er momsen tabt, og du kan ikke få momsen udbetalt. Du har dog mulighed for at betragte momsen som en del af købsprisen, og dermed fradrage den i skatten i stedet for (hvilket jo er lidt mindre attraktivt, men selvfølgelig en trøst).
|
Tak for et meget meget udførligt svar! Den sidste ting med at sælge uden en positiv dækningsbidrag er mere en tanke der er opstået i forbindelse med at hjemtage et produkt der skal skabe opmærksomhed og således sælges som tilbudsvare med en meget lille fortjeneste i forbindelse med en mindre kampagne. I forbindelse med momsen, er der så ikke en grænse på ca. 250.000 kr. førend den franske virksomhed SKAL pålægge moms eller gælder det kun for privatpersoner? Endnu engang tak for den udførlige hjælp! |
Jeg puster lige op i en gammel debat. Men jeg har et spørgsmål der lægger sig op at den.
Når jeg importerer (godt nok uden for EU), så lægger DHL Express ud for Importmomsen og opkræver et gebyr for dette. Er dette gebyr fradragsberettiget og hvor skal det bogføres? |