Siden jeg sidst skrev mit svar i denne tråd, har jeg faktisk købt en e-bog (e-foredrag) for 500 kr.
Jeg tror generelt, at de fleste er tilbøjelige til at betale prisen for en e-bog, hvis den har et emne, som virkelig interesserer dem. Jeg er dog stadig for nærig til at give 300 kr. for en skønlitteratur e-bog, når jeg kan få den i fysisk format for samme pris. Det er hul i hovedet.
Jeg har lige købt en Kindle, mest fordi jeg ellers aldrig får læst noget, da jeg ikke lige tager forbi boghandleren så ofte. Men jeg må sige jeg synes priserne hos Amazon er noget dyre for e-versionen, når man tænker på at distribution og produktion ikke er tilstede med et elektronisk produkt.
Men jeg må sige jeg synes priserne hos Amazon er noget dyre for e-versionen, når man tænker på at distribution og produktion ikke er tilstede med et elektronisk produkt.
Da jeg læste medievidenskab lavede jeg på et tidspunkt en opgave om e-bøger og forlag. I et interview med et forlag snakkede de også om, at det koster det samme at lave en bog, uanset om den skal bruges som e-bog eller fysisk bog, derfor er prisen høj.
Det samme sagde musikbranchen også, og i længden er det ikke en holdbar løsning, fordi folk ikke anser værdien for at være ligeså høj.
Der hvor det ofte bliver virkelig komisk, er når den fysiske bog er kommet på paperback, men stadigvæk koster kassen som e-bog. Dvs. at selvom bogen er tjent ind, opretholder forlaget stadig en virkelig dyr pris på e-bogen.
Den slags er med til at skabe et kæmpe piratmarked for e-bøger.