Jeg er ifærd med at ansætte den første medarbejder, og har fået mig selv placeret i at dilemma. Jeg har gennem søgning af en person gennem virksomhedspraktik ordningen fundet en person som fagligt er virkelig dygtig, men som gennem en årrække har lidt af stress, og initielt ikke kunne starte praktikken grundet stressreaktioner.
Det er en medarbejder der på alle andre måder passer fuldstændig ind, men det kan også være virkelig skidt at få en medarbejder ind der potentielt har mange sygedage.
Jeg kan leve med en medarbejder der er effektiv 15 timer om ugen eller fuld tid. Det der er virkelig svært er hvis du hænger på sygepenge og ikke får arbejde lavet. I den tid hvor man kan få løntilskud er det sikkert fint, men hvordan agerer man fornuftigt HR Politisk/Økonomisk.
Hvis du ansætter ham, skal det være af barmhjertighed.
Du vil i længden få langt mere ud af en middelmådig, men stabil medarbejder, for din nuværende praktikant VIL få mange sygedage, og du vil - som du selv er inde på - få store problemer med at disponere din tid.
Du spørger efter den økonomisk fornuftige løsning, og det er selvfølgelig at kyle ham ud til højre og aldrig kigge tilbage.
Hvis han har været meget syg, kan han bede hans læge om en §56 erklæring, som han aflevere på kommunen. Hvis kommunen godkender den, vil du få sygedagpenge fra samme dag, som han melder sig syg, pga stress. Melder han sig syg pga influenza eller noget andet, gælder de normale regler.
Så du kan godt ansætte ham, uden at hans sygedom, kommer til at koste dig penge.
Dog skal du i ansættelseskontrakten skrive at han ved sygdom, får sygedagpenge. (kan kun gøres, hvis han ikke er funktionær og du ikke har overenskomst.)
Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent
Hvis han har været meget syg, kan han bede hans læge om en §56 erklæring, som han aflevere på kommunen. Hvis kommunen godkender den, vil du få sygedagpenge fra samme dag, som han melder sig syg, pga stress. Melder han sig syg pga influenza eller noget andet, gælder de normale regler.
Så du kan godt ansætte ham, uden at hans sygedom, kommer til at koste dig penge.
Dog skal du i ansættelseskontrakten skrive at han ved sygdom, får sygedagpenge. (kan kun gøres, hvis han ikke er funktionær og du ikke har overenskomst.)
Tak for et super godt svar!
Mht status som timelønnet eller funktionnær er vi i et grænseområde hvor stillingen deles mellem typiske timeløns opgaver (produktion) og typiske funktionnæropgaver (dokumentation/konstruktion).