Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fidus til ApS

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 17. Oct 11
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Må jeg også rykke de 40000 ud fra holding der står tilbage efter oprettelse af drift?

Tilmeldt 2. Aug 12
Indlæg ialt: 64
Fra  w Skrevet kl. 15:02

Hvis i hvert har et aps der har reel aps kapital, kan hver af jeres aps holdingselskaber, låne drift i alt 80.000 kr. (Altså hvert aps låner hver 40.000 til drift)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 15:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Henrik Koudahl:

Kasper Johansen:
Men er der nogen fidus så man evt. kan betale lånet ud med det samme? ikke sikkert det er det mest legale. Men kan man?

Der er ingen let vej udenom. Selv hvis det lykkes for jer at få registreret et selskab "ulovligt" - og efterfølgende få kapitaliseret virksomheden risikerer i stadigvæk opløsning i op til 5 år efter jeres stiftelse, hvis Erhvervsstyrelsen eller en anden bliver opmærksom på den ulovlige stiftelse.

/Henrik

Helt enigYes

Et udtræk af den indskudte kapital efter stiftelsen er ensbetydende med et ulovligt aktionærlån ligesom der kan stilles spørgsmål ved grundlaget for stiftelsen.

Ydermere skal man også være opmærksom på, at de nye skatteregler, der vedtages i oktober 2012, bl.a. konverterer ulovlige aktionærlån til lønindkomst. Denne del er iøvrigt gældende fra lovforslagets offentliggørelse, hvilket vil sige den 14. august 2012.

Så til andre kapitalejere der har nye aktionærlån efter den 14. august 2012, så kan jeg kun anbefale at få indfriet lånene hurtigst muligt.

Tonny

Tilmeldt 17. Oct 11
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 15:48

Tror vi går forbi hinanden.

Mig og min makker laver hvert vores holding, som vi smider 80000 i. Vi har lånt pengene.

Hvor vores holding selskab smider så 40000 hver og får drift ApS.  De sidste 40000 som står i holding, kan de rykkes ud til mit private lån som jeg har optaget for at lave holding selskabet?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 15:55

Kasper Johansen:

Tror vi går forbi hinanden.

Mig og min makker laver hvert vores holding, som vi smider 80000 i. Vi har lånt pengene.

Hvor vores holding selskab smider så 40000 hver og får drift ApS.  De sidste 40000 som står i holding, kan de rykkes ud til mit private lån som jeg har optaget for at lave holding selskabet?

Nej, det vil være et ulovligt aktionærlån...

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kasper Johansen:
De sidste 40000 som står i holding, kan de rykkes ud til mit private lån som jeg har optaget for at lave holding selskabet?

Nej!

Hver specielt opmærksom på Tonny's indlæg ovenfor om aktionærlån (som er det du spørger til).

/Henrik

Edit: overhalet af Tonny :)

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 16:24

Uden at være helt sikker... men er det ikke selskabsloven § 210 som siger et eller andet med at kapitalselskaber ikke må yde lån eller stille midler til rådighed for kapitalejere eller ledelse?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:55

Dommeren:

Uden at være helt sikker... men er det ikke selskabsloven § 210 som siger et eller andet med at kapitalselskaber ikke må yde lån eller stille midler til rådighed for kapitalejere eller ledelse?

PræcisYes

Den er her:

§ 210. Et kapitalselskab må ikke direkte eller indirekte stille midler til rådighed, yde lån eller stille sikkerhed for kapitalejere eller ledelsen i selskabet, jf. dog §§ 211-214. Tilsvarende gælder i forhold til kapitalejere eller ledelsen i selskabets moderselskab og i andre virksomheder end moderselskaber, der har bestemmende indflydelse over selskabet. 1. pkt. gælder også personer, der er knyttet til en person, som er omfattet af 1. eller 2. pkt. ved ægteskab, ved slægtskab i ret op- eller nedstigende linje, eller som på anden måde står den pågældende særlig nær.

Tonny

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 17:02

Men hvis i tjener penge kan i godt udlodde udbytte i løbet af året. Kræver en mellem balance som koster ved en revisor. Men muligheden er der.

Tilmeldt 12. Nov 10
Indlæg ialt: 211
Skrevet kl. 17:53

Man kan vel udbetale løn?

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)