Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fidus til ApS

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

colaflaskeN:

Man kan vel udbetale løn?

Ja, det kan man og evt. udbytte, som Next.man er inde på, hvis kapitalen ikke nedbringes til et lavere beløb end indskudskapitalen.

Tonny

Tilmeldt 17. Oct 11
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:16

Hvis min makker har de 80.000 og laver et holding og skyder de 80000 i et drift selskab, så er der vel intet til hindre for at jeg ejer de 50% men kan jeg lave et holding senere og forære dem min andel i det drift selskab?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kasper Johansen:

Hvis min makker har de 80.000 og laver et holding og skyder de 80000 i et drift selskab, så er der vel intet til hindre for at jeg ejer de 50% men kan jeg lave et holding senere og forære dem min andel i det drift selskab?

Hej Kasper

Det kan du gøre på denne måde:

1. Stiftelse holdingselskab med kr. 80.000
  2. Holdingselskabet stifter datterselskabet med de oprindelige kr. 80.000
  3. Senere vil du kunne spalte holdingselskabet i eks. 2 holdingselskaber, så I har et hver

Det oprindelige indskud på kr. 80.000, hvoraf du reelt får 50% kan løses ved et gældsbrev mellem jer personligt.

Tonny

Tilmeldt 17. Oct 11
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:51

Hej Tonny.

Var det jeg lidt var ude efter, men istedet for et eje 50% af hans holding kan jeg så ikke eje 50% af driftselskabet, og senere lave et holding med disse midler? eller er jeg helt galt på den? :)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:09

Kasper Johansen:

Hej Tonny.

Var det jeg lidt var ude efter, men istedet for et eje 50% af hans holding kan jeg så ikke eje 50% af driftselskabet, og senere lave et holding med disse midler? eller er jeg helt galt på den? :)

Hej igen

Du har helt ret, at løsningen med 50% af datterselskabet også kan anvendesYes

Her vil du senere kunne foretage en skattefri aktie/anpartsombytning, således du indskyder et holdingselskab mellem dig og datterselskabet samtidig med at "bytter" anparterne i datterselskabet med anparterne i holdingselskabet. Det kræver dog, at kapitalen udgør minimum de anførte kr. 80.000.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:
men istedet for et eje 50% af hans holding kan jeg så ikke eje 50% af driftselskabet

Hvordan vil du lave dette ejerskab, hvis det er holding som kommer alle med 80.000 kr?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:11

Henrik Koudahl:

Tonny Skov Pedersen:
men istedet for et eje 50% af hans holding kan jeg så ikke eje 50% af driftselskabet

Hvordan vil du lave dette ejerskab, hvis det er holding som kommer alle med 80.000 kr?

Henrik, en god pointeYes

Holdingselskabet kan i princippet yde et lån på kr. 40.000 til den kommende medejer, hvis vedkommende ikke er i kredsen af nærtstående af hensyn til en eventuel betragtning af aktionærlån.

Tonny

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:12
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Du nævner tidligere, at hæftelse ingen betydning har for jer. For at undgå yderligere omkostninger til banklån mv. Burde i overveje at starte et i/s og køre dette indtil der er de fornødne aktiver i selskabet, så i kan lave en virksomhedsomdannelse til et aps. Efterfølgende dette kan i lave en aktieombytning med anparterne og oprette en Holding struktur.

Bemærk virksomhedsomdannelse kan gøres skattefrit og skattepligtigt, dette bør overvejes med revisor, da visse aktiver ikke kan anvendes og det skaber visse begrænsninger i mulighed for salg af anparter, afhængig af metoden.

Derved er jeres eneste omkostning, rådgiver honorarer, samt de penge det koster jer indtil virksomheden generer nok drift til at være selvforsynende med kapital.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 2. Oct 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:49
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Tonny, hvordan kan du seriøst rådgive om at lave ulovlige aktionærlån i dette forum - specielt set i lyset af de stramninger der er gennemført med virkning fra 14. august i forbindelse med skattereformen.

Det lyder ansvarspådragende! Konsekvensen af ulovlige lån efter 14. august er at låntager beskattes (udbytte eller personlig indkomst) og ikke har fradrag for renterne og i øvrigt stadig skal betale pengene tilbage til selskabet - beskatningen forsvinder ikke af den grund, men selskabet skal dog ikke beskattes som om det var tilskud.

Og din spaltning af selskabet lider af den mangel, at de to nye selskaber ikke hver har en kapital på minimum 80.000 kr. med mindre du forudsætter der er tjent penge i mellemtiden.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:19

Hej "Kontrollant"

Kontrollanten:
Tonny, hvordan kan du seriøst rådgive om at lave ulovlige aktionærlån i dette forum - specielt set i lyset af de stramninger der er gennemført med virkning fra 14. august i forbindelse med skattereformen.

Den må du vist uddybe lidtWink

Jeg har netop pointeret det modsatte tidligere i tråden, ligesom det også er pointeret, at kapitalkravene skal overholdes uanset, hvilken løsning der vælges.

Tonny

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)