|
Hej Aminoer! Jeg har tit stillet mig selv det spørgsmål, hvad alderen betyder i forretning. Når du møder unge mennesker i forretningslivet, nogle som har klaret sig godt og har tjent nogle penge, tænker du garanteret at det er sejt gjort, at så unge mennesker kan komme frem i verden. Vi snakker folk under 25 år. Hvis du så på et senere tidspunkt bliver tilbudt en ydelse af en knægt på 19 år, som for eksempel laver websites for folk. Hvis du nu i den pågældende situation faktisk har brug for sådan en ydelse, kunne du så finde på at ansætte personen? Han har lavet andre sites, og det ser ok ud det han laver, så hvad gør du? hæfter dig ved personens alder, og bliver i tvivl om det er en god ide, eller siger du jatak til det? og hvis en dreng på 15 tropper op foran din dør og tilbyder at rengøre din bil, vil du så sige ja og glæde dig over initiativ fra de unge, eller vil du sige nej og tænke på de farlige ting som kan ske når sådan en uerfaren knægt bliver udstyret med støvsuger og svamp? Jeg ved at der er mange "fornuftige" ( ) mennesker inde i dette forum, men der hvor jeg kommer fra er holdningen desværre at man helst ikke overlader tingene til unge mennesker.Med venlig hilsen Jakob |
Hvad betyder alderen?
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
- 1
|
Kom du som 15 årig og bankede på min dør og ville gøre min bil ren ville jeg hyre dig på stedet, det er ikke et job der kræver nogen voldsom stor erfaring, det er et job der udføres her og nu, og sidst men ikke mindst ville du sikkert være billigere end en ældre mand. Kom du derimod som 15 årig og bankede på til kontoret, og foreslog et samarbejde over længere tid hvor du ville optimere vores arbejdsprocesser og analysere virksomheden i bund, ville jeg være skeptisk, først og fremmest ville du i mine ikke øjne have den rette erfaringer, det ville være risikabelt at gå ind i et længere samarbejde med en ung knægt der hurtigt kunne ændre retning(det gjorde jeg selv meget i den alder) og sidst men ikke mindst ville der være en væsentlig risiko ved det, som du nok ikke kunne stå inde for hvis det hele endte galt. Men synes bestemt det er dejligt at se unge folde sig ud og starte ud tidligt. |
|
Ja, det med alder er en "sjov" ting En veninde, som arbejder i en bank, fortalte mig at kunderne ofte ser meget mystiske ud, når hun skal gennemgå deres lån/hushandler osv. For hun er ikke så gammel (ca. 30) og nyudnævnt rådgiver. Folk tror simpelthen ikke at hun kan finde ud af det.. Det bliver hun selvfølgelig ret irriteret over, for hun er dygtig, men det er som om at folk sætter alder lig med erfaring og hvis du "kun" er 20, så er tanken, at du umuligt kan have nogen erfaring, som de kan bruge... Mon ikke at det er sådan at det hænger sammen ? |
|
Jeg har ofte hørt lidt samme problemstilling når ens chef er yngre end en selv, det kan nogle mennesker også have det svært ved. Jeg tror dog, at vi i Danmark, heldigvis, er meget åbne overfor den slags, hvor der i mange andre lande ses meget mere firkantet på det, og hvor alder direkte er lig med erfaring og status. |
|
Jeg er kommet i den alder hvor jeg for eksempel oplever at læger på hospitalet er yngre end mig - og det synes jeg er dejligt - på den måde at jeg kan se og opleve at en ny generation tager over. Jeg ville stille nøjagtig samme krav til en fyr på 16 som til en på 36 hvis det handlede om forretning - jeg skal se hvad de kan og er det noget skidt så får de det at vide. Min niece på 14 har lavet et website med "dolls" som hun selv har tegnet og det at hun kan det og gør det, er med til at overbevise mig om, at 16-årige i dag er langt længere fremme i skoene end "vi" var da vi var 16 - og derfor kan der sagtens være en dygtig fyr som ikke er ret gammel. Der er lige en 2-årig pige der er blevet medlem af Mensa - man kan mene hvad man vil, men vi bliver tidligere kloge og dør senere - et længere arbejdsliv og et langt rigere og mere varieret arbejdsmarket er det jeg ser :-) |
|
I tidernes morgen forsøgte mig og en af mine barndomsvenner at få gang i et lille foretagende ved siden af skolen. På det tidspunkt var vi henholdsvis 15 og 16 år. Vi havde fået lavet nogle billige men gode multiplayer-kabler, kickstart-omskiftere m.m. til computere og ville så forsøge at sælge dem via forhandlere. Men vi kom aldrig videre end forsøget, fordi vores alder tydeligt var imod os. Det gik fint nok når man snakkede med folk i telefonen, men når man så dukkede op, så fik piben en anden lyd. Men det er måske også derfor at jeg har et lidt anderledes syn på unge mennesker, da jeg selv har prøvet at alderen kan være imod en. For at sige det ret sort / hvidt: Hvis jeg skal bruge en person til at løse en opgave, så er jeg bedøvende ligeglad med alder, hudfarve m.m. - sålænge vedkommende kan løse opgaven perfekt og har en god personlighed. Der hvor jeg dog ser den store forskel på unge og knapt så unge er erfaring. Ikke nødvendigvis ment som erfaring inden for programmering, grafisk design eller lignende, men ren og skær livserfaring og social erfaring. Jeg har oplevet situationer hvor jeg netop bagefter har siddet og tænkt; nå ja, hvis man ikke er flyttet hjemmefra endnu, hvor skal man så også kunne have fået den synsvikel på sagen fra? |
|
Selvfølgelig har alderen noget at skulle have sagt.. ren og skær erfaringsmæssigt... som martin også skriver, så kommer det helt an på opgaven... snakker vi om at skulle have kodet et program eller hjemmeside, ville jeg íkke have et problem med at få en 16 - 17 årig knægt til det som har lært det hele sig selv, for så brænder knægten for det og kender alle detaljerne... men snakker vi om at personen skal hjælpe med at brande en eventuel virksomhed, være med i snakken om værdier og fremtidsudsigter vil jeg have stor mistillid til personen... Tænker jeg tilbage på da jeg startede min første virksomhed, vil jeg være bagklog og sige, at jeg ikke ville være den erfaring at lukke firmat ned foruden, men ville da helt klart have gjort mange ting anderledes... Jeg selv går da i kategorien under 25 år, men eftersom jeg har mange erfaringer, i form både af opstartede og lukkede firmaer, samt en akademisk baggrund som ingeniør, har jeg en balast hvor jeg kan virke autoritær og tør tage kommunikationen, både de nemme og svære af slagsen... ofte der har de unge og nystartede problemer, de tør ikke markedsføre sig hos deres kunder, tage opgøret med at de faktisk har ret, da de tror at kunden altid har ret... Dette blev vist et lidt forvirret indlæg.. men bare fordi man er ung skal man på ingen måder begrænse sig selv.. det er sværere at få de store kunder indenbords, men start i det små med lokale kunder man eventuel kender gennem familie og venner, skab gode referencer og så skal det hele nok komme... Og for alt i verden, skab et netværk, visitkortene skal flyve gennem luften konstant... |
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
Bliv gratis medlem
) mennesker inde i dette forum, men der hvor jeg kommer fra er holdningen desværre at man helst ikke overlader tingene til unge mennesker.
En veninde, som arbejder i en