Vi er begyndt at kigge på hvor vi kan spare penge, og hvad vi ellers kan gøre for at styrke vores virksomhed. Naturligt er vores blikke faldet på Nordea, som vi benytter men endnu ikke har forhandlet nogen aftale med. Det vil sige vi betaler deres vejledende priser som er ret dyre. Værst ser det helt klart ud på udenlandske betalinger. Vi betaler 30 + 100 til den udenlandske bank. Det vil sige en overførsel koster os hele 150 kr. En anden ting er, at indlånsrenten som er pinlig lav. Umiddelbart har jeg kigget på Nykredit. Hos den vil en overførsel koste 50 + 75 kr. (http://www.nykredit.dk/informationsSide.do?iwID=/erhverv/informationsside/bank/priser/gebyroversigt.xml#swift). Synes stadig det er en del, men til gengæld har de en indlånsrente på 3,75%. Hvad er jeres erfaringer med banker, og hvad betaler i for overførsler til udlandet (hvor i også skal betale omkostninger i den udenlandske bank). |
Pris på overførsler til udlandet
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
- 1
Jeg betaler aldrig udgifter til modtagerens bank og har overført penge til en del forskellige lande... Pt. til indlånsrenterne er de helt store banker ikke de bedste, blandt andet kan du få 3,75% hos skandiabanken og 5% hos Northern Rock, begge uden nogen bindinger. |
Hvis du ikke betaler til den udenlandske bank, må det næsten være fordi du fravælger det (i hvert fald med Nordea). Kan også godt vælge ikke at betale til modtagerens bank, men så skal modtageren bare betale nogle penge. Ifølge vores aftaler skal vi også betale til modtagers bank. Tager Skandiabanken imod erhvervskunder? |
Der står følgende: Det er ikke muligt for en virksomhed eller forening at få VISA/Dankort, checkes tilknyttet kontoen eller at låne penge i SkandiaBanken. Mht. VISA/Dankort er det et problem for os. |
Jeg bruger selv skandiabanken privat, så jeg kender ikke deres regler for erhverv. |
Korrekt, Du kan kun få en konto... Ingen kort, kassekredit eller lån til erhverv. |
Angående udenlandske overførsler: Vi giver også 30,- for en almindelig økonomioverførsel, som vi foretager via netbank (Portalbank). For ikke så længe siden, gav vi kun 15,-, men jeg har ikke prøvet at forhandle med min bank om det, da det ikke er noget, vi bruger så tit. Jeg ved ikke, hvad, vi skal give, hvis vi skal betale modtagers banks omkostninger, da vi, som de fleste andre, heller ikke bruger at gøre det, men har du aftalt således med din leverandør, så er en aftale jo en aftale, indtil I fohandler på ny. Har du spurgt i din bank, om det kan gøres billigere? Vi betaler også 30,- kroner, når vi modtager en indbetaling fra udlandet, så måske kunne en løsning med din leverandør være, at du: 1. Prøver at få jeres aftale lavet om, så du betaler din banks omkostninger, og han betaler sin. 2. Hvis din leverandør bare ikke vil stå med udgiften, som for hans vedkommende jo højst sandsynligt også er ca. 30,- kroner, så bed ham indregne det i prisen, ellers lægge det til fakturaen med det samme, eller at du bare betaler det mere næste gang, du betaler (kan sagtens lade sig gøre, hvis det er een, du handler med jævnligt). Når alt dette er sagt, forstår jeg ikke, hvorfor det skal være så dyrt. Her kunne vi godt bruge lidt konkurrence. Jeg mener, vi laver alt arbejdet selv med disse netbetalinger. Bankerne tjener på kursen, og det er os, der selv laver arbejdet via netbanken, og så skal vi også betale gebyr, som er et irritationsmomnent at skulle bogføre (altså når vi kun taler ca. 30,- kroner.). Angående forrentning af overskydende kapital: Læs f.eks. det seneste nummer af Revirsorposten. Jeg får det tilsendt fra min revisor, men fandt det her på nettet: http://www.revi-partner.dk/Sider/Revisorposten%202%202007.pdf - se side 3 |
Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)