Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konvertering af HTML5 mobilsite til iPhone App til Ap Store - fx via PhoneGab eller AppMobile

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 3. Sep 07
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Vi laver jævnligt mobilsites til vores kunder, men nu er vi stødt på, at en kunde gerne vil have lavet en App
I første omgang skal den ikke kunne noget, vi ikke kunne lave på et mobilsite..

Spørgsmålet er derfor, om der er nogen, der kan hjælpe os som følger:
Vi udvikler sitet i HTML5 - så vi ender med et fuldt fungerende HTML5 mobilsite. Derefter har vi brug for hjælp! Det betyder, at konvertere HTML5-mobilsitet til en App og submitte den til AppStore.

1) Først og fremmest: Kan det overhovedet lade sig gøre med den fremgangsmåde?

2) Du må meget gerne komme med nogle pointere til, hvad vi skal sørge for at tage højde for, hvis du har forstand på det:
- Hvad bør vi klargøre/tænke på i opsætningen mobilsitet, for at det med succes kan konverteres?
- Skal vi sørge for, at der ikke er afhængighed af databaser m.v., for at App'en kan fungere offline - eller er der noget "automatisk" caching?
- Bør der fx designes en loading-screen eller tilsvarende? Ikoner?

3) Hvad vil prisen for din del af opgaven være? (Konvertering og submitting til App Store)

TAK!

Fra Kerteminde
Tilmeldt 18. Apr 12
Indlæg ialt: 94
Fra  RT-Web Skrevet kl. 15:37

Hejsa

Det kan helt klart lade sig gøre. (Prøv foreksempel at søge i app store eller google play på "Skive Ungdomsskole", det er det seneste app jeg har udviklet ud fra en wordpress side til iPhone og Android telefoner.
(Kun som ren information, ikke nogen tilknytning til wordpress)

Den billige løsning er at bruge noget der hedder "phonegab".
Det kan konventere rene html, css og javascript sider om til diverse mobiler (iPhone, Android, Blackberry, Windows m.m.).
Her kan man ikke benytte php eller asp.

Den dyre løsning er at få udviklet appet "rigtigt" programmeret til hver enkelt platform.

For at svare klart på dine spørgsmål.

1. Ja det kan det.

2. De er et par forskellige ting du skal være opmærksom på:

Ikon størrelser for iPhone og iPad kan du læse mere om her: http://developer.apple.com/library/ios/#documentation/userexperience/conceptual/mobilehig/IconsImages/IconsImages.html
For android kan du læse mere her: http://developer.android.com/guide/practices/ui_guidelines/icon_design_launcher.html
Ligeledes skal du også tage højde for andre platforme, hvis du ønsker at benytte disse.

For at konventere et html5 site til et app, er det bedst at undgå databaser osv, da det vil gøre det en del mere avanceret, så er det bedre at hente sider ind der kræver dette gennem internettet og vise i appet.

3. Du varierer meget efter opgaven, men send mig en beskrivelse af siden, funktioner, link til siden osv. Så giver jeg gerne et tilbud på dette.

Jeg kan være behjælpelig med begge løsninger, har du spørgsmål eller ønsker en nærmere snak er du velkommen til at kontakte mig på tlf 40 47 31 11 eller på mail@rtweb.dk

Mvh Rune

Tilmeldt 3. Sep 07
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 18:29

Mange tak for det grundige svar - fedt!

Jeg glemte et centralt spørgsmål:
Hvad gør man med opdateringer, nu da det er en ren "HTML uden DB"-app? Hvad med fx løbende nyheder, kan det fixes på en enkelt og smart måde?

Jeg vender tilbage m detaljer senere, så vi kan komme nærmere en pris!

Tak.

Fra München
Tilmeldt 18. Aug 08
Indlæg ialt: 70
Fra  newQReation Skrevet kl. 19:23

Hej Xirb!

Jeg er vant til at arbejde med PhoneGap, eller Cordova som det hedder i dag.

Det jeg vil foreslå er at i bruger et simpelt ajax kald (javascript) op til en webservice (f.eks. JSON-format, eller bare ren HTML) og på den måde indhenter f.eks. nyheder eller andet.

Det er jo ikke holdbart at skulle uploade en ny version hver gang der kommer en ny nyhed. Det tager jo snildt en uge at opdatere app'en, og så er nyheden jo forældet.

Flere spørgsmål? Så bare fyr løs :)

Fra Kerteminde
Tilmeldt 18. Apr 12
Fra  RT-Web Skrevet kl. 19:35

xirb:
Mange tak for det grundige svar - fedt!

Velbekom

xirb:
Hvad gør man med opdateringer, nu da det er en ren "HTML uden DB"-app? Hvad med fx løbende nyheder, kan det fixes på en enkelt og smart måde?

En måde kunne være (som Jens også nævner) med javascript at kalde til en webserver hvor den henter et xml eller json dokument.

Hvis vi skal tage den et skridt videre kunne dette programmeres i et php script, som genererer dette dokument ud fra et CMS systems database.
Således vil du kunne adminstrerer både hjemmeside og app på samme tid. (Bare et eksempel).

Kort sagt. Der er masser af muligheder for dynamisk indhold.

xirb:
Jeg vender tilbage m detaljer senere, så vi kan komme nærmere en pris!

Du skal være velkommen.

Tilmeldt 25. Feb 12
Indlæg ialt: 131
Skrevet kl. 19:56

Altså bare så jeg forstår det, så er det en Webapp i tænker på? For en app som skal i app store (appel) vil i næsten med garanti ikke få igennem længere, da appel har skærpet regelerne meget omkring Apps der kan det samme som et webside kan.
Så hvis det er en Webapp så kan det sagtens lade sig gøre, de fleste wp sider understøtter allerede noget lign. Håber det kunne hjælpe lidt

Fra München
Tilmeldt 18. Aug 08
Indlæg ialt: 70
Fra  newQReation Skrevet kl. 20:06

@Lars

En app lavet med frameworket PhoneGap kan sagtens komme igennem Apples nåleøje. Så sent som sidste uge uploadede jeg en app, som ikke har særlig funktionalitet, som ikke kunne være bygget ind i en web app.

Apple slår ned på apps der ingen funktionalitet har, men det er sådan set ligemeget om den er programmeret i Objective C eller HTML/CSS/JavaScript :)

Tilmeldt 25. Feb 12
Skrevet kl. 20:07

For at komme i App store skal der næsten være noget native implementeret, men det er som sagt bare mine erfaring og du kan læse meget mere på nettet om det.

Den guideline appel henviser til er :
12.3
Apps that are simply web clippings, content aggregators, or a collection of links, may be rejected

Tilmeldt 25. Feb 12
Skrevet kl. 20:09

Fuldstændig enig Jens, men sådan som jeg læser tråd starten skal det bare være en app som egentlig er en hjemmeside lidt ligesom ekstrabladet osv. Men jeg har bare fået forståelse at den ikke går længere. Og derfor skal der laves noget funktionalitet i appen.

Fra Kerteminde
Tilmeldt 18. Apr 12
Fra  RT-Web Skrevet kl. 20:40

Det er fuldstændig korrekt at man ikke får godkendt et app der "bare" indeholder et webview, som viser en hjemmeside.

Men hvor meget og hvor lidt funktions mæssigt de kræver af app'et er meget forskelligt.
Jeg har ikke selv fundet deres grænse endnu, da de apps jeg har uploadet er blevet godkendt uden videre.
(Et af dem uden nogen form for funktionalitet andet end tekst sider med lidt billeder)

Jeg tror ikke trådstarter snakker om et webapp.
Som trådstarter skriver "Vi udvikler sitet i HTML5 - så vi ender med et fuldt fungerende HTML5 mobilsite. Derefter har vi brug for hjælp! Det betyder, at konvertere HTML5-mobilsitet til en App og submitte den til AppStore."

Hvis det blot er et webapp der ønskes er det jo "i store træk" bare at tilføje et par param tags og lidt javascript og så er den ordnet. (Alt efter hvor meget offline caching der ønskes).

Men for lige at gøre det klart her til sidst, hvis nogen skulle være i tvivl (da jeg tit hører dette spørgsmål).
Webapps kan ikke uploades til hverken app store eller google play. Kun native apps.

Men lad os se hvad Xirb svarer her :)

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)