Tror I der findes ting som ingen længere sætter spørgsmålstegn ved designet og prøver at udvikle en bedre udgave af? Jeg tænker f.eks. på om der nogensinde er folk der tænker: "Paraplyer - det må sgu kunne gøres smartere", og så begynder at udtænke en ny måde at slå dem op og ned på. Eller er det bare sådan en ting som fungerer som den skal, og så er der ingen der gider finde på noget smartere? Er der mon opfundet masser af bedre løsninger som vi bare aldrig ser fordi de løsninger der allerede findes, er så indgroede i folks bevisthed at det er umuligt at komme ind på markedet?
...eller hvad med vaskemaskiner, vatpinde, grillknive...
~ Anja
P.S. Jeg ved det - jeg tænker for meget over underlige ting...
Tvivler på, at noget nogensinde bliver færdigudviklet... Det hele hænger sammen med, at der konstant kommer nye teknologier, som gør det muligt at videreudvikle dine produkter, tankegange, koncepter og ideer.. Så det kan godt være, at man finder en ting, som man synes, det kan da ikke blive anderledes, men så sidder NASA eller andre højteknologiske firmaer og opdager et nyt materiale, som pludselig gør det muligt at integrere eller gøre mindre...
I den tid jeg har arbejdet med produktudvikling har der i hvert fald ikke vist sig at være et perfekt produkt der ikke kunne videreudvikles med nye teknologier... tværtimod...
Dato: 23-06-2007 23:29:56 Forfatter:AnjaKL Tror I der findes ting som ingen længere sætter spørgsmålstegn ved designet og prøver at udvikle en bedre udgave af? Jeg tænker f.eks. på om der nogensinde er folk der tænker: ''Paraplyer - det må sgu kunne gøres smartere'', og så begynder at udtænke en ny måde at slå dem op og ned på. Eller er det bare sådan en ting som fungerer som den skal, og så er der ingen der gider finde på noget smartere? Er der mon opfundet masser af bedre løsninger som vi bare aldrig ser fordi de løsninger der allerede findes, er så indgroede i folks bevisthed at det er umuligt at komme ind på markedet?
...eller hvad med vaskemaskiner, vatpinde, grillknive...
~ Anja
P.S. Jeg ved det - jeg tænker for meget over underlige ting...
Jeg har ofte tænkt det samme som dig, og det er nøjagtig den måde nye opfindelser bliver til i mit univers. Man kigger på en ting, finder gode og dårlige egenskaber ved denne og synes man at man kan gøre det bedre eller smartere selv, er det jo bare at få det prøvet af. Èt af mine projekter er blevet til på baggrund af et økonomisk spild ved det nuværende...
Men eks. paraplyer kan da sagtens forbedres... vi kender da alle til problemet med paraplyer i blæsevejr ik ;-)
Jeg er sikker på at du ikke er alene om de tanker...
Personligt har jeg ikke set udviklinger af den dybe tallerken i lang tid, det eneste der er at lege med der, er facon, motiv og størrelse... men det var vel ikke der du ville hen?
Ellers nej, jeg tror der sidder så mange iderige mennesker rundt om i verdenen og fifler med små og store ideer. Selv om jeg ikke vil påstå at alt er opfundet, så bliver det efterhånden sværere at opfinde noget helt nyt - hvilket vel får folk til at søge mod videreudviklinger og dermed et forsøg på at være såkaldt fast second mover. Det er i øvrigt ikke længe siden, at en Ph.d afhandling fra CBS/Handelshøjskolen i Kbh, kom frem til, at det ofte bedre kan betale sig at være fast second mover, frem for at finde, udvikle, producere og markedsføre en ide/opfindelse...
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Dato: 26-06-2007 23:04:42 Forfatter: Nicolai Lønne Personligt har jeg ikke set udviklinger af den dybe tallerken i lang tid, det eneste der er at lege med der, er facon, motiv og størrelse... men det var vel ikke der du ville hen?
De vil sikkert også få svært ved at lave om på hjulet - men selvfølgelig kan de begge afskaffes. Man behøver vel blot at lave et anti-tyngde felt og lade indholdet af tallerkenen svæve frit? :) Eller udvikle svævende cykler/biler/hvad-der-nu-end-kører-omkring.
Men så begynder vi bare at bevæge os over i kategorien "helt nye produkter"?
Hvis jeg skulle genopfinde den dybe tallerken, så ville jeg lave en version, hvor tallerkenen udnytter temperaturforskellen mellem indholdet om omgivelserne, og derved skabte energi, som kunne hjælpe til at holde maden varm længere... Men så skulle jeg først opfinde den mekanisme, som kan konvertere forskellen mellem varme og kulde til energi - uden at trække varme ud af tallerkenen :-)
Alternativt ville jeg lave en tallerken, som er rengøringsvenlig. Eller tilføje en lille diode, der lyser, når maden er kold nok til at kunne spises uden at brænde sig på tungen. Eller lave en tallerken med indbygget gyroskop. Vi kender vel alle fornemmelsen, når vi går med en tallerken fyldt til randen, at det kan være svært at holde den lige, så man ikke hælder suppen ud over tøjet. Gyroskopet ville så altid holde tallerkenen vandret.
Der er mange muligheder. Hjulet bliver vel også genopfundet dagligt, omend ikke lige i nye former, så med nye egenskaber, såsom forbedrede lejer og dæk.
En opfindelse, som dog har fået lov til at leve i meget lang tid uden forbedringer, er brostenen. Hvor upraktisk den end er for brugere og brolæggere, så tænk lige over, hvordan det kan være, at den lever i bedste velgående rundt omkring.
Dato: 23-06-2007 23:29:56 Forfatter:AnjaKL ''Paraplyer - det må sgu kunne gøres smartere'',
Jeg så bl.a. en paraply der ikke kunne blive våd.... vi kender vel alle sammen det med at når man kommer inden for så skal den først til at tørre. Der var nogle der havde lavet noget med nano-teknologi og en paraply, så den ikke var våd... den kunne man pakke sammen med det samme.
Det er da noget nyt ;)
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Nej, du kan tro der bliver tænkt - især på verdens desigskoler - der bliver mennesker jo uddannet i at se muligheder for forbedring i form og funktion :)
Jeg har kendt et par stykker - en forbedrede haveaffaldsposeholderen med hjul, en opfandt et smukkere udendørstermometer, en forbedrede hovedpuder for rygpatienter, en opfandt en bedre kaffemaskine.
Jeg har bevæget mig en del i miljøet og netop denne tanke: "Wow, hvorfor er der ikke nogen der har tænkt på det før nu?!" er en af de tanker jeg har tænkt mest der - det er dybt facinerende.
Så jeg tror faktisk ikke at der er noget der undgår de kreative menneskers bevågenhed. Jeg tror det er en del af menneskets natur - at forbedre, genopfinde, effektivisere. :)
Jeg er en af dem der lider af penismisundelse! Og jeg havde tegnet og tænkt meget på hvordan man kunne lave en anordning så vi kvinder ikke skal have røven i græsset for at tisse udendørs. Jeg luftede mine idé til venner og bekendte for et par år siden, som fik et billigt grin af min "opfindelse".
Til min store glæde/overraskelse har jeg nu set at "tingesten"er opfundet: Tisseanordning
Min version var i samme stil, blot at den skulle laves i et materiale som formuller hurtigt.