Er det ikke bedre at ligge en skinne i vejen der er tilkoblet en solcelle i siden eller midten af vejen. Dermed kan man oplade bilen imens man køre. Lidt ligesom radiobil
Eller et trådnet/ladenet over visse strækninger på motorvejen, hvor så man får lynladet sin elbil. (lidt ligesom kablerne over togene) "Ladeantennen" på bilen hæves automatisk, når du kommer ind under et ladenet.
Ladenettet bør sidde mindst 4,5m over vejbanen, ellers bliver det banket ned af lastbiler.
Men så er vi desværre ovre i noget, hvor en opladning, ligesom tankninger, koster penge.
Hvis bilen oplader mens den kører i sammen vejbane, vil jeg tro den har strøm nok til at kører de 20 meter der skal til inden den kommer på plads på den anden vejbane.
Det kunne være super smart, men det vil godt nok kræve en masse arbejde og materialer at få det op at stå,
Jeg vil tro, enten køler eller toppen af frontruden :)
Der kunne man så tage noget i retning af det her, formindske det (meget), og lade en lang én gå hen over oppe ved forruden, hvor den holdes fast i hver side. Så går luften fra ruden, op og trækker den lille vind turbine rundt, og fortsætter ud ved taget. Man kunne også lave lidt om på kurven i bunden, så det egentlig bare er et stykke metal (evt plastik?) der danner et S.
Sidste weekend var jeg ude for at se på en Fisker Karma, danske Henrik Fisker's luksushybridbil. Den har et stort solcellepanel som dækker hele taget, og det kan forsyne alt elektronikken inde i bilen (klimaanlæg, navigation, lydsystem, elsæder etc.). Og det er nok potentialet med det, og evt. minivindmøller eller turbiner. At forsyne elektronikken.
Hybridbiler og elbiler bruger nedbremsninger til at lade på batteriet og det giver sandsynligvis langt mere strøm end alternative løsninger.
Jeg tror at udviklingen går i retningen af bedre og bedre batterier, så man kan køre længere på en opladning, og kan lade op hurtigere. Eks. Tesla Model S kan køre næsten 500 km på en opladning, og jeg mener at man med lynladning kan lade bilen 80% op på 20 minutter. Og dette forbedres uden tvivle løbende.