Måske kan det ikke lade sig gøre, men hvem ved og hvem har lyst til at prøve.
Ideen blive hvert fald serveret på et sølvfad og jeg tror, med rette udvikling og snilde, at produktet kan blive kanon godt.
I sidste uge så jeg en elbil som tankede el på en motorvejsstation. Efterfølgende kom jeg til at tænke på om det ikke var muligt at oplade bilen imens den kørte. Jeg kom frem til at det kunne være muligt at designe og monterer små vindmøller som udnytter bilens vindmodstand til at oplade batteriet med. Møllerne kunne evt. monteres i kølegrillen eller udklappes automatisk under bilen (her er meget vindmodstand)
Men eftersom det ikke er monteret på elbiler, ved jeg ikke om det kan lade sig gøre.
der vil blive genereret mere modstand, end der kan laves energi til at modsvare.
Så smækker du bare et bette solpanel på taget af bilen, så burde det (med lidt held måske) gå i 0 :).
Har selv tænkt på en motorcykel der producere +/- 80-90% af strøm den bruger på at køre, så den kan køre i rigtig RIGTIG lang tid, før batteriet skal oplades.
Der var fx små møller som var placeret diverse steder (uden de var udenpå skjoldene), bremser der generere strøm, og sikkert også en tredje ting jeg har glemt.
Jeg vil bare tro, at med al den energi som er i og omkring bilen burde energiforbruget (+ og -) gå i nul, hvis den på smarte måde kunne opsamles og lagres og dermed kunne der undgås optankning af el.
Men det vil nok blive en lidt sjov bil med møller, solpaneler, bremsespoler m.m.
Jeg tror desværre, at vindmøller under bilen eller monteret andre steder på en bil, vil resultere i for meget fremdriftsmodstand. Jeg tror der er en meget ringe ydelse på vindmøllerne i forhold til hvor meget de bremser bilen.
Ellers fin idé ;-)
God hjernestorm.
VH. GrN.dk
IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.
Jeg tror desværre, at vindmøller under bilen eller monteret andre steder på en bil, vil resultere i for meget fremdriftsmodstand. Jeg tror der er en meget ringe ydelse på vindmøllerne i forhold til hvor meget de bremser bilen.
Hvad med sådan noget her? Ang. placering, er jeg blank :). Det er meget strømlignende, så det (burde) være lettere for luften at glide omkring det, uden at skabe for meget modstand. Samtidig burde den (forhåbentlig) dreje tilstrækkelig meget til, at det går i nul, eller i det mindste bidrager til at holde køretøjets batteri i live lidt længere end uden.
Evt et par af denne type i mindre størrelse, og så placeret under en bils motorhjelm - hvor andre har et direkte luftindtag, så kan man losse nogen små af disse ind. Evt under en heks spoiler - kunne da være meget fedt med en i hver hjørne der spinner på livet løs :).
Men hvorfor har eksempelvis Mitsubishi ikke tænk i de tanke.... eller det har de måske også. Jeg syntes bare ikke man udnytter al den energi som er i og omkring bilen til opladning.
Helt sikkert ikke - hvis den kan udvikles rigtigt.
Dommeren:
Men hvorfor har eksempelvis Mitsubishi ikke tænk i de tanke.... eller det har de måske også. Jeg syntes bare ikke man udnytter al den energi som er i og omkring bilen til opladning.
Det har de højest sandsynligt gjort. Som kæmpe bil producent vil man jo gerne være foran konkurrenten ;) så mon ikke de alle har haft en eller anden sjov tanke med det?
Dommeren:
Det må kunne gøres bedre!
Kan det sikkert også. Men det der luftmodstands problem er jo et problem som ikke er helt nem at knække.