Hej KayaKoto...
Jeg har arbejdet med markedsføring siden 2001 i forskellige virksomheder og på bureau, og er nu selvstændig markedsføringsrådgiver - bare for at sige, hvad min baggrund for at svare dig er.
Du kan helt sikkert tage fat i et reklamebureau, der vil kunne varetage hele paletten for dig. Du vil få en projektleder, som du hovedsagligt vil have kontakten til, og så kører det... Jeg har selv siddet med en lignende opgave som marketingkonsulent i en større koncern, hvor der skulle udvikles et site til tre lande. Det er den "nemme løsning" at vælge et bureau, men meget dyrt. Vi snakker tæt på 1 mio kr, men så har bureauet alt fra tekstfolk, grafikere, web-folk, idemagere og mediekontakter og du skal ikke styre processen selv.
Jeg ville personligt dele opgaven i to, og ikke nødvendigvis have samme personer til at hjælpe med de to opgaver:
a. Hvem er mine potentielle kunder/brugere, hvad er det for et behov jeg dækker ved dem, hvordan skal jeg markedsføre mig overfor dem, hvilke medier, kanaler, markedsføringmetoder er de bedste, så jeg får mest ud af mine markedsføringkroner.
b. Udvikling af grafik og portal.
Punkt a:
Det her er det jo SUPER vigtigt, at du har gjort dig en del overvejelser omkring før du går videre, og det tænker jeg helt sikkert du også har. Har du fået noget ekstern og uvildig sparring på dit projekt af nogle der har forstand på markedsføring? Det er bare SÅ godt givet ud, og man får utrolig mange aha oplevelser ud af at sparre med nogen, der SLET ikke tænker i samme baner som een selv!
Med den erfaring jeg har med markedsføring, bl.a. som marketingchef over en årrække, er det vigtigt at man gør sig klart i løbet af udviklingsprocessen, hvordan man vil markedsføre sig overfor kunderne, så man ikke bagefter står og kunne have ønsket sig een eller anden feature, som det er for sent at tænke ind. Så a og b skal igang sideløbende. Når man har fundet frem til den rette markedsføringspalette ser man hvem det så er man skal have fat i - det kommer jo an på, hvilke typer af markedsføring man kommer frem til er den rette!
Punkt b:
Jeg vil anbefale, at du finder en web/grafisk samarbejdspartner, som du føler der er god kemi med og du har tillid til, og så lader vedkommende trække på sit netværk til de øvrige opgaver for at få portalen udviklet og gjort lækker rent grafisk. Dvs. jeg ville finde een samlet leverandør til opgaven, så du kun har een indgang og ikke skal koordinere mellem forskellige virksomheder. Jeg vil gerne anbefale dig nogle leverandører, som jeg selv har arbejdet med tidligere, men skal måske lige høre et par detaljer mere omkring omfanget, så jeg ved, hvem der vil være det bedste match til opgaven :-)
Jeg arbejder som selvstændig rådgiver for virksomheder, der har behov for og lyst til at blive inspireret og udfordret i forhold til, hvordan man markedsfører sig og holder bedst muligt fokus på kunderne, og du er meget velkommen til at tage fat i mig for en uforpligtende snak.
Jeg håber mit svar er brugbart for dig, og ellers giv endelig lyd, hvis jeg kan hjælpe.
De bedste hilsener
Tine Dambo
kontakt@tinedambo.dk
m: 42809949
www.tinedambo.dk