Problemet er basalt set, at et udenlandsk firma, der ledes fra Danmark anses for at være skattepligtig til Danmark. Med andre ord - det gør "ingen" forskel skattemæssigt om du laver et aps eller et offshore-selskab, hvis du alligelvel sidder i DK og styrer virkosmheden (princippet om ledelsens sæde).
Gælder det også den anden vej, altså at danske firmaer der ledes af folk udenfor Danmark bliver skattepligtige udenfor landet?
Jeg har arbejdet med offshore siden 1987 og kan med sikkerhed konstatere, at emnet i Danmark har været tabuiseret i årtier, godt assisteret af en sagligt uvidende presse og politikere og embedsmænd, der trives rigtig godt med tingenes tilstand. Objektivt set har der været alt for mange useriøse skatte lykkeriddere, der har arbejdet i det felt og det er en del af årsagen til tabuiseringen.
Herligt med en bekræftelse af dette, det er nemlig også min opfattelse, som jeg også kort lige hentød til i trådens start ...
KayaKoto:
stadig tabu hjemme i DK?
Dejligt at det kunne være med til at åbne lidt op for emnet
Problemet er basalt set, at et udenlandsk firma, der ledes fra Danmark anses for at være skattepligtig til Danmark. Med andre ord - det gør "ingen" forskel skattemæssigt om du laver et aps eller et offshore-selskab, hvis du alligelvel sidder i DK og styrer virkosmheden (princippet om ledelsens sæde). Tværtom risikerer du en masse ekstra omkostninger i administration af dit setup.
PS. Som jeg har læst tråden er trådstarter ikke skattepligtig til Danmark nu -og derfor er ikke tale om han "naturligvis" skal betale personskat til Danmark. Lad os da for god ordens skyld slå fast at offshore-selskaber ikke nødvendigvis er et fy-ord. Det er som med SMBA stort set kun på Amino at offshore er et fy-ord. Det er helt legale selskaber, at nogen så misbruger selskaberne er mere et spørgsmål om personerne bag end selskaberne bag.
Ja sådan har det nok primært været engang, men jeg tror altså der er mindst ligeså mange derude idag pga globaliseringen, der driver helt legitime forretninger og med helt rent mel i posen samt de skærpede regler worldwide og skats længere arme der gør det sværere for dem der bevist vil snyde, så jeg håber at denne holdning på et tidspunkt holder op med at generalisere som den har gjort.
Jeg må lige kommentere dit svar, da jeg ikke har generaliseret med negativ tone og ligeledes ikke har ytret at offshore er til snyd og bedrag! Jeg mener offshoreselskaber kan være gode i forskellige henseender! Ligeledes er skattespekulation ikke altid negativt. Det er derfor en ren kendsgerning, at store selskaber primært bruger offshoreselskaber i deres selskabsmodeller for at eliminere skat så meget som muligt. Dette er ikke ulovligt eller betydende for ikke at have rent mel i posen, men et værktøj for at få mest ud af pengene. (Jeg ved dog at nogle altid lige skal prøve grænser) Men offshoreselskaber bruges primært til skattespekulationer!
Eksempelvis er udenlandske kapitalfonde gerne oprettet på en eller anden Bahamas ø, da dette, fuldt lovligt, giver de bedste skattemuligheder for fondens investorer!
Jeg mener bare, man skal overveje nøje med offshore, da det kan koste lige som mange ulemper som fordele.
Herunder hvor du har din primære forretninger i forhold til transferomkostninger og meget andet!
Gælder det også den anden vej, altså at danske firmaer der ledes af folk udenfor Danmark bliver skattepligtige udenfor landet?
Ja, Det bygger på et internationalt anderkendt princip i OECD's modelkonvention.
/Henrik
Mange tak for svar, så lærte jeg også noget nyt i dag.
Det må da være rimelig besværligt at skulle aflægge regnskab for f.eks. et APS efter Indonesiske skattelove. Det kan jo være der er andre ting man skal trække fra osv.
Jeg må lige kommentere dit svar, da jeg ikke har generaliseret med negativ tone og ligeledes ikke har ytret at offshore er til snyd og bedrag!
Jeg opfattede bestemt heller ikke dit indlæg som negativt, tværtimod synes jeg det var meget sagligt og kom med flere gode statements som jeg også refererede til, men brugte bare lige den ene phrase, som jo er en generel holdning / opfattelse hos mange i en negativ forstand. Det var kun for at fange et keyword og fylde på diskusionen, så du må undskylde hvis jeg fik det til at lyde som om du havde en negativ holdning til det, jeg kan godt se det nu, så sorry Tværtimod er jeg glad for din input til debatten
Det er netop her omkostningerne kan løbe løbsk. Omkostningen ved både at skulle opstille et regnskab efter danske principper og eksempelvis indonesisk principper kan være ganske bekosteligt.
det vi slet heller ikke kunne betale sig. med mindre man er et større firma der skal rykke produktion til et andet land.
Men for trådstarter :-) så er bahamas et super godt sted der skal du ikek have start kapital og du skal ikek indlevere årlige regnskaber ogder er ingen selskabs skat.